Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

Er zijn de afgelopen 3 uur 500 ontladingen geregistreerd.

22 Dec 2024 10:16:43

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

20 Dec 2024 14:41:58
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
19 oktober 2013, 09:47 uur | Bericht #409510
"Nieuwe windnormen brengen veiligheid luchthaven in gevaar"

De nieuwe windnormen op de luchthaven van Zaventem brengen de veiligheid van het vliegverkeer in het gedrang. Dat zeggen zowel de Belgische verkeersleiders als de christelijke vakbond. Vliegtuigen mogen voortaan met een sterkere rugwind opstijgen of landen en dat zou gevaarlijk zijn.


Belga

Op 19 september heeft Belgocontrol nieuwe windnormen uitgevaardigd voor Brussels Airport. Die laten toe met een rugwind van 7 in plaats van 5 knopen te landen of op te stijgen. Volgens de vereniging van verkeersleiders Belgian Guild of Air Traffic Controller (BGATC) en ACV Transcom is dit gevaarlijk.

"Voor de supervisor in de verkeerstoren neemt de druk enorm toe", zegt Maryse Meulemans van BGATC. "We kunnen ook niet lang genoeg op voorhand beslissen welke baan we zullen gebruiken. Dat houdt risico's in voor de veiligheid, denk maar aan een vliegtuig dat bij nat weer van de baan schuift."

Eerder hadden ook de piloten van de Belgian Cockpit Association de nieuwe normen al als gevaarlijk bestempeld. Behalve wat de nieuwe windnormen betreft, klinkt ook protest tegen de nieuwe opstijgende vliegroute richting Leuven. Vliegtuigen slaan nu pas voorbij de stad af waardoor ze 15 kilometer langer achter elkaar moeten vliegen.

Bron: De Redactie
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 oktober 2013, 19:56 uur | Bericht #409776
"Windnormen verhogen net veiligheid op luchthaven"

De richtlijn van het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) van afgelopen zomer over de toegelaten windnormen verhoogt net de veiligheid op de luchthaven van Zaventem, stelt staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) vandaag in de Kamer. Hij benadrukte dat de nieuwe procedures een betere verdeling van de hinder zullen veroorzaken.

Tijdens de zomer was ophef ontstaan over de wijziging van de windnormen op Zaventem. Ook sommige piloten kropen in hun pen en meenden dat die aanpassing tot onveilige situaties zouden kunnen leiden. Bevoegd staatssecretaris Wathelet kreeg vandaag in de Kamercommissie Infrastructuur tal van vragen over het dossier.

In een omstandig antwoord onderstreepte Wathelet dat hij de akkoorden uitvoert die in 2008 en 2010 het levenslicht zagen onder impuls van toenmalig staatssecretaris Etienne Schouppe. Daarbij telt enkel de veiligheid. "Op dit element aanvaard ik noch toegevingen, noch compromissen", luidde het.


© belga.

7 knopen
Wathelet herhaalde de principes waarop de Schouppe-akkoorden waren gebaseerd: het gebruik van de pistes 25L en 25R als preferentiële pistes, het verminderen van het aantal routes en het hanteren van dezelfde windnormen op alle preferentiële banen.

Wat die windnormen betreft, benadrukte de staatssecretaris dat die sinds 2005 op 7 knopen ligt op de luchthaven van Zaventem en dat dit zo blijft na de instructie van DGLV van juli 2013. Hij ontkende meteen dat daardoor onveilige windnormen worden gehanteerd die nergens anders in Europa worden gebruikt. Op Charleroi en in Parijs ligt die op 8 knopen, terwijl in Spanje en Italië 10 knopen de norm is. Hij merkte overigens op dat de piloten indertijd - in 2003 - hadden gevraagd de staartwindcomponentwaarde op de banen 25 op te trekken van 8 naar 10 knopen.

