De nieuwe windnormen op de luchthaven van Zaventem brengen de veiligheid van het vliegverkeer in het gedrang. Dat zeggen zowel de Belgische verkeersleiders als de christelijke vakbond. Vliegtuigen mogen voortaan met een sterkere rugwind opstijgen of landen en dat zou gevaarlijk zijn.
Belga
Op 19 september heeft Belgocontrol nieuwe windnormen uitgevaardigd voor Brussels Airport. Die laten toe met een rugwind van 7 in plaats van 5 knopen te landen of op te stijgen. Volgens de vereniging van verkeersleiders Belgian Guild of Air Traffic Controller (BGATC) en ACV Transcom is dit gevaarlijk.
"Voor de supervisor in de verkeerstoren neemt de druk enorm toe", zegt Maryse Meulemans van BGATC. "We kunnen ook niet lang genoeg op voorhand beslissen welke baan we zullen gebruiken. Dat houdt risico's in voor de veiligheid, denk maar aan een vliegtuig dat bij nat weer van de baan schuift."
Eerder hadden ook de piloten van de Belgian Cockpit Association de nieuwe normen al als gevaarlijk bestempeld. Behalve wat de nieuwe windnormen betreft, klinkt ook protest tegen de nieuwe opstijgende vliegroute richting Leuven. Vliegtuigen slaan nu pas voorbij de stad af waardoor ze 15 kilometer langer achter elkaar moeten vliegen.
Bron: De Redactie
De richtlijn van het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) van afgelopen zomer over de toegelaten windnormen verhoogt net de veiligheid op de luchthaven van Zaventem, stelt staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) vandaag in de Kamer. Hij benadrukte dat de nieuwe procedures een betere verdeling van de hinder zullen veroorzaken.
Tijdens de zomer was ophef ontstaan over de wijziging van de windnormen op Zaventem. Ook sommige piloten kropen in hun pen en meenden dat die aanpassing tot onveilige situaties zouden kunnen leiden. Bevoegd staatssecretaris Wathelet kreeg vandaag in de Kamercommissie Infrastructuur tal van vragen over het dossier.
In een omstandig antwoord onderstreepte Wathelet dat hij de akkoorden uitvoert die in 2008 en 2010 het levenslicht zagen onder impuls van toenmalig staatssecretaris Etienne Schouppe. Daarbij telt enkel de veiligheid. "Op dit element aanvaard ik noch toegevingen, noch compromissen", luidde het.
© belga.
7 knopen
Wathelet herhaalde de principes waarop de Schouppe-akkoorden waren gebaseerd: het gebruik van de pistes 25L en 25R als preferentiële pistes, het verminderen van het aantal routes en het hanteren van dezelfde windnormen op alle preferentiële banen.
Wat die windnormen betreft, benadrukte de staatssecretaris dat die sinds 2005 op 7 knopen ligt op de luchthaven van Zaventem en dat dit zo blijft na de instructie van DGLV van juli 2013. Hij ontkende meteen dat daardoor onveilige windnormen worden gehanteerd die nergens anders in Europa worden gebruikt. Op Charleroi en in Parijs ligt die op 8 knopen, terwijl in Spanje en Italië 10 knopen de norm is. Hij merkte overigens op dat de piloten indertijd - in 2003 - hadden gevraagd de staartwindcomponentwaarde op de banen 25 op te trekken van 8 naar 10 knopen.
Veiliger?
Volgens Wathelet verhoogt de instructie zelfs de veiligheid. De norm blijft immers 7 knopen, maar de windsnelheid wordt voortaan gemeten vanaf de piste 25R en niet langer vanaf 25L, die lagere waarden gaf. Bij de norm van 7 knopen wordt een extra buffer voorzien. Die houdt in dat van piste wordt veranderd van zodra er windstoten zijn van 12 knopen gedurende 3 seconden, ook als de gemiddelde snelheid lager blijft dan 7 knopen.
Voorts worden kleine afwijkingen onder de 5 knopen niet meegerekend. Er komen ook extra criteria rond de zichtbaarheid, terwijl piloten meer autonomie krijgen om uit veiligheidsredenen een andere piste te kiezen en daarvoor geen geschreven aanvraag meer moeten versturen. "De instructie van juli 2013 bevat dus geen enkele toegeving inzake veiligheid", aldus nog de staatssecretaris.
Overlast
Hij gaf toe dat er ook een luik hinder aan het dossier is, maar dat die niet boven de veiligheid staat en dat hij over capaciteit en overlast best wil debatteren. De nieuwe instructie zorgt volgens hem ook voor een betere verdeling van de hinder: Noordrand 40 procent, Oostrand 50 procent en Brussel 10 procent. "Niemand is gelukkig, iedereen neemt een deel van de hinder op zich. Dat is de filosofie van de akkoorden. Ik voer die enkel strikt uit", luidde het. "Voor sommigen die minder werden overvlogen door een erg ruime toepassing van de regels, zal dat erg onrechtvaardig overkomen".
Hij benadrukt nog dat de volledige omzetting van de akkoorden in alle transparantie gebeurt. De laatste stappen zijn de versterking van de ombudsdienst, de oprichting van een onafhankelijke autoriteit die de geluidshinder rond de luchthaven moet controleren en de verankering van de procedures in een wet.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
Staatssecretaris Melchior Wathelet plooit voor de kritiek op de soepeler normen voor het opstijgen met rugwind van op Brussels Airport. Volgens Vlaams minister-president Kris Peeters trekt Wathelet de nieuwe norm in en wordt teruggekeerd naar de oude situatie in verband met de windnormen. Dat meldt de krant De Standaard.
Staatssecretaris Wathelet besliste eerder dit jaar dat toestellen van op Brussels Airport mogen opstijgen met meer rugwind dan vroeger. Door die soepeler normen werd de lawaaihinder ook anders verdeeld. Zo konden er nog meer vluchten vertrekken van baan 25R, nu al de meest gebruikte startbaan op de luchthaven. De beslissing zorgde voor meer hinder in de Noordrand en minder in het oosten en het zuiden van Brussel.
De pilotenvereniging BCA en de omwonenden protesteerden tegen de nieuwe regels. Volgens de piloten zijn er veiligheidsrisico's verbonden aan het verplicht opstijgen met hogere rugwind. De actiecomités noemden de beslissing dan weer "een schending van het federale regeerakkoord".
Ook Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) stuurde een kritische brief waarin hij zei "met verbazing" te hebben kennis genomen van de aangepaste rugwindnormen, en waarin hij erop aandrong om de veiligheid te laten primeren.
Staatssecretaris Wathelet is nu geplooid en keert terug naar de oude situatie in verband met de windnormen. Dat liet minister-president Kris Peeters (CD&V) gisterenavond weten. Peeters is tevreden met de beslissing. "Er zullen geen pogingen meer zijn om het banengebruik te beïnvloeden via bijgestelde windnormen."
Bron: HLN
Onweersdagen: 0