Winterbanden worden steeds beter. Dat blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse ANWB Winterbandentest. Het valt vooral op dat grip van de banden op nat wegdek en bij sneeuw is verbeterd. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede. Tegelijkertijd kunnen automobilisten met het gebruik van winterbanden besparen op brandstofverbruik en dus op brandstofkosten.
Het valt de ANWB verder op dat banden over het algemeen goedkoper zijn geworden. Zelfs uit het goedkopere segment zijn er diverse banden die de bond kan aanraden.
Toch zijn er zijn nog steeds slechte banden verkrijgbaar. Van de 32 geteste bandensoorten scoren er vijf onder de maat. Zij presteren vooral slecht bij het remmen op een nat of besneeuwd wegdek, eigenschappen waar veel automobilisten hun winterbanden juist op selecteren. De bond raadt leden die winterbanden willen aanschaffen aan om eerst de resultaten van de winterbandentest te bekijken op anwb.nl.
Bron: BoN
Hoewel winterbanden nuttig zijn bij extreem winterweer, hebben ze slechts een beperkte invloed op het aantal letselongevallen. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), in opdracht van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet. Hij heeft dan ook beslist om het gebruik van winterbanden in België niet te verplichten.
© photo news.
Wathelet nam de beslissing op basis van de studie, en rekening houdend met het feit dat heel wat Belgen zich geen bijkomend stel banden kunnen permitteren. De staatssecretaris zegt wel elk initiatief te zullen ondersteunen dat het gebruik van dit type banden ondersteunt.
In 2012 gebeurde slechts 2 procent van de letselongevallen op een besneeuwd wegdek, en dit ondanks de zeer strenge winter. Ongevallen op besneeuwd wegdek worden volgens het BIVV trouwens niet enkel en alleen veroorzaakt door de (verkeerde) banden(keuze). Onaangepaste snelheid of rijden onder invloed van alcohol bijvoorbeeld, kunnen ook mogelijke ongevalsoorzaken zijn. "Bij ijzel is overigens geen enkele band efficiënt", zo luidt het.
Vrachtwagens
Uit de studie blijkt ook dat winterbanden geen oplossing bieden voor het probleem van geblokkeerde vrachtwagens of vrachtwagens in schaarstand. Bijna 90 procent van de vrachtwagens is momenteel al uitgerust met winterbanden op de aandrijfassen, wat echter niet belet dat de problemen optreden als de vrachtwagens leeg zijn of als de lading slecht verdeeld is.
Het BIVV concludeert dat het essentieel is dat men zijn rijgedrag aan de weersomstandigheden aanpast, ongeacht het bandentype. "Om het ongevalsrisico te beperken, dienen bestuurders bij winterse omstandigheden hun snelheid te verminderen en de veiligheidsafstand tussen henzelf en hun voorligger te vergroten, ongeacht of ze al dan niet winterbanden gebruiken. In geen geval mag het gebruik van winterbanden bestuurders ertoe brengen om meer risico's te nemen. Eenieder moet in alle weersomstandigheden verantwoord rijgedrag aan de dag leggen", klinkt het.
Bron: HLN
Worden er vandaag nog zomerse temperaturen bereikt, Rijkswaterstaat is al druk in de weer om al haar wintermaterieel te testen en winterklaar te maken. Jaarlijks vindt tot eind oktober de zogenoemde jaarlijkse vlootschouw plaats. Ook krijgen de chauffeurs van de strooiwagens en sneeuwschuivers een opfriscursus en worden er nieuwe strooiroutes verkend.
Tijdens de winter zet Rijkswaterstaat 350 sneeuwploegen en 500 strooiwagens in, die voorzien kunnen worden van een sneeuwschuiver, om gladheid en sneeuwval te bestrijden. Met dit materieel kan het hele landelijke wegennet (3260 km) binnen twee uur preventief gestrooid worden.
Als al het materieel wordt ingezet, zijn er ongeveer 1200 personen bezig om Nederland bereikbaar te houden.
