Yep, zag het ook net. Kan net 1 run zijn dat ie "weg" is maar ik zie het ergens begin van dit draadje al ook vorg jaar en daarvoor zie je haast zekere najaarsstormen opeens van de kaarten verdwijnen of veel minder hevig wordenWeg?
Dit is nog best fors.
KNMI waarschuwd zelfs voor mogelijk 140 km/h n het noordwesten.
En bij NWC is heel NL oranje.
| Gewijzigd: 27 oktober 2013, 09:09 uur, door reedtimmer
Ons land krijgt morgen te maken met de eerste zware storm sinds 2007. Een kleine, maar felle stormdepressie trekt zeer snel van Engeland naar het zeegebied ten noorden van de Wadden. In de ochtend wakkert de zuidwestenwind rap aan. Het hoogtepunt van de storm valt rond de middag. Aan de kust komt het tot storm, windkracht 9, en in het noordwestelijk kustgebied tot zware storm, kracht 10. Mogelijk haalt de wind op de Wadden zelfs even 11 op de schaal van Beaufort.
Veel belangrijker dan de windkracht 9 of 10 zijn de korte, maar zeer zware windstoten die de depressie veroorzaakt. Landinwaarts komt het overal tot zware of zeer zware windstoten van 90 tot 120 km/uur. Langs de kust zijn windstoten mogelijk van 120 tot 140 km/uur, en op de Wadden kan een enkele plek zelfs tot windstoten van 150 km/uur komen. In de tweede helft van de middag neemt de wind snel af en tijdens de avondspits zijn we zelfs de zware windstoten alweer kwijt.
Windstoten van meer dan 130 km/uur werden in de afgelopen 20 jaar slechts 2 maal ergens tijdens een storm gemeten. Voor het laatst vrijwel precies 11 jaar geleden, op 27 oktober 2002. Toen registreerde men in IJmuiden een windpiek van 148 km/uur. Tijdens de zeer zware januaristorm in 1990 haalde IJmuiden een windsnelheid van 158 km/uur.
bron:meteoconsult
Een webcam om in de gaten te houden morgen!
http://www.scheveningenlive.nl/surf-webcam/ | Gewijzigd: 27 oktober 2013, 09:32 uur, door Kannegieter
Zware storm
Een stormdag. Eerst regen en later "orkaanbuien". Buien met kans op onweer, hagel en zware windstoten. In de kustgebieden uitschieters in kracht 12! In de kustgebieden zware storm uit zuid tot zuidwest. Later in de middag en avond in het Waddengebied zware storm uit zuidwest tot west.
Piets weerbericht. Interessant "orkaanbuien"
| Gewijzigd: 27 oktober 2013, 10:00 uur, door Debbieke
Een webcam om in de gaten te houden morgen!
http://www.scheveningenlive.nl/surf-webcam/
De Golven worden al groter zie ik,nou van mij mag het los gaan
Yep, zag het ook net. Kan net 1 run zijn dat ie "weg" is maar ik zie het ergens begin van dit draadje al ook vorg jaar en daarvoor zie je haast zekere najaarsstormen opeens van de kaarten verdwijnen of veel minder hevig wordenWeg?
het staat ook tussen aanhalingstekens, `weg`is relatief, het lijkt op die run minder hevig dan de voorgaande (ik had n.l. de brwoser open staan van gisteren met een rood/paars plaatje en met verversen werd dat opeens erg oranje , dus (relatief veel) minder wind, de rukwinden van 104 km/u op zee zijn ook veel minder dan we gisteren zagen.
De winpluimen
| Gewijzigd: 27 oktober 2013, 10:01 uur, door jcroon
http://alarm.noodweercentrale.nl/ voor jou woonplaats | Gewijzigd: 27 oktober 2013, 09:59 uur, door Ronald Jong
WIND:
Hirlamwinden vormen een goede leidraad. Verschillen met de andere modellen zijn niet groot. Maandag boven zee een zware storm (10 Bft) en de modellen blijven consistent ook met een zeer zware storm (11 Bft) komen op de zuidflank van het laag. Wat windstoten betreft geldt ook dat de modellen elkaar niet veel ontlopen. Vanmiddag zien we al kans op zware windstoten (80 km/uur, zeer lokaal nog nog meer) in de westelijke kustgebieden op passage van de trog en in de onstabiele lucht erachter. Maandag gaan de (zeer) zware windstoten naar waardes tussen de 90 en 120 km/uur. In eerste instantie is de wind tamelijk zuidelijk. De zeer zware windstoten komen dan moeizaam verder landinwaarts. De laagste waardes worden in het zuidoosten en oosten verwacht, de hoogste in de kustprovincies. In het noordwestelijk kustgebied kunnen zelfs windstoten voorkomen van rond de 130 km/uur.
BEWOLKING:
Toenemende frontale bewolking op nadering van de occlusie die overigens vrij snel gevolgd wordt door de trog waar dan, gezien de onstabiliteit, ook Cb's kunnen voorkomen. In de middag gaat vanuit het westen de bewolking wat breken. Vannacht een toename van de bewolking op nadering van het frontale systeem behorend bij het stormlaag. Maandagmiddag na passage van het koufront ook wat opklaringen.
NEERSLAG:
Modellen lopen ook wat neerslagverwachting betreft niet veel uiteen. In de nanacht en ochtend enige regen op passage van de occlusie, snel gevolgd door buiige regen op passage van de trog. Gezien de onstabiliteit is onweer dan niet uit te sluiten. Harmonie geeft dan af en toe ontladingen te zien. In de nacht naar maandag af en toe regen op nadering en passage van het warmtefront. Het koufront passeert maandagochtend met buiige regen ons land. Ook hier geeft Harmonie af en toe een onweerssignaal op te zien..
ZICHT:
10+ km. In neerslag 5-8 km, in intensievere neerslag mogelijk 3-5 km.
TEMPERATUUR:
KTG en modellen ontlopen elkaar niet veel. Tx vandaag ongeveer 15-16 graden. Komende nacht Tn rond 12 graden. Morgen Tx ongeveer 16 graden.
Bron: KNMI
Nog steeds kans op de "storm in glas water" maar dan heb je weer het gedonder dat iedereen gaat schelden op de waarschuwingen.
Overigens ben ik eens wat oude stormtopics aan het napluizen en ik kom tot de voorzichtige conclusie dat in meer dan de helft van de gevallen na afloop is gebleken dat de voorspelde/verwachte windnsnelheden niet gehaald zijn: systemen zwakken in de laatst runs vaak af en dat komt dan uit, een enkele keer komt een stormsysteem eigenlijk helemaal niet tot ontwikkeling, soms verzwakt een systeem ondanks de laatste runs en ook vrij vaak dat een systeem net afbuigt waardoor het zwaarste langs ons heen gaat. Om de één of andere reden ben ik (nog?) niet tegen gekomen dat een systeem zodanig afbuigt dat wij opeens een niet voorspelde volle laag krijgen (dus bv dat een storm voor bv Denemarken of noord-Frankrijk opeens bij ons terecht komt).. Idem stromen die zwaarder zijn geweest dan de verwachtingen/waarschuwingen/voorspellingen komen zelden voor.
Ik heb het dan wel over het fenomeen "storm"zoals we dat nu hebben, niet over de zomer- en onweersstormen die wat vaker de verwachtingen lijken te overtreffen, zij het op lokalere schaal..