De mens is vrijwel geheel verantwoordelijk van de opwarming van de aarde. Die conclusie trekken wetenschappers in een VN-rapport dat vrijdag is vastgesteld. Het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) stelt vast dat de mens sinds het midden van de vorige eeuw voor 95 procent verantwoordelijk is voor de oplopende temperaturen op aarde.
In een vorig rapport uit 2007 was dat nog 90 procent en in 2001 werd de mens voor 66 procent verantwoordelijk gehouden. Het IPCC voorspelt meer hittegolven, droogte, overstromingen en de voortgaande stijging van het zeeniveau, tenzij snel maatregelen worden genomen om de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan.
Samenwerken
Bijna 200 landen hebben toegezegd met de Verenigde Naties te zullen samenwerken om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Zo moeten fossiele brandstoffen gaan plaatsmaken voor duurzame energie. Het panel vergaderde de hele week over het rapport, dat later vrijdag in detail bekend wordt.
Bron: Nu.nl
In de afgelopen 130 jaar is het wereldwijd 0,9 graden warmer geworden en de zeespiegel is sinds het begin van de 20e eeuw met 20 cm gestegen. Het IPCC is in zijn nieuwste rapport nog stelliger dan voorheen over de menselijke invloed op het klimaat. De opwarming van de aarde gaat niet in een constant tempo maar is aan schommelingen onderhevig. Na een versnelling aan het eind van de vorige eeuw verliep de opwarming de afgelopen vijftien jaar langzamer. Deze eeuw stijgt de gemiddelde temperatuur verder. Afhankelijk van de stijging van CO2 in de atmosfeer gaat het om een stijging van 0,3 tot 4,8 graden van het einde van de 20e eeuw tot het einde van de 21e eeuw.
Het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) van de Verenigde Naties bevestigt hiermee de invloed van de mens op het klimaat door de uitstoot van broeikasgassen. Deze conclusies staan in het eerste deel van het vijfde Assessment Report van het IPCC dat op 26 september in Stockholm door wetenschappers en beleidsmakers formeel is aanvaard.
Opwarming zet door
De mondiale temperatuur aan het aardoppervlak is tussen 1880 en 2012 met 0,85 graden Celsius gestegen. Er is nauwelijks twijfel dat de klimaatverandering van de afgelopen zestig jaar grotendeels het gevolg is van door de mens veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen. De laatste dertig jaar was zeer waarschijnlijk de warmste periode in 1400 jaar. Momenteel stijgt de temperatuur minder hard. Dit komt door de natuurlijke grilligheid van het klimaat, minder zonnestraling en stofdeeltjes door vulkanen en industrie. De opwarming zal deze eeuw doorzetten. Het IPCC schat in dat rond 2025 de gemiddelde temperatuur 0,3 tot 0,7 graden hoger is dan aan het einde van de 20e eeuw. Afhankelijk van de CO2 -concentratie kan de toename over de hele eeuw 0,3 tot 4,8 graden zijn.
Nieuwe zeespiegelprojecties
Het IPCC stelt de projecties voor zeespiegelstijging deze eeuw naar boven bij omdat de kennis over ijskappen sterk verbeterd is. Het IPCC kan de zeespiegelstijging goed verklaren op basis van de bijdrage van uitzetting van zeewater, smelten van gletsjers, afkalven van ijskappen en verandering in grondwater, irrigatie en dammen.De zeespiegel is in de periode 1901-2010 met 19 cm gestegen. De komende eeuw kan het tussen 26 en 82 cm verder stijgen.
Transparant rapport
Een internationaal team van wetenschappers heeft jaren lang aan het IPCC-rapport gewerkt, waaronder klimaatwetenschappers van het KNMI. Het IPCC heeft zijn procedures veranderd na kritiek op het vorige rapport uit 2007 en is transparanter gaan werken. Net als bij eerdere rapporten zijn de commentaren van honderden onafhankelijke wetenschappers, ook uit Nederland, in de eindtekst verwerkt. Deze commentaren en de reacties daarop van de auteurs zullen spoedig beschikbaar komen voor het publiek. Door nieuwe metingen over langere periodes, nieuwe modellen en meer computerkracht is er meer inzicht in het klimaatsysteem. De nieuwe gegevens bevestigen veel bevindingen uit de eerdere IPCC-rapporten.
Betekenis voor Nederland
Het staat vast dat de temperatuur in Nederland harder is gestegen dan het wereldwijde gemiddelde. De toekomstprojecties voor de temperatuur in Nederland liggen ook hoger dan de wereldwijde projecties. De neerslag zal vermoedelijk toenemen. De projecties voor de zeespiegelstijging liggen voor Nederland dichtbij het wereldgemiddelde. Het KNMI zal in het voorjaar 2014 nieuwe regionale klimaatscenario's presenteren die de IPCC bevindingen meer in detail vertalen naar de Nederlandse situatie.
