In Twente waren er 450 meldingen. | Gewijzigd: 28 oktober 2013, 17:38 uur, door reedtimmer
Op sat is nu ook duidelijk een oog zichtbaar.
Lijkt het op deze foto? Dit is een cat 1 orkaan.
http://www.vastormphoto.com/hurricanecategories.htm
| Gewijzigd: 28 oktober 2013, 17:40 uur, door reedtimmer
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Afwachten Frans,
Het ziet er wel leuk uit en dat zag deze storm ook wel, maar het merendeel van de "leuke"situaties die op de kaarten kmen in op deLT en MT wordt helemaal niks. Dat het nu wel wat werd, en dat met de eerste seizoenskans, redlijk uniek. Meestal krijgen we eerst een paar "loze alarmen".
Citaat van Citaat van rooie_ruud, maandag 28 oktober 2013, 17:36 uur Hier in Drunen ( Noord brabant) bijna geen schade.Hier ook niet. Moest vandaag wel boodschappen doen en ik moet wel zeggen dat ik me in het dorp en het bos veiliger voelde dan in de stad. Niet dat het daar harder waaide maar ald dei draaiwinden om gebouwen, wankele bomen, winkels die hun reclameborden buiten hebben staan, daar heb je in een dorp toch minder last van. En in het bos staan de bomen gewoon steviger dan in de stad.
Volgens mij kijkt men eerder naar de windsnelheden (en kerndruk) om te bepalen of iets een orkaan is!
Een orkaan van cat.1 heeft een gemiddelde doorstaande wind (dus geen windstoten!) van 119–154 km/h.
Dit zou beteken dat er windkracht 12 of harder moet staan volgens de schaal van Beaufort. (12Bf >117km/h)
En volgens mij is dat alleen heel even op de wadden geweest? Dit zag ik op weerplaza, weet tevens ook niet of dat betrouwbaar is.
Ik weet niet hoe de verdere verloop van de storm is, misschien is deze nu inderdaad wel categorie 1.
Maar in Nederland was dit niet het geval naar mijn mening.
Saffir-Simpson schaal
Categorie 1
Continue windsnelheid 33–42 m/s 64–82 kt
119–153 km/h 74–95 mph
Storm vloed 1.2–1.5 m 4–5 ft
Kern druk 980–989 mbar 28.94 inHg
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Saffir-Simpson
Deze waardes hebben we al inmiddels bereikt, volgens mij. | Gewijzigd: 29 oktober 2013, 07:55 uur, door Marga
Tja, ik kan niet zeggen dat het hier niet gewaaid heeft.
Was zo af en toe best wel heftig.
Maar ik heb slechts één schade,... een vogelhuisje van de gevel gewaaid.
Nouja, dat is dus helemaal niks.
Ik leef mee met de mensen die wel schade hebben opgelopen.
Morgen ga ik maar weer eens een keer bladeren vegen, die heb ik nu meer als genoeg op mijn plaats liggen.
Voor mogelijk extreem weer moeten wij weer wachten op de winter. Dan is hopelijk het ZO weer aan de beurt met wat sneeuwdumps hoop ik. Ontopic: hier zijn wel enkele geknakte boompjes maar dat was het dan ook wel. | Gewijzigd: 29 oktober 2013, 07:55 uur, door Marga
Continue windsnelheid 33–42 m/s 64–82 kt 119–153 km/h 74–95 mph....
Deze waardes hebben we al inmiddels bereikt, volgens mij.
ROND 14:00 33 M/S tot net voor 16:00 is 2 uur lang 118 km/u min.
| Gewijzigd: 29 oktober 2013, 07:56 uur, door Marga
Geen schade, gelukkig maar.
Inmiddels 2 uur geleden ook een onweersbui gehad en net een hagelbui. lekker dagje zo.
Heb er met de kinderen maar een pyamadagje van gemaakt.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Of het een orkaan is of niet, daar laat ik me met uw welnemen (en zonder ook trouwens) even niet over uit. Maar een orkaan doet niet aan landsgrenzen, de waardes gelden voor het hele systeem en het zal het systeem een worst zijn waar het zich bevindt. Dat Nederland op een klein plekkie even wind van orkaankracht gehad heeft wil niet zeggen dat het ook een orkaan was. Andersom ook, stel dat we in Nederland maar kracht 10 gehad zouden hebben, dan nog is die schamele kracht 10 (of 6 à 7 zoals hier) deel van een orkaan, ook als dit systeem pas buiten Nederland aan de "orkaan-eisen"voldoet.
KNMI gaat meen ik uit van een orkaan (of zware storm, of zeer zware storm) als de waardes gedurende langere tijd op minimaal een bepaald aantal stations gehaald zijn. Dat zou vandaag niet het geval zijn geweest
Zie ook al verhalen als zou dit de zwaarste storm zijn sind 1976. Vrevolgens wordt bv op weerplaza deze stelling (in hun eigen titel) alweer onderuit gehaald door te stellen bv in 1990 weliswaar minder hoge waarden gehaald zijn dan de topwaarden van vandaag maar dat meer plaatsen in het hele land veel hogere waarden hadden en dat 1990 ook veel langer duurde. Ook de 2007 storm had op veel grotere schaal hogere waarden en duurde langer. Het hangt dus erg af van welk criterium je gebruikt.
| Gewijzigd: 29 oktober 2013, 07:56 uur, door Marga
193 km/h – Kegnaes (Dänemark)
191 km/h - Helgoland-Oberland (Schleswig-Holstein)
191 km/h - Borkum (Niedersachsen)
182 km/h - Hörnum/Sylt (Schleswig-Holstein)
181 km/h - List/Sylt-Ellenbogen (Schleswig-Holstein)
172 km/h - St. Peter-Ording (Schleswig-Holstein)
170 km/h - Juist/Flugplatz (Niedersachsen)
169 km/h - Kiel/Leuchtturm (Schlesweig-Holstein)
169 km/h - Glücksburg Meierwik (Schleswig-Holstein)
165 km/h - Strucklahnungshörn (Schleswig-Holstein)
163 km/h - Texel (Niederlande)
163 km/h - Brocken (Sachsen-Anhalt)
163 km/h - Amrum (Schleswig-Holstein)
163 km/h - Horn-a Sea (Niederlande)
163 km/h - Hallig Hooge (Schleswig-Holstein)
161 km/h - Westerhever (Schleswig-Holstein)
159 km/h - Spiekeroog (Niedersachsen)
159 km/h - Büsum (Schleswig-Holstein)
157 km/h - Pellworm (Schleswig-Holstein)
156 km/h - Sönderberg Lufthavn (Dänemark)