De voorbereidingen voor de winter starten al in de zomer. Door vroegtijdig zout in te kopen en het wintermaterieel te testen, zorgt Rijkswaterstaat ook in de winter voor een goede bereikbaarheid. Want ook in de winter wil de weggebruiker vlot en veilig van A naar B. Voor het wintermaterieel nu alvast te testen, zorgt Rijkswaterstaat straks ook tijdens winterse omstandigheden voor een goede bereikbaarheid. Want ook in de winter willen weggebruikers vlot en veilig van A naar B.
Bron: BoN
Onderzoekers van AkzoNobel Wegenzout hebben een innovatief idee bedacht om ijs op het wegdek makkelijker en dus sneller te verwijderen. Eetbare ijsjes bracht ze namelijk op het heldere idee om additieven aan wegenijs toe te voegen, zodat het zachter wordt.
Besneeuwde binnenwegen zoals deze zijn lastig te bestrooien, doordat het zout niet goed in de weg wordt gereden. Foto: Corrie Bolleboom.
Met het natte, winderige en vrij zachte weer van de laatste tijd lijkt de winter nog erg ver weg, maar het is inmiddels toch al begin november. Dat betekent dat over minder dan een maand de weerkundige winter alweer van start gaat. Zodra de overheersende westenwinden plaats maken voor een strakke noord- of oostelijke aanvoer zullen de temperaturen rap dalen tot dichtbij of onder het vriespunt.
Op de snelwegen wordt het zout beter in het asfalt gereden, zodat de wegen daar gemakkelijker zwart blijven.
Vorstschade aan de weg
Vriesweer veroorzaakt gemakkelijk schade aan het wegdek. Asfalt bevat kleine openingen, waar regenwater gemakkelijk in kan blijven hangen. Zodra het gaat vriezen zal dit water veranderen in hard ijs. Aangezien het volume van dit ijs een stuk groter is dan water, zal het bevroren water flink gaan uitzetten. Het gevolg is dat er een relatief grote kracht wordt uitgeoefend op het asfalt en dat er rafelingen en scheuren in het wegdek kunnen ontstaan. Het begint met kleine scheuren, maar zij kunnen steeds groter worden en uiteindelijk leiden tot gaten in het wegdek. Dit proces komt de kwaliteit en de levensduur van het asfalt dus niet ten goede. Bovendien ontstaat hierdoor schade aan voertuigen en kunnen zich verkeersonveilige situaties voordoen. Daarom moet de schade aan de wegen snel worden hersteld en soms moet zelfs een deel van de weg opnieuw geasfalteerd worden.
Als het aan AkzoNobel Wegenzout ligt gaan de strooiwagens komend jaar op pad met hun nieuwe product, zodat de vorstschade aan de weg flink vermindert. Foto: Alexandra Smink.
Vooral kwakkelweer veroorzaakt in de winter vaak veel schade aan de wegen als gevolg van het bevriezen en ontdooien van water. Op deze manier erodeert het wegdek relatief snel weg. In combinatie met veel en zwaar wegverkeer kan dan flink wat schade aan de wegen ontstaan. Het repareren van de wegen kost veel geld en tijd. AkzoNobel Wegenzout denkt de oplossing te hebben gevonden om de schade aan wegen tijdens een stevige vorstperiode met ongeveer vijftig procent te beperken.
Dit is een doorsnede van Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB). Als de poriën in dit wegdek vollopen met water en het bevriest, ontstaat gemakkelijk erosieschade aan het wegdek. Door het harde ijs zachter te maken kan de schade aan de weg worden beperkt. Foto: Rijkswaterstaat.
Het nieuwe product
Het product dat AkzoNobel Wegenzout heeft bedacht heet Ecosel®AsphaltProtection. Het is een stofje dat vooraf aan pekel wordt toegevoegd. Bij het sproeien of nat strooien van pekel wordt dit stofje aan het wegdek aangebracht. Dit product zorgt ervoor dat het bevroren water geen hard ijs kan worden, maar het ijs wordt juist zacht en bros. Het effect hiervan is dat het uitzettende ijs de helft minder schade veroorzaakt aan de weg dan bij hard ijs. Het nieuw bedachte product heeft geen bijwerkingen op het asfalt of de omgeving en bovendien is het biologisch afbreekbaar. In de aankomende winter wil AkzoNobel Wegenzout Ecosel®AsphaltProtection op de markt introduceren.