Veiliger?
Volgens Wathelet verhoogt de instructie zelfs de veiligheid. De norm blijft immers 7 knopen, maar de windsnelheid wordt voortaan gemeten vanaf de piste 25R en niet langer vanaf 25L, die lagere waarden gaf. Bij de norm van 7 knopen wordt een extra buffer voorzien. Die houdt in dat van piste wordt veranderd van zodra er windstoten zijn van 12 knopen gedurende 3 seconden, ook als de gemiddelde snelheid lager blijft dan 7 knopen.

Voorts worden kleine afwijkingen onder de 5 knopen niet meegerekend. Er komen ook extra criteria rond de zichtbaarheid, terwijl piloten meer autonomie krijgen om uit veiligheidsredenen een andere piste te kiezen en daarvoor geen geschreven aanvraag meer moeten versturen. "De instructie van juli 2013 bevat dus geen enkele toegeving inzake veiligheid", aldus nog de staatssecretaris.

Overlast
Hij gaf toe dat er ook een luik hinder aan het dossier is, maar dat die niet boven de veiligheid staat en dat hij over capaciteit en overlast best wil debatteren. De nieuwe instructie zorgt volgens hem ook voor een betere verdeling van de hinder: Noordrand 40 procent, Oostrand 50 procent en Brussel 10 procent. "Niemand is gelukkig, iedereen neemt een deel van de hinder op zich. Dat is de filosofie van de akkoorden. Ik voer die enkel strikt uit", luidde het. "Voor sommigen die minder werden overvlogen door een erg ruime toepassing van de regels, zal dat erg onrechtvaardig overkomen".

Hij benadrukt nog dat de volledige omzetting van de akkoorden in alle transparantie gebeurt. De laatste stappen zijn de versterking van de ombudsdienst, de oprichting van een onafhankelijke autoriteit die de geluidshinder rond de luchthaven moet controleren en de verankering van de procedures in een wet.

Bron: HLN
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Waarom deze advertentie?
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 december 2013, 09:20 uur | Bericht #414262
Wathelet trekt nieuwe windnorm Brussels Airport in

Staatssecretaris Melchior Wathelet plooit voor de kritiek op de soepeler normen voor het opstijgen met rugwind van op Brussels Airport. Volgens Vlaams minister-president Kris Peeters trekt Wathelet de nieuwe norm in en wordt teruggekeerd naar de oude situatie in verband met de windnormen. Dat meldt de krant De Standaard.

Staatssecretaris Wathelet besliste eerder dit jaar dat toestellen van op Brussels Airport mogen opstijgen met meer rugwind dan vroeger. Door die soepeler normen werd de lawaaihinder ook anders verdeeld. Zo konden er nog meer vluchten vertrekken van baan 25R, nu al de meest gebruikte startbaan op de luchthaven. De beslissing zorgde voor meer hinder in de Noordrand en minder in het oosten en het zuiden van Brussel.

De pilotenvereniging BCA en de omwonenden protesteerden tegen de nieuwe regels. Volgens de piloten zijn er veiligheidsrisico's verbonden aan het verplicht opstijgen met hogere rugwind. De actiecomités noemden de beslissing dan weer "een schending van het federale regeerakkoord".

Ook Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) stuurde een kritische brief waarin hij zei "met verbazing" te hebben kennis genomen van de aangepaste rugwindnormen, en waarin hij erop aandrong om de veiligheid te laten primeren.

Staatssecretaris Wathelet is nu geplooid en keert terug naar de oude situatie in verband met de windnormen. Dat liet minister-president Kris Peeters (CD&V) gisterenavond weten. Peeters is tevreden met de beslissing. "Er zullen geen pogingen meer zijn om het banengebruik te beïnvloeden via bijgestelde windnormen."

Bron: HLN
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.888 topics, welke bij elkaar 448.498 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.609 leden.
Het nieuwste lid is Goos.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 1032 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 1032, lezen 5 mensen het topic "Lente discussietopic 2013".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden