Stukje op bassis van gfs 12z 18-10-2013: Kijken we naar de cape waardes die lopen op hun hoogtepunt op naar ruim 1000 k/j en een lifted van -3 gfs neerslag zit er ook redelijk. Actievere buien zullen plaatsvinden aan de kust(Zeeland en zuid-holland) Noord holland wordt moelijker buien treken NNO..Midden en zuiden nl ook de actievere buien. De provincies Overijsel,Drenthe en Groningen moeten hopen op goede activering in het midden etc etc. Echt verder in detail kan ik natuurlijk niet treden het is immers nog geen zondag wel heb ik nog de 500hpa voor jullie klein koudeputje -22 graden tegenover mogelijk 20 graden op 2m..realistischer is een graad of18 in onstabilteits gebied dus kantje boord = wel een trigger...dan rest mij alleen nog te zeggen op naar zondag...
Bron: Tatanka | Gewijzigd: 18 oktober 2013, 21:12 uur, door Tatanka
| Gewijzigd: 18 oktober 2013, 22:45 uur, door Ben47
WIND:
Zondag overdag ZZW 6 Bft langs de westkust. Verder zondag kans op windstoten tijdens of bij de (onweers)buien, meest in de orde 30-35 kn.
BEWOLKING:
Indicatie voor ST op het koufront dat vanavond passeert, zowel in HiRLAM als Harmonie als in de obs. Na passage van het koufront deze nacht wordt de bewolking dunner en ontstaat er op uitgebreidere schaal Stratus (zie progtemps, wolkenbasis Hirlam en dwarsdoorsnedes Hirlam). Daarentegen is Harmonie een stuk optimistischer qua lage bewolking vannacht, maar had het aan de andere kant de neerslag van dit moment onvoldoende te pakken. Het zuidoosten lijkt wel gevrijwaard te blijven, daar wordt wordt in de zuidelijke aanvoer ook nauwelijks regen verwacht. Zondag met name op de de trog forse Cb's, toppen o.i.v. de hoogtetrog doorschieten naar FL300-350.
NEERSLAG:
Vanavond noordoostwaarts wegtrekkende regen, meeste in westen en noordwesten. Elders ook niet geheel droog !! Vannacht meest droog. Zondagmiddag misschien voor de trog uit al een lokale bui. Op passage van de trog, in de late middag en avond van het zuidwesten uit, steviger regen- en onweersbuien.
ZICHT:
Goede zichtcondities in neerslag iets teruglopend. In de loop van de nacht nevelig door afkoeling in de tamelijk vochtige lucht, zondag weer oplopend naar goed en in
buien soms matig.
TEMPERATUUR:
Temperaturen vannacht omstreeks 12 C en zondag overdag vergelijkbaar met afgelopen dag, 14 tot 19 graden.
Bron: KNMI
Zo op zondagmiddag zou volgens onze zuiderburen er wel een leuke onweersbui kunnen voorkomen.
Van Estofex staat er wel een melding maar niet echt spectaculair.
Dus wachten we maar af, ik heb wel weer zin in een mooie bui.
Zo op zondagmiddag zou volgens onze zuiderburen er wel een leuke onweersbui kunnen voorkomen.
Van Estofex staat er wel een melding maar niet echt spectaculair.
Dus wachten we maar af, ik heb wel weer zin in een mooie bui.
Dit is nog niet de melding van Estofex, de kaart van nu is tot 6 uur morgen vroeg .
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR ONWEER ++
Ons weer wordt bepaald door een langgolvige hoogtetrog over de Oceaan met daarin enkele rimpels (kortgolvige trogjes). De bijhorende straalstroom, met daarin diverse mesoschaal jetstreaks, trekken vandaag zondag over de Benelux. Een frontale structuur sleept net nog over het zuiden van BE en over LUX. Deze namiddag bevindt deze golvende storing zich oost van onze aandachtsregio en het is de trog zelf met bijhorende troglijnen welke voor ons van belang is.