Samenvatting voor beleidsmakers
Bron: KNMI | Gewijzigd: 30 september 2013, 07:29 uur, door Marga
n drie filmpjes geven KNMI onderzoekers informatie over het tot stand komen van het nieuwe IPCC rapport, het afvlakken van de opwarming en de gevolgen van klimaatverandering voor de zeespiegel. Wat is een IPCC-rapport? Hoe komt het tot stand en hoe worden bijna 200 landen elk met hun eigen belangen het met elkaar eens over de conclusies? Omdat het een omvangrijk rapport is wordt alleen de samenvatting goedgekeurd. Regel voor regel wordt doorgenomen en dat duurt vier dagen. Bram Bregman, lid van de Nederlandse delegatie van het IPCC, vertelt over het ingewikkelde goedkeuringsproces.
Wordt het nu wel of niet warmer en heeft de mens hier een rol in? Wilco Hazeleger, hoofd Mondiaal Klimaat KNMI, legt uit waarom de temperatuurstijging de laatste jaren minder snel gaat en hoe het verder zal gaan.
Nederland leeft met water. Een stijging van de zeespiegel kan voor ons land grote gevolgen hebben. Hoeveel is de zeespiegel de laatste decennia gestegen en wat staat ons in de komende eeuw te wachten? Dat hangt vooral af van de bijdrage van de smeltende ijskappen van Groenland en Antarctica. Zeespiegelexpert Caroline Katsman stelt vast dat we nu veel meer weten over ijskappen en legt uit waarom het gedrag van ijskappen zoals Antartica cruciaal is.
Bron: KNMI
Wereldsteden blijven in snel tempo groeien, maar worden tegelijk steeds kwetsbaarder voor de gevolgen van de klimaatverandering. Dat blijkt uit een studie van de grootste herverzekeraar ter wereld, Swiss Re.
De toekomst van steden ziet er op het eerste gezicht rooskleurig uit: wereldwijd willen steeds meer mensen in de stad wonen - tegen 2050 zelfs twee derde van de wereldbevolking volgens de VN, en de steden worden steeds groener en duurzamer.
© getty.
Maar tegelijk worden die steden steeds meer bedreigd door natuurrampen. Dat is voor een groot deel het gevolg van de klimaatverandering, waardoor de kans op overstroming, modderstromen en stormen toeneemt. Vorige week nog bleek uit het nieuwste rapport van het internationaal VN-klimaatpanel (IPCC) dat de gevolgen van de klimaatverandering er sneller aankomen dan tot nog toe voorspeld. Tegelijk drijft de zoektocht naar een plaats om te wonen miljoenen mensen naar meer risicovolle plekken zoals overstromingsgebieden.
Swiss Re, een van de grootste verzekeringsbedrijven ter wereld, onderzocht de mate waarin 616 grote steden over de hele wereld gevaar lopen door vijf types van natuurrampen: aardbevingen, stormen, vloedgolven, een tsunami en rivieroverstromingen. De studie maakt een schatting van het aantal doden, gewonden en evacuaties bij dergelijke rampen.
Sandy als voorproefje
Uit die simulatie blijkt dat snel groeiende steden die momenteel als een succesverhaal beschouwd worden, zoals Shenzhen en Guangzhou in China of Jakarta in Indonesië, groot gevaar lopen op een natuurramp. Ook oudere steden als Tokio en Nagoya in Japan en Los Angeles en San Francisco lopen ernstig risico. Opvallende conclusie is dat orkaan Sandy, die stevig huishield New York, maar een voorproefje is van wat wereldsteden nog kunnen meemaken.
In Europa lopen vooral Amsterdam en Rotterdam gevaar, gevolgd door het Ruhrgebied en steden als Londen, Parijs en Milaan.
Het rapport pleit voor maatregelen om de stedelijke gebieden weerbaarder te maken, zoals een betere planning en strenge bouwvoorschriften. "Sandy heeft ons getoond hoe kwetsbaar steden kunnen zijn, en hoe snel kritieke infrastructuur het kan laten afweten, met name in gebieden met een hoge concentratie aan mensen en eigendommen", stelt het rapport. "Daarom is een betere voorbereiding op rampen nergens urgenter dan in de snel groeiende wereldsteden."
Overstromingen
Omdat de meeste steden aan de rand van een stroom of rivier gebouwd zijn, vormt overstroming vaak het grootste risico. In de 616 onderzochte steden lopen in totaal 379 miljoen inwoners gevaar, tegenover 283 miljoen inwoners die kwetsbaar zijn voor een aardbeving, en 157 miljoen voor stormen.
Vaak moeten de steden rekening houden met meerdere bedreigingen of een combinatie ervan. Zo zijn de miljoenensteden in de delta van de Parelrivier in China kwetsbaar voor storm, vloedgolf en overstromingen. Tokio, Taipei en Manila moeten zich beter voorbereiden op zowel aardbevingen als vloedgolven.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
De Space and Science Research Corporation (SSRC) heeft de vloer aangeveegd met het IPCC-rapport, de samenvatting voor beleidsmakers.