Bron: Meteo Consult
Slecht weer, snel donker, de allerheiligenperiode en daarna de eindejaarsfeesten. Bij de cel vermiste personen van de federale politie staat de telefoon roodgloeiend. “Dagelijks worden twee tot drie verdwijningsdossiers opgestart”, zegt Alain Remue.
Afgelopen week werden zes verdwijningen opgelost. In vier gevallen ging het om zeventigplussers, die de grootste risicogroep vormen. De politiezone Hekla (Hove- Edegem-Kontich-Lint- Aartselaar) startte enkele jaren geleden een project rond verdwijningen van demente bejaarden. Met groot succes. Sindsdien is het aantal vermissingen er drastisch gedaald en wie verdwijnt, wordt meestal snel teruggevonden.
De handleiding over wat te doen wanneer een bejaarde met dementie verdwijnt, wordt intussen zowat overal in ons land gebruikt. Ook in Wallonië. Met groot succes, zo luidt het bij de politie.
Bron: hbvl
Het winterplan had vandaag moeten starten, maar er is nog geen akkoord tussen Samusocial en de bevoegde Brusselse ministers, Brigitte Grouwels (CD&V) en Evelien Huytebroeck (Groen). Dat meldt VRT radio. Grouwels zegt echter dat Samusocial al mag beginnen met de opvang van daklozen.
Archiefbeeld uit 2009. Foto: EDM
Net als vorig jaar is het de bedoeling dat Samusocial, een vereniging die daklozen het hele jaar door opvangt, tijdens de wintermaanden de uitgebreide opvang voor daklozen coördineert. Stad Brussel en het gewest maken extra plaatsen vrij, Samusocial zorgt voor begeleiding en coördinatie. Maar dat loopt dit jaar niet van een leien dakje.
Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block (Open VLD) uitte gisteren al haar bezorgdheid over het uitblijven van de winteropvang. Vandaag zegt Samusocial op VRT radio dat er nog geen akkoord is.
Grouwels laat echter weten dat Samusocial wel al kan beginnen aan de opvang. ‘Wij hebben een regeringsbeslissing, maar die is nog niet getekend, omdat Mayeur (voorzitter van het OCMW Brussel, red.) nog geen tijd had’, zegt ze op het radionieuws van VRT. ‘Maar Samucal kan in elk geval al beginnen aan de opvang.’
Bron: De Standaard
Onweersdagen: 0
De Brusselse winteropvang voor daklozen gaat morgen van start. Normaal moest dat vrijdag al gebeuren, maar organisator Samusocial wou de conventie met de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) en het OCMW van de Stad Brussel toen niet ondertekenen. Vandaag is er dan toch een akkoord gekomen tussen alle partijen. Dat meldt bevoegd GGC-lid Brigitte Grouwels (CD&V) vandaag in een persbericht. Het is de derde keer dat de winteropvang in Brussel via een conventie wordt geregeld tussen de GGC, het OCMW van Brussel en Samusocial. Die laatste wou vorige week nog geen akkoord ondertekenen, maar vandaag zijn de plooien gladgestreken. In de overeenkomst worden de engagementen van alle partijen opgenomen over onder meer de finaciering en onthaalopdrachten.
Nog tot eind maart kunnen elke nacht 400 daklozen terecht nacht in de winteropvang in de Koningsstraat. Het gebouw is eigendom van het OCMW van de Stad Brussel. De GGC besteedt 1,1 miljoen euro aan de organisatie van de opvang. In 2004 was dat nog maar 92.000 euro. Daklozen met een hond zijn niet toegelaten in de reguliere winteropvang. Elke nacht van de winteropvang kunnen er zestien van hen terecht in containers aan het Centraal Station, in samenwerking met de Stichting Prins Laurent en Hoeksteen vzw. In het dagopvangproject 'Winter 86.400' geven verschillende organisaties hulp aan Brusselse thuislozen tijdens de winteropvang, zoals bijkomende psychosociale steun en de versterking van het doucheaanbod. Hoofddoel is de rehabilitatie van thuislozen op lange termijn, een project dat 300.000 euro subsidie krijgt van de GGC.
