http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1899432&tid=1899432
Foto's lijken inderdaad funnel te laten zien. De lage wolkenbasis heb ik boven etten-leur ook gezien maar er zat toen (nog) weinig activiteit in.
Die mooie prachtbui boven Frankrijk wijkt uit naar Duitsland. De kleinere bui trekt nu over regio Breda/Tilburg.
Toch geven de meeste radars aan dat het in Eindhoven ook kan gaan onweren, maar als ik dat bekijk op
de buienradar zie ik niets wat deze kant op komt. Terwijl het hele land in feite goede kansen heeft.
Denken jullie dat er halverwege de avond/nacht nog buien kunnen gaan ontstaan die nog niet
op de radar te zien zijn? Of is wat we nu zien alles wat er kan ontstaan en we het 'hoogtepunt' al voorbij zijn?
Foto's lijken inderdaad funnel te laten zien. De lage wolkenbasis heb ik boven etten-leur ook gezien maar er zat toen (nog) weinig activiteit in. Lijkt ook een funnel maar de fotograaf heeft van de zenuwen nogal bewogen. Windhoos is het meen ik pas als daadwerkelijk op de grond komt en dat durf ik op basis van deze bewogen beelden niet te zeggen.
Ik vind de foto wel wat "vreemds" hebben, kan niet precies zeggen wat ..
Rond half 7 vanavond zag in flitsen in grote getalen (richting Haastrecht enzovoorts).
Echter de enigste bui die er was zat rond Brabant. Kan je met zoveel bebouwing dan onweer zien?
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Vreemd, , eerst komt het niet zo vaak voor en dan opeens 35 keer per jaar in Nederland... Da's bijna meer dan één maal per week in "het seizoen` en dat voor zo´n klein land als Nederland. Maar de vraag is, heeft ie de grond geraakt?
Zouden idd toch mensen moeten gezien hebben of hij de grond heeft geraakt of niet... Misschien dat er morgen meer nieuws is van de omwonenden die het wel goed konden zien, en misschien wordt het dan wat duidelijker ?,..
| Gewijzigd: 20 oktober 2013, 22:33 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Zouden idd toch mensen moeten gezien hebben of hij de grond heeft geraakt of niet... Misschien dat er morgen meer nieuws is van de omwonenden die het wel goed konden zien, en misschien wordt het dan wat duidelijker ?,..
Hieronder een foto va Wilfred Jansen vanuit Tiel gemaakt........ verder worden veel stormschades gemeld in Elshout....dat is nabij Drunen/Waalwijk.
Duiidelijk een windhoos/Tornado to me
en hier een Twitter quotje :
Reinier van den Berg @weermanreinier 2u
Op basis van deze foto pic.twitter.com/g9QuXqggna van @WeermanRichie nabij Drunen, en type bui, zou ik idd zeggen: tornado (windhoos).
| Gewijzigd: 20 oktober 2013, 23:01 uur, door Frans24
Foto's lijken inderdaad funnel te laten zien. De lage wolkenbasis heb ik boven etten-leur ook gezien maar er zat toen (nog) weinig activiteit in. Lijkt ook een funnel maar de fotograaf heeft van de zenuwen nogal bewogen. Windhoos is het meen ik pas als daadwerkelijk op de grond komt en dat durf ik op basis van deze bewogen beelden niet te zeggen.
Dit is wel degelijk een tornado geweest wij hebben er een duidelijke foto van, tevens zijn wij in elshout noord brabant geweest ( kom zelf uit drunen) en we hebben de schade gezien.
eeen complete schuur ingestort en een zware houte steunbalk is 6 huizen verder neergekomen.
schade spoor was ongeveer 100 m de tornado is ongeveer 20 sec aan de grond geweest (F1 minimaal gezien de schade).
wij hebben voor dat die tornado aan de grond kwam een zeer duidelijke Meso Cyclone gespot die aan het uitzakken was.
verder enkele bliksems vastgelegd en nabij Tiel een wallcloud met Tuba gespot (rond 21.00u).
foto,s staan waarschijnlijk morgen op onze facebookpagina die via onze site te bereiken is.
Dit is wel degelijk een tornado geweest wij hebben er een duidelijke foto van, tevens zijn wij in elshout noord brabant geweest ( kom zelf uit drunen) en we hebben de schade gezien.
eeen complete schuur ingestort en een zware houte steunbalk is 6 huizen verder neergekomen.
schade spoor was ongeveer 100 m de tornado is ongeveer 20 sec aan de grond geweest (F1 minimaal gezien de schade).
wij hebben voor dat die tornado aan de grond kwam een zeer duidelijke Meso Cyclone gespot die aan het uitzakken was.
verder enkele bliksems vastgelegd en nabij Tiel een wallcloud met Tuba gespot (rond 21.00u).
foto,s staan waarschijnlijk morgen op onze facebookpagina die via onze site te bereiken is.
Ik zeg... Job weldone ....!