Het duurt nog ruim 48 uur. Het kan 80 km/u maar ook 150 km/u worden. Ligt eraan hoe diep de luchtdruk gaat zakken en welke route het lagedrukgebied precies neemt.
Mijn mening:
Zoals het er nu voor staat lijkt mij een code oranje (met name voor de kustprovincies) een zekerheidje, en zit zelf een weeralarm er dik in.
Waarschuwing vooraf vanwege storm/orkaan,
waarschuwingsniveau violet mogelijk
geldig van: maandag, 28. okt 2013, 07:01 uur
geldig tot: dinsdag, 29. okt 2013, 07:00 uur
geldig voor: alle hoogtes
We zien het wel. | Gewijzigd: 26 oktober 2013, 11:28 uur, door wappy
Alert level violet
severe gale/storm: gusts > 130 km/h
heavy rain: precipitation amount > 100 l/m² during 24 hours
heavy rain: precipitation amount > 150 l/m² during 48 hours
heavy snow: fresh snow > 25 cm during 12 hours
heavy snow: fresh snow > 40 cm during 24 hours
thunderstorm: hail diameter > 3 cm
thunderstorm: precipitation amount > 60 l/m²
thunderstorm: gusts > 130 km/h
freezing rain: precipitation amount > 5 l/m²
Het is vooral opletten voor de wind. Die wordt krachtig tot zeer krachtig in het binnenland en aan zee zeer krachtig tot stormachtig uit zuid tot zuidwest met windstoten inland van 90 tot 100 km/h en aan zee tot 100 of 110 km/h. Tegen de avond neemt de wind in kracht af.
Boven het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan is de stormdepressie BURKHARD uitgediept tot iets beneden 960 hPa. Net boven de 40ste breedtegraad, op het westelijk deel van de Oceaan, is de randstoring CHRISTIAN tot ontwikkeling gekomen. Dit systeem groeit maandag boven de Noordzee uit tot mogelijk een vinnige stormdepressie. Boven West-Europa bevindt zich het golvende koufront van het lagedrukgebied ALBRECHT.
Het duurt nog ruim 48 uur. Het kan 80 km/u maar ook 150 km/u worden. Ligt eraan hoe diep de luchtdruk gaat zakken en welke route het lagedrukgebied precies neemt.
Mijn mening:
Zoals het er nu voor staat lijkt mij een code oranje (met name voor de kustprovincies) een zekerheidje, en zit zelf een weeralarm er dik in.
De diepte van de luchtdruk is niet zo zeer bepalend voor hoe hard de wind gaat zijn. Het speelt inderdaad een factor, maar belangrijker is hoe dicht de isobaren bij elkaar liggen, kijkend naar UKMO voor maandag 12UTC liggen de isobaren rond Noord-Holland in de rode cirkel dicht bij elkaar. Dit is belangrijker voor de wind bij een storm dan de luchtdruk opzich. En wat nu ook mee speeld is de wind op grotere hoogte en de jetstream (Straalstroom), ook dit is nu een sleutelingrediënt voor de wind.
| Gewijzigd: 26 oktober 2013, 12:46 uur, door Ries
De storm van 18 januari 2007 leverde op grote schaal zeer zware windstoten op van 120 tot 130 km/uur. Wilhelminadorp registreerde volgens voorlopige cijfers met 133 km/uur de zwaarste windstoot. Ook in het binnenland zijn op verschillende plaatsen tot ver landinwaarts zeer zware windstoten gemeten van 110 tot 120 km/uur. Herwijnen registreerde een vlaag van 124 km/uur.
Zwaarste storm in vijf jaar
De laatste keer dat ons land te maken had met een zware storm (met een uurgemiddelde van windkracht 10) was 27 oktober 2002. Die storm was met een uurgemiddelde van 101 km/uur en windstoten tot 148 km/uur nog sterker. De ergste storm van de laatste decennia was die van 25 januari 1990. De storm, die tijdens de avondspits zijn hoogtepunt bereikte, kostte aan zeventien mensen het leven. Deze storm bereikte een uurgemiddelde van windkracht 11 (zie onder nieuws- De zeer zware storm van 1990).
Bron : KNMI | Gewijzigd: 26 oktober 2013, 13:03 uur, door Debbieke
Op het onderstaand imposant satellietbeeld is de eerste van de twee krachtige cyclonen te zien. De cycloon trekt het westen van Europa binnen. De cycloon zal zich presenteren als een convectieve lijn / lineaire segmenten, die gepaard gaan met zware wind(stoten), hevige regenval en een aantal tornado's. Dit laatste gezien de krachtige shear. Op de radarbeelden zijn de eerste buien al zichtbaar aan de westkust van Ierland.
Bron: EUMETSAT
Bron: EUMETSAT / Sat24.com
Bron: Metoffice Ireland
Bron: Weatheronline. UK
© onweer-online
Bron: Severe weather EU | Gewijzigd: 26 oktober 2013, 13:31 uur, door Marga
aan zee tot 100 km/h .
max 8 bft aan zee op zee 9 bft
binnenland max 6 bft
Dat is Belgie ja...
aan zee tot 100 km/h .
binnenland max 6 bft
Vind het persoonlijk raar dat ze zo weinig verwachten... Er zijn genoeg kaarjtes die rond of boven de 100 verwachten voor het binnenland en 110 a 120 geven voor de kust... Je gaat zien, als het toch echt zal uitkomen, dat KMI waarschuwt de avond ervoor voor 'zwaardere' windstoten als nu voorspeld. Ze kunnen gelijk hebben, dat het maandag nietm eer zal zijn, maar dan word er momenteel toch op gevoel of voorzihtigheid voorspelt, dan dat ze de kaarjtes volgen.. Is gewoon afwachten, ik weet het, maar ik verwacht toch + 100 voor het binnenland en +115 voor de kust.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
aan zee tot 100 km/h .
binnenland max 6 bft
Vind het persoonlijk raar dat ze zo weinig verwachten... Er zijn genoeg kaarjtes die rond of boven de 100 verwachten voor het binnenland en 110 a 120 geven voor de kust... Je gaat zien, als het toch echt zal uitkomen, dat KMI waarschuwt de avond ervoor voor 'zwaardere' windstoten als nu voorspeld. Ze kunnen gelijk hebben, dat het maandag nietm eer zal zijn, maar dan word er momenteel toch op gevoel of voorzihtigheid voorspelt, dan dat ze de kaarjtes volgen.. Is gewoon afwachten, ik weet het, maar ik verwacht toch + 100 voor het binnenland en +115 voor de kust.
volgens de kaarten toch al 3 runs achter elkaan bijna hetzelfde zou je inderdaad meer verwachten.
wetende dat zij zich vooral baseren op ecmwf model.
en voor de wind model aladin.
en als je naar deze prognose's kijkt kan ik kmi alleen maar bevestigen.