Bron: HLN
Het Agentschap Wegen en Verkeer is goed voorbereid op de winter, zegt woordvoerster Ilse Luypaerts. "Dit jaar beschikken we over 108.000 ton strooizout. We zijn helemaal klaar voor de winter." Het winterplan treedt vanaf vandaag officieel in actie. "De voorbije jaren hebben we nooit meer dan 84.000 ton zout gestrooid, dus normaal gezien moeten we de winter gemakkelijk kunnen doorkomen. Daarnaast is het strooiplan ook geoptimaliseerd. Er zijn ook meer automatische strooiers aangekocht, waardoor we beter en zuiniger kunnen strooien. Vorig jaar is ook het fietspadpekelsproeien positief geëvalueerd en daarom hebben we twee van zo'n sproeiers aangekocht. De mensen van het Agentschap Wegen en Verkeer staan als sinds de derde maandag van oktober stand-by en kunnen sindsdien 's nachts uitrukken om te gaan strooien.
Bron: HLN/VTMNieuws | Gewijzigd: 20 november 2013, 10:35 uur, door Debbieke
Onweersdagen: 0
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft een voorraad van 108.000 ton zout aangelegd voor de komende winter. Vogelbescherming Vlaanderen roept op om naar alternatieven te zoeken die minstens even efficiënt zijn als zout, maar onschadelijk voor het milieu en de dieren.
Jan Rodts van Vogelbescherming Vlaanderen. KMS
Vogelbescherming Vlaanderen zegt te begrijpen dat de overheid werk maakt van de verkeersveiligheid in de winter,’maar we vinden het jammer dat er niet meer energie wordt gestoken in het zoeken naar deugdelijke alternatieven’, reageert directeur Jan Rodts.
‘Zout is slecht voor het milieu en zelfs levensgevaarlijk voor vogels.’ Volgens Rodts zijn er al deugdelijke alternatieven op de markt, ‘maar die zijn volgens de overheid nog te duur’.
Verstopping
Ilse Luypaerts, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer, wijst erop dat er al zoveel mogelijk met de milieuvriendelijkere pekel wordt gewerkt. ‘Het belangrijkste voordeel is dat zout al is opgelost in water en dus sneller werkt, we gaan dat ook op fietspaden toepassen, maar het nadeel is dat het effect sneller voorbij is.’ Voor de alternatieven zand en steenslag wijst Luypaerts erop dat die enkel toegepast kunnen worden op plaatsen waar geen afwateringstelsel is, omdat ze voor verstoppingen zorgen in rioleringen.
Het Agentschap zegt verder open te staan voor alternatieven en die ook voortdurend test, maar dat er nog geen volwaardige vervangers gevonden zijn.
Bron: Het Nieuwsblad
Onweersdagen: 0
Het winteropvangplan voor daklozen in Brussel is opnieuw uitgesteld, nu tot morgenavond. Normaal had het plan vorige vrijdag al moeten ingaan, maar naar verluidt moet OCMW-voorzitter Yvan Mayeur (PS) de officiële documenten nog ondertekenen.
Brussels minister Brigitte Grouwels (CD&V) is niet tevreden met de vertraging en zegt dat de opvang ook zonder die handtekening van Mayeur kan beginnen. "Wat ons betreft kan de winteropvang wel al starten", zegt het kabinet van Grouwels. "Zelfs al wordt er pas donderdag/morgen getekend door de andere betrokkenen, want Samusocial is zeker dat het een budget heeft om de opvang te organiseren."
Het Brussels platform Armoede spreekt over incompetentie en politieke spelletjes.
Het Brussels platform Armoede heeft ook een enquête uitgevoerd over de kwaliteit van de winteropvang. Daaruit blijkt onder meer een gebrek aan hygiëne en veiligheid. Daklozen klagen ook aan dat ze telefonisch een opvangplaats moeten reserveren.
