WIND:
Hirlam wel te volgen maar enkele knopen te laag. Windstoten voor de buien vanavond rond 40 kn, Eerdere runs gaven enkele knopen meer aan. 6 Bft voor de kustdistricten, morgen iets meer wind met 7 Bft voor Harlingen en IJsselmeer en mogelijk een 8 voor Texel.
BEWOLKING:
Alleen hoge en wat middelbare bewolking. Vanmiddag neemt van het westen uit de bewolking op SC-niveau toe. Tevens nadert er in de avond van het zuiden uit een gebied met middelbare onstabiliteit, embd CB's met toppen mogelijk tot FL350 en een vrij hoge wolkenbasis. Morgen overdag voornamelijk convectieve bewolking, bovendien zal de hoogtetrog de convectie extra triggeren. Progtemps zijn onstabiel tot FL300.
NEERSLAG:
Vanavond vooral in het zuidoosten van het land buiige regen, soms stevige buien mogelijk met hagel, onweer en windstoten. De meest actieve buien op basis van Hirlam waarschijnlijk in oostelijk Brabant, Limburg, Gelderland en mogelijk ook in Overijssel, voorlopig beperken we de waarschuwingen voor onweer tot de eerste drie provincies. Toch houden we heftigheid en de uitgebreidheid van Harmonie in het achterhoofd.. Het koufront zelf laat weinig activiteit zien. Morgen vooral in de middag enkele buien, mogelijk ook weer met onweer en hagel.
ZICHT:
Goed, tijdens een bui matig en in een zwaardere bui mogelijk slecht. Ook komende nacht staat de wind weer flink door en met een geowind van 25 tot 30 kn hoeven we niet aan mist te denken.
TEMPERATUUR:
KTG en Hirlam zijn vergelijkbaar en geven de actuele situatie goed weer. Vandaag bijzonder zacht met Tx 18-22 graden, alle modellen zijn het daar over eens. Komende nacht weer een "zwoele" nacht met waardes van 14 à 15 graden, morgen overdag iets minder zacht dan vandaag met Tx 17-19 graden.
Bron: KNMI
An upgrade to MDT risk has been done over parts of eastern France into Benelux given the improved conditions for late afternoon severe storms development across the MDT risk area. Latest observations reveal moderately strong SSE winds over eastern France, advecting moisture further north under relatively clear skies. Additionally, latest model guidance reveals the environment with very strong shear (LL shear of 30-50 kt) and SR helicity (SREH3 of ~ 200-400 m2/s2) overlaping with moderate instability (MLCAPE 800-1200 J/kg), which enhanced threat for supercells capable of producing tornadoes and severe winds in late afternoon / evening hours. A strong tornado is not ruled out either.
Bron: severe-weather.eu
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Voor iedereen die gaat chasen veel succes en plezier.
Met vriendelijke groeten.
Level3stormchasers on tour
Voor iedereen die gaat chasen veel succes en plezier.
Met vriendelijke groeten.
Level3stormchasers on tour
Good hunting..... denk toch dat het oostelijk gaat...we zullen zien
Kaart update van Karim.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Nu je het zegt... Daar moet ik je gelijk in geven! Als het boven Frankrjk tekeer gaat dooft het meestal nog halverwege Belgie uit altijd... Laten we hopen dat dit nu niet het geval is! De tip zal ik blijven onthouden, thnx!
Plus, als ik kijk naar de indexcijfers voor onweer in Eindhoven zijn ze altijd aan het meten zeg... Ik krijg nooit geen waardes meer te zien... Hebben meer mensen hier last van of ligt dit aan mijn pc/internet? :/ | Gewijzigd: 22 oktober 2013, 19:00 uur, door Hathor
imposante cumuli nu boven me groeit echt enorm en heeft een vreemde vorm,hij lijkt wel langs achter aan te groeien