De SSRC heeft de negentien belangrijke claims betreffende oorzaken/gevolgen/klimaatvoorspellingen die in de
Samenvatting staan in klassen ingedeeld en beoordeeld.
Met dit als resultaat:
(1) Misleidende, onvolledige of onjuiste claims, aangeduid als: "M. " = 5 maal
(2) Kennelijk onjuiste of zeer onwaarschijnlijke claims, aangeduid als: "F. " = 14 maal
(3) Nauwkeurige of waarschijnlijk juiste claims, Aangeduid als: "A. " = 0 maal
Dit opmerkelijk slechte resultaat vormt een ernstige beschuldiging aan het adres van de Samenvatting en het wordt dan ook gecategoriseerd als volledig onbruikbaar voor klimaatwetenschap en totaal onaanvaardbaar als een geschikt document voor beleidsmakers.
zie verder: http://www.spaceandscience.net/id16.html
| Gewijzigd: 1 oktober 2013, 17:29 uur, door Ben47
- schommeling van de aardas
- wisselende afstand tot de zon
- de grote zeestromen (routes/watertemperatuur)
- massaverschuiving als gevolg van smelten ijskappen waardoor de aardschommeling beïnvloed kan worden
- zoeter wordend zeewater dat invloed heeft op de grote zeestromen?
- vulkaanuitbarstingen die in een enkele uitbarsting meer schade aan de atmosfeer toebrengen dan jaren CO2 uitstoot?
Vervolgens rijst de vraag of er geen sprake kan zijn van het bekende kip/ei verhaal
Tot slot stel ik een heel bescheiden vraag: zijn wij, als mensheid, uberhaupt in staat zo'n complex fenomeen als het klimaat op wereldschaal te beïnvloeden?? En zo ja, wie trekt er dan het hardst aan welk draadje??? En staan we dat dan toe??? Zo nee, wat dan?? Oorlog??
De laatste vijf jaar is Brazilië gaan behoren tot de groep van grootste klimaatvervuilers ter wereld. De ontbossing is verminderd, maar in tien jaar tijd is het aantal auto's er verdubbeld.
Het aantal wagens in Brazilië is gegroeid van 24,5 miljoen in 2001 naar 50,2 miljoen in 2012. Dat blijkt uit een rapport van het Brazilliaans Observatorium van de Grootsteden, dat gisteren is gepubliceerd. Dat is een verdubbeling. Bij motorfietsen is de groei nog forser: van 4,5 miljoen naar 19,9 miljoen. In dezelfde periode groeide de bevolking met net geen twaalf procent.
Deze foto is niet meer beschikbaarDoor de belastingvrijstelling op auto's en motorfietsen groeide het wagenpark in Brazilië spectaculair aan. © reuters.
Belastingvrijstelling op auto's
De klimaatvervuiling in Brazilië heeft stilaan de kenmerken van die in rijke landen, zegt José Marengo, één van de auteurs van het VN-klimaatrapport dat op 30 september gepubliceerd werd.
Dat komt deels doordat industrie en consumptie fors groeien. De belastingvrijstelling op auto's en motorfietsen heeft een positieve impact gehad op de economische groei. Maar tegelijk groeide het wagenpark spectaculair aan.
"Dat is zorgwekkend want het is waar we bij de ontwikkelde landen altijd kritiek op hebben", zegt Marengo, die in het Nationaal Instituut voor Ruimteonderzoek het Centrum voor Aardsysteemwetenschap leidt.
Minder ontbossing
De groei van het wagenpark staat in contrast tot de afremming van de ontbossing in Brazilië, iets waarover de overheid zich vaak op de borst klopt. Eind vorige maand meldde onderminister van Onderzoek Carlos Nobre dat het land van 2005 tot 2010 zijn uitstoot van broeikasgassen met 38,4 procent heeft kunnen verminderen, dankzij de terugval van de ontbossing in het Amazonewoud.
Tot 2009 was de ontbossing verantwoordelijk voor 60 procent van de klimaatvervuiling in Brazilië. De verbranding van fossiele brandstoffen kwam op de tweede plaats. Nu duiken nieuwe problemen op.
"Als we een uitgebreid, betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer hadden, dan zouden de mensen hun auto thuis laten", zegt Marengo. "Maar op bepaalde uren is reizen met de metro in São Paulo of in Rio de Janeiro een echte vernedering."
Sergio Leitão van Greenpeace-Brazilië wijst ook op de Braziliaanse plannen om naar olie te boren in de pre-zoutlagen voor de kust. "We beginnen met de exploitatie van pre-zoutolie en onze steden kreunen onder de auto's. Terwijl de rest van de wereld naar nieuwe energiemodellen zoekt, gaat Brazilië de andere richting uit", zegt hij. "Het baart ons zorgen dat de olie in Brazilië wordt gezien als de grote economische kans van de toekomst."
Bron: HLN
Onweersdagen: 0