Samusocial, de organisator van de winteropvang, verzekert intussen dat thuislozen vanaf morgenavond wel terecht kunnen in de Koningsstraat, waar elke nacht 400 mensen kunnen overnachten.
Bron: De Redactie
De winteropvang voor daklozen in Brussel zit nu al volledig vol. Elke nacht slapen er al 450 daklozen en gisteren was er zelfs voor 30 mensen geen plaats. Daarom vraagt Samusocial extra plaatsen aan staatssecretaris Maggie De Block (Open VLD), maar zij houdt de boot af.
©Belga
Het wordt steeds kouder en de winteropvang voor daklozen zit dan ook al goed vol. Elke nacht slapen er al 450 daklozen en gisteren was er zelfs voor 30 mensen geen plaats. Samusocial, de organisatie die de winteropvang organiseert vraagt daarom aan staatssecretaris Maggie De Block (Open VLD) om de opvangplaatsen van de federale overheid open te stellen, maar zij houdt de boot af.
Volgens De Block zit de winteropvang nu al vol omdat daar ook nog 100 voormalige bewoners van het Gésuklooster opgevangen worden. Zij horen daar niet thuis. De Block weigert voorlopig de federale opvangplaatsen voor daklozen open te stellen tot het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een oplossing vindt voor de voormalgie Gésukrakers.
De winteropvang voor de daklozen is dit jaar te laat gestart, omdat er allerlei administratieve problemen de start in de weg stonden. Volgens sommigen lag OCMW-voorzitter Yvan Mayeur dwars omdat hij de nodige paperassen niet getekend had. Hij erkende dat hij niet getekend had, maar dat kwam volgens hem omdat door "haastwerk" van ministers Brigitte Grouwels (CD&V) en Evelyne Huytebroeck (Ecolo) de papieren niet in orde waren.
Bron: De Redactie
Onweersdagen: 0
Voor de komende winter is de elektriciteitsproductie er minder precair aan toe dan tijdens de vorige winter, toen de reactoren van Doel 3 en Tihange 2 stil lagen. Dat blijkt uit een studie van ENTSO-E, de vereniging van Europese transmissienetbeheerders, waarover Elia, de netbeheerder van het Belgische hoogspanningsnet, bericht. Hun studie gaat na "of de productiecapaciteiten en de netelementen op de vraag voorzien zijn, onverwachte incidenten uitgesloten".
© photo news.
Doel 3 en Tihange 2, die samen goed zijn voor 2.000 MW, lagen vorige winter nog stil. "De verhoging van de capaciteit wordt deels teniet gedaan door het definitief uit dienst nemen van zowat 800 MW aan thermische productie, die vorig jaar nog als reserve beschikbaar was", klinkt het in het persbericht van Elia. Het gaat hier om de centrales in Ruien en Les Awirs (Luik). In januari zal nog eens 400 MW thermische productie stilgelegd worden.
De invoercapaciteit van ongeveer 3.500 MW met de buurlanden zal bij koude temperaturen, samen met weinig wind en zon, volstaan om de vraag naar elektriciteit te dekken, meent ENTSO-E. Januari en februari zijn daarin de meest kritieke periodes, door het hoger elektriciteitsverbruik.
Uitvoer van energie kan noodzakelijk zijn in de vakantieperiodes, in combinatie met veel energie uit hernieuwbare energiebronnen. In Europa is de bevoorradingszekerheid "in normale en strenge winteromstandigheden" verzekerd. Verschillende landen zullen gebruik moeten maken van import om de verwachte vraag te dekken, maar de grenscapaciteit volstaat om die te voorzien.
Net als in de vorige winter zal Elia vanaf 2 december op zijn website een indicator publiceren van het evenwicht tussen vraag en aanbod in België.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche (sp.a) dringt er bij de OCMW's op aan gezinnen in energie-armoede tijdens de winter gratis aardgas toe te kennen. Een op de drie Vlaamse gemeenten maakt immers nog geen gebruik van die mogelijkheid. "Dat is te veel", vindt Van den Bossche.