In de SSW stroming wordt steeds zachte lucht aangevoerd met maxima tot 17 à 18°. Nabij de naderende kortgolvige hoogtetrog wordt de atmosfeer deze namiddag danig onstabiel. Voor de komst dan de trog bereiken ons alreeds buien vanuit FR voor en rond de middag maar veel onweer zie ik daarop niet ontstaan.
De klemtoon ligt dus bij de trog en de buien welke ons rond 15z en daarna zullen bereiken. De meeste buien zouden over de westelijke gebieden moeten trekken, waarschijnlijk in comma vorm. Er staat door de nabijheid van de straalstroom veel hoogtewind en dit levert flink wat windshear op tussen 0 en 3km maar zeker ook tussen 0 en 6km (ca. 50kts!). In combinatie met marginale shear (250-500 J/kg) levert dit een kans op voor dynamische buien met lokaal felle windstoten. Ik denk dan vooral op een verdwaalde low topped supercell, al is de SRH niet erg hoog (orde 100-150 m²/s²). Een kleine jetstreak bereikt ons gebied na 15Z waarbij de buien zich ontwikkelen in de linker uitgang met dus een verhoogde kans op dergelijke buien.
Bron: Karim Hamid, http://severeweatheroutlook.blogspot.be/
WIND:
Overdag ZZW 6 Bft langs de hele westkust. Verder zondag kans op windstoten tijdens of bij de (onweers)buien, meest in de orde 30-35 kn.
BEWOLKING:
De die vannacht op uitgebreide schaal ontstaan is, wordt redelijk door Hirlam gerepresenteerd (zie progtemps, wolkenbasis Hirlam en dwarsdoorsnedes Hirlam). Daarentegen is Harmonie een stuk optimistischer qua lage bewolking, maar heeft het op dit moment onvoldoende te pakken. Het zuidoosten blijft wel gevrijwaard van de Stratus. Later vandaag met name op de de hoofdtrog forse Cb's, toppen o.i.v. de hoogtetrog doorschieten naar FL300-350.
NEERSLAG:
Aanvang van buienactiviteit is onzeker, gezien het feit dat de nieuwe Hirlam-run een geheel ander beeld schets t.o.v. zijn voorganger. Nu komt de run al in de vroege ochtend met de eerste significante neerslag berekeningen. Voor vanmiddag lijkt de timing wel overeenkomstig de vorige run, maar nu wordt de neerslag op plaatsen berekend waar in de vorige run het droog zou blijven en andersom. Kortom, weinig zin om de run één op één over te nemen. Kijkende naar de satellietbeelden, de radarbeelden en de verplaatsing dan zouden de eerste buien inderdaad vanochtend al kunnen komen, maar exacte positiebepaling is moeilijk: Nowcasting geboden. Vanmiddag en vanavond lijkt de kans op actievere buien met onweer en windstoten (hoofdtrog) groter. Winterkouw gebaseerd op vorige run vertoonde voor vanochtend 03-09 UTC al 80 % kans op onweer. De nieuwe winterkouw geeft nu 2-5 %, terwijl voor 09-15 UTC 94-98 % berekend wordt.
ZICHT:
De nevel die vannacht door afkoeling in de tamelijk vochtige lucht is ontstaan, verdwijnt overdag en het zicht zal weer oplopen naar goed, maar in buien soms matig.
TEMPERATUUR:
Temperaturen overdag vergelijkbaar met afgelopen dag, 14 tot 19 graden.
Bron: KNMI
Cape waardes tot maximaal 1000 j/kg! Dat vind ik best wel een hoge waarde.
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Ze zijn weer eens laat dit keer. Persoonlijk verwacht ik de eerste buien met onweer rond 15:00 in België en 16:00 in het zuiden van Nederland. Misschien een enkele bui er voor uit die al eerder lokaal wat onweer kan geven.