Het was deze week opnieuw opnieuw goed prijs op de weg met dagelijks, vooral 's morgens, lange files. In vergelijking met enkele weken terug is het fileleed spectaculair gestegen. Erg vreemd is dit niet want oktober wordt niet voor niets 'filemaand' genoemd. Daar zijn diverse redenen voor. Eerst en vooral komt dan pas goed het verkeer op gang na een rustige periode tussen juni en september. De mensen zijn terug van vakantie en het academiejaar komt eveneens op gang. Daarnaast is het 's morgens nog lang donker door het nog geldende zomeruur. Maar vooral het weer is vaak de spelbreker want oktober staat bekend om zijn mist en regen. Zeker de combinatie van deze laatste twee factoren (mist/regen en weinig licht) is vaak moordend, soms zelfs letterlijk.
Over het algemeen, dus ook in de rest van het jaar, is het weer dé grote spelbreker. We hoeven daarvoor maar te kijken naar de belangrijkste files van de laatste jaren. De tabellen hierna geven de top10 van langste files weer, zowel voor België als voor Nederland
Het mag duidelijk dat sneeuw de lijst met voorsprong domineert. Sneeuw, zelfs weinig, is in het huidige dense verkeer veelal fataal. Zeker wanneer de sneeuw valt in de spits en over gebieden met belangrijke verkeersassen zorgt dit zeer snel en per definitie voor monsterfiles. Veel hangt ook af van de strooidiensten en het feit of de sneeuw al dan niet voorspeld was, maar dan nog is fileleed niet te vermijden. Bovendien zorgt significante sneeuw tijdens de spits ervoor dat ook strooidiensten vast zitten in het verkeer.
Vaak wordt gerefereerd naar landen met vaak sneeuw (Scandinavische landen, Alpen,...) waar sneeuw nauwelijks verkeersproblemen levert. Maar hier speelt de factor 'gewenning' en 'aangepast rijgedrag' een grote rol, alsook de type voorbereiding. In deze landen wordt vaak een andere preventieaanpak gehanteerd waarbij bv. meer sneeuwruimers worden ingezet en ook zwaar verkeer wordt verboden zodat vrachtwagens in schaar op hellingen vermeden worden. Bij ons zorgen vrachtwagens welke de hellingen in de Ardennen niet opraken en soms in schaar komen te staan, voor een sneeuwbaleffect want dan zit het verkeer pas goed vast! Gewenning is ook een belangrijke factor want eerlijk is eerlijk, wij Belgen zijn amper in staat degelijk in sneeuw te rijden en velen onder ons zitten kortweg 'bang' achter het stuur. Ook rijden vele chauffeurs onnodig zeer traag in de sneeuw, wat dan weer tot ergernis zorgt voor mensen die iets sneller willen rijden en dienen in te halen, wat op zijn beurt weer voor gevaarlijke situaties zorgt.
Zeker de eerste paar sneeuwsituaties van de winter zorgen voor veel problemen. In een sneeuwrijke winter zien we dat het verkeer toch ook een zekere vorm van gewenning vertoont waardoor het allemaal iets vlotter verloopt.
(bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121206_061)
Hoe dan ook, de impact van het weer op het verkeer neemt toe, simpelweg omdat het dense verkeer een steeds kleinere buffer kent voor anomalieën. Was er vroeger enkel nog sprake van 'sneeuwfiles, tegenwoordig kennen we ook al de 'regenfiles'. En regen kan nu niet echt een 'abnormaal' en weinig voorkomend verschijnsel genoemd worden in onze streken. Ondanks de mist van de laatste dagen is mist toch een weerverschijnsel dat de laatste jaren steeds minder voorkomt. Dit is wetenschappelijk vastgesteld en heeft alles te maken met de afgenomen luchtvervuiling (uitlaat fabrieken etc). Mist heeft immers kleine condensatiekernen nodig om zich te vormen en die komen in de meer zuivere lucht steeds minder voor, waardoor de mistdruppeltjes zich moeilijker kunnen vormen. Het is dan ook al lang geleden dat we rampzalige kettingbotsingen kenden. Op 27 februari 1996 lieten 9 mensen het leven na een zware botsing in dichte mist bij Kruishoutem waarbij zo'n 200 wagens betrokken waren en er brand uitbrak in de file.
Bron: Karim Hamid, http://weerspinsels.blogspot.be/2013/10/het-weer-grote-boosdoener-voor-files.html | Gewijzigd: 6 februari 2017, 10:32 uur, door Joyce.s
Het houdt niet op: gisteren stond het verkeer in Vlaanderen stil en vanmorgen was het weer prijs. Een kettingbotsing met zeven voertuigen zorgde in Wetteren voor fileleed. Dat oktober de filemaand bij uitstek is, is deze week al meermaals bewezen.
© photo news.
"Oktober is altijd al de zwaarste maand geweest", zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum. "Deze week valt het extra op door die zware incidenten. We zitten nu echt in een periode dat het elke dag prijs is. Ik heb daar geen pasklare verklaring voor. Ik kan alleen maar verwijzen naar de traditionele oktoberdrukte en het regenweer. De combinatie van watergladheid, opspattend water, de zon op de natte wegen en de slechte zichtbaarheid hebben tot deze toestand geleid. Het lijkt wel begin september."
Ook structureel loopt het fout op onze wegen, zegt verkeersexpert Johan De Mol van de UGent. "Er rijden meer auto's dan de capaciteit van de wegen aankunnen. En als je dan een ongeval hebt, ligt het hele land lam. Dat komt doordat we geen incidentmanagement hebben waarbij de verschillende diensten samenwerken. Files worden door de structuur van ons wegennet bijna georganiseerd. Kijk naar de Antwerpse Kennedytunnel: vrachtwagens moeten daar van de vijfde naar de eerste rijstrook invoegen. Ons wegennet telt ook te veel op- en afritten wat de vlotte doorstroom van het verkeer belemmert."
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
Er bestaat een rechtstreeks verband tussen de files op bepaalde wegen en de hoeveelheid zwerfvuil die langs die wegen wordt aangetroffen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits op een vraag van Vlaams parlementslid Veli Yüksel (CD&V). Yüksel pleit voor bijkomende sensibilisering.
© photo news.
Eerder dit jaar raakte al bekend dat er vorig jaar 3.570 ton zwerfvuil werd opgehaald langs de Vlaamse gewest- en autosnelwegen. De berg zwerfvuil is daarmee met een kwart gestegen sinds 2010 (2.872 ton). Ook de kostprijs voor de ophaling voor het afval is gestegen, van 3 miljoen euro in 2010 naar 4,3 miljoen euro in 2012. Er blijken ook grote verschillen te bestaan tussen de verschillende provincies. Zo wordt in Vlaams-Brabant (1.246 ton) bijna vijf keer zoveel afval opgehaald als in Limburg (261 ton).
"Het Agentschap Wegen en Verkeer schuift zelf een opmerkelijke verklaring naar voor", zegt CD&V-politicus Yüksel. "De verschillen in tonnage hangen samen met het aantal wegen met veel files. Weggebruikers gooien sneller vuil uit de wagen wanneer er trager wordt gereden", aldus Yüksel. "De afdelingen Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant en Wegen en Verkeer Antwerpen zijn gekend als afdelingen waar veel filegevoelige wegen voorkomen en dat vertaalt zich in een hoger tonnage." Yüksel pleit voor bijkomende sensibilisering en voor een strenge bestraffing van inbreuken.
Bron: HLN