Vanaf 08:00 uur tot en met de eerste helft van de middag komen er in het westen, midden en noorden van het land zeer zware windstoten voor van 100-120 km/uur. In het noordwestelijk kustgebied tot ruim 130 km/uur. Elders in het land zijn zware windstoten mogelijk van 75-100 km/uur. In de loop van de middag neemt de wind sterk in kracht af, het eerst in het zuiden
Even de kaarten erbij van dit moment...
Ik verwacht nog niet direct 2007 toestanden | Gewijzigd: 28 oktober 2013, 07:02 uur, door jcroon
Even de kaarten erbij van dit moment...
Ik verwacht nog niet direct 2007 toestanden
Ik denk dat de hoogtepunt nog moet komen voor het binnenland. Hoewel hier code geel is, is het weeralarm vanaf 8 uur van kracht. Ik schrijf nog niks af.
Dat het in het binneland mee zal gaan vallen baseer ik niet alleen op eigen waarneming maar ook wat de modellen van GFS EC en HIRLAM laten zien. Die komen niet boven 6 à 7 uit en dat is toch niet zo rampzalig? Dat is "meevallen".
Die +100 km/u windtsoten die winderfinder voor hier voorspelde zitten echt niet in de lucht.
Bovendien moet je consequent zijn en niet met alle winden mee willen waaien, ik zei het gsiteravond al.
| Gewijzigd: 28 oktober 2013, 07:24 uur, door jcroon
dat zijn de ongeduldigde jantjes van vroeger
storm komt wel ,rond 9 uur kust ,en daarna rest van nederland
denk zelf heviger dan aangegeven in sommige provincies | Gewijzigd: 28 oktober 2013, 07:30 uur, door jurrie
Onderstaande stukje komt uit daaruit:
Geschatte piek van de storm:
Zeeland: tussen 9 en 11 uur
Noord-Brabant: tussen 9 en 11 uur
Limburg: tussen 9 en 12 uur
Zuid-Holland: tussen 9 en 12 uur
Utrecht: tussen 9 en 12 uur
Gelderland: tussen 10 en 12 uur
Noord-Holland: tussen 10 en 12 uur
Flevoland: tussen 10 en 12 uur
Overijssel: tussen 11 en 13 uur
Drenthe: tussen 11 en 13 uur
Friesland: tussen 12 en 14 uur
Groningen: tussen 12 en 14 uur
Ze verwachten windstoten van rond de 120 km per uur. Als een auto je met die snelheid aanrijdt, ben je dood. De wind is veel minder hard dan een auto dus dood ga je er niet van, maar in hoeverre kan zo'n windstoot je omver blazen als hij je treft? Word je hoe dan ook weggeblazen als je je niet ergens aan vast hebt en zo'n windstoot treft je, of kun je nog gewoon blijven staan? Speelt je eigen gewicht daar nog een rol in?
Ik zit dus momenteel in een hotel op Schiphol en wat ik eigenlijk wil, is straks even naar de startbaan (5 minuten lopen) om te kijken hoe de vliegtuigen het er met deze wind vanaf brengen. Maar ik vraag me af of dat verantwoord is nu KNMI code rood geeft... Iemand een antwoord daarop?
Ze verwachten windstoten van rond de 120 km per uur. Als een auto je met die snelheid aanrijdt, ben je dood. De wind is veel minder hard dan een auto dus dood ga je er niet van, maar in hoeverre kan zo'n windstoot je omver blazen als hij je treft? Word je hoe dan ook weggeblazen als je je niet ergens aan vast hebt en zo'n windstoot treft je, of kun je nog gewoon blijven staan? Speelt je eigen gewicht daar nog een rol in?
Ik zit dus momenteel in een hotel op Schiphol en wat ik eigenlijk wil, is straks even naar de startbaan (5 minuten lopen) om te kijken hoe de vliegtuigen het er met deze wind vanaf brengen. Maar ik vraag me af of dat verantwoord is nu KNMI code rood geeft... Iemand een antwoord daarop?
Weeralarm (code rood):
Er is sprake van extreem gevaar voor iedereen die buiten is.
* Een weeralarm wordt afgegeven als het voor meer dan 90 procent zeker is dat de verwachting van code oranje uitkomt en dat er ook ernstige overlast zal zijn. Verder zin de criteria zijn niet anders dan van code oranje. Een weeralarm wordt nooit eerder dan 12 uur van tevoren afgegeven.
Het gehele stuk is hier te lezen
Ik werk voor het programma Man Bijt Hond en wij zijn op dit moment op zoek naar een echte stormjager voor de uitzending van vandaag. Is iemand vandaag vrij en een echte storm liefhebber, laat het me weten via bibi.timmerman@ncrv.nl
Met vriendelijke groet,
Bibi Timmerman
“Zorg bij in-en uitstappen van de auto dat je portier niet uit je handen waait. Kan een hoop schade geven.” @wegenwacht9888 (Erik, wegenwacht bij de ANWB) on Twitter
Komt ze nu pas mee krijg hier zo nu en dan amper me voordeur open zoveel wind staat erop.