"Het gaat niet op dat gezinnen zich in de winter niet kunnen verwarmen of geen warm water hebben, terwijl we de OCMW's het instrument ter beschikking stellen om dat mogelijk te maken". Vandaag/zondag is de zogenaamde winterperiode van start gegaan. Dat betekent in de energiesector dat geen enkel gezin nog zonder elektriciteit of aardgas mag worden gezet.
©Belga
Budgetmeter
In deze periode kunnen de OCMW's gratis gas toekennen aan mensen met een aardgasbudgetmeter. Dat gebeurt door een krediet ter beschikking te stellen via de oplaadkaart van hun budgetmeter. Ze kunnen bepaalde voorwaarden stellen, zoals op het vlak van schuldbegeleiding, en kunnen de kosten voor een groot deel recupereren bij de netbeheerders.
Sinds de regeling drie jaar geleden werd ingevoerd, zijn steeds meer gemeenten op de kar gesprongen. In de eerste winter maakte 55 procent van de OCMW's er gebruik van, vorig jaar was dat al 67 procent. "Maar tegelijk geeft dat cijfer aan dat nog steeds één gemeente op de drie geen gebruik maakt van de mogelijkheid om mensen die hun budgetmeter niet kunnen opladen, een gratis hoeveelheid gas ter beschikking te stellen", zegt de minister. "Dat is te veel". Ze roept alle gemeentebesturen op hun OCMW's op te dragen gebruik te maken van de regeling en zo gezinnen te helpen die het moeilijk hebben hun energiefactuur te betalen.
Geen kou lijden
Het aantal gezinnen dat via de maatregel wordt geholpen, stijgt overigens. In de winter van 2010-2011 werden 1.374 gezinnen geholpen, vorige winter waren dat er al 3.137. "Elk gezin dat in de kou dreigt te belanden, is er één te veel", aldus nog Van den Bossche, die herinnert aan andere maatregelen die ze nam om mensen met een risico op energie-armoede te helpen hun energiekosten te drukken.
Bron: GVA
Onweersdagen: 0
De winter is begonnen, maar denk niet dat mensen geen kans meer lopen op tekenbeten. "Blijf jezelf controleren op tekenbeten na een bezoek aan het bos", zegt dr.ir. Arnold van Vliet, bioloog aan de Wageningen Universiteit.
De weldadige oktoberzon leidde al tot een hausse aan tekenbeten (die de ziekte van Lyme kunnen veroorzaken) in het najaar en een aantal gevallen van Lyme. November bleef niet achter. Een gemiddeld temperatuurverloop, maar er werden nog wel 115 tekenbeten gemeld. "En dat is dubbel zo veel als een jaar geleden", constateert Van Vliet.
Bron: DvhN
Prins Laurent heeft in de marge van het winterplan vanochtend in de buurt van het station Brussel-Centraal 4 containers met in totaal 16 plaatsen geopend voor de opvang van daklozen met een hond.
© photo news.
Twee containers van 3 bij 6 meter werden omgevormd tot slaapplaatsen voor telkens acht personen. Een andere container is uitgerust met sanitair, wastafels en douches. De laatste container wordt gebruikt voor het opslaan van materiaal en kan ook dienst doen als eet- of leefruimte. De opvang is geopend van 20 uur tot 8 uur. Sociale werkers zullen bijstand verlenen tussen 19 en 22 uur 9 en 11 uur.
Daklozen met een hond worden vaak afgewezen bij de opvang die georganiseerd wordt door de staat of gemeente. Het initiatief van de Stichting Prins Laurent maakt het nu mogelijk om daklozen met hun hond op te vangen. Het is het derde jaar op rij dat dit sociaal initiatief tijdens de winter wordt opgezet.
"De aandacht die we schenken aan hun specifieke situatie en de emotionele band die ze met hun dier hebben, levert een positieve bijdrage aan die mensen", zei Jean-Jacques Van de Berg, gedelegeerd bestuurder van de Stichting. "We hebben kunnen antwoorden op de ongerustheid van de autoriteiten en buurtbewoners over de overlast wat betreft netheid, wegversperring en veiligheid", aldus Van de Berg.
Bron: HLN
De politie waarschuwt voor onverwacht gladde wegen in Twente en Salland. Aan het eind van de nacht en begin van de ochtend is er met name op binnenwegen en fietspaden sprake van plotseling opvriezende weggedeelten. Er wordt melding gemaakt van fietsers in Oldenzaal die onderuit gaan. Ook in Deventer is het glad. Daar rijdt de gemeente alsnog strooizout uit op de wegen.
Bron: RTVOost
Onweersdagen: 0
Hoewel we de afgelopen dagen al gemerkt hebben dat de winter aangebroken is in het land, waarschuwt mobiliteitsorganisatie VAB nu voor ‘de eerste échte winterprik’. De komende dagen wordt het koud, zo koud zelfs dat de VAB verwacht dat het om de eerste echte winterprik van het seizoen zal gaan. Met typische winterpechgevallen als startproblemen en vastgevroren onderdelen als gevolg. VAB verwacht vooral op maandag een stijging van het aantal incidenten.
Zelfde periode vorig jaar
De winterprik valt dit jaar op hetzelfde moment als vorig jaar. Toen tekende de VAB-Wegenwacht vooral een stijging op van het aantal ongevallen (vier keer zoveel), doordat de eerste winterprik ook meteen gekoppeld was aan de eerste sneeuwval. Nu verwacht VAB vooral een stijging van het aantal batterij- en startproblemen. Bij startproblemen door winterkoude is de batterij vier op vijf keer de oorzaak. Bij koude werkt de batterij namelijk minder goed. Heel wat chauffeurs kunnen dus ’s ochtends niet starten na nachtelijke vriestemperaturen. Vooral na een weekend, omdat de meeste wagens dan langer hebben stilgestaan en de batterij aan startcapaciteit verloren heeft. Batterijproblemen doen zich voor bij alle wagens: benzine of diesel, oud of nieuw. Ook moderne wagens zijn kwetsbaar omdat dezelfde batterij steeds meer energieverbruikers moet voeden. Ongeveer 42 procent van de Vlamingen verplaatst zich enkel binnen een straal van minder dan vijf kilometer van de woonplaats. Daardoor heeft de batterij ook niet de tijd om genoeg op te laden. Integendeel: lichten, achterruitontdooiing... verbruiken stroom. Dat verklaart bijvoorbeeld waarom heel wat chauffeurs thuis nog kunnen starten, maar dat een eind verder niet meer lukt.
Hoe batterijpech voorkomen:
Schakel bij het starten alle onnodige stroomverbruikers (zoals GPS, verwarming, enz.) uit en ontsteek de lichten pas na het starten.
Ontkoppel bij het starten, zodat de starter de minste weerstand ondervindt.
Spaar je batterij en zet o.a. de achterruitontdooiing af als de ruit ontdooid is.
Een batterij laadt maar op door een 40-tal kilometer, liefst op een snelweg, te rijden.
Bron: Het Nieuwsblad
Het verkeer kan woensdagochtend in de spits last hebben van dichte mist en gladheid. Daarvoor waarschuwt Weeronline.nl. Het zicht kan plaatselijk teruglopen tot minder dan honderd meter. Alleen in een strook langs de kust komt geen mist voor. In het hele land is gestrooid op snelwegen en provinciale wegen. Maar op lokale wegen en op- en afritten kan het glad zijn. De afgelopen nacht kwam de wegdektemperatuur vrijwel overal uit onder het vriespunt. In het midden van het land was het met -4 graden het koudst.
Bron: NU.nl
Het verkeer moest vanochtend rekening houden met gladde wegen en in het Noorden met hardnekkige mist daarbij, zo waarschuwde het KNMI.
Ondanks dat er in het hele land werd gestrooid op snelwegen en provinciale wegen, bleef het oppassen geblazen. Voor komende nacht wordt geen mist verwacht. Wel daalt de temperatuur opnieuw onder de nul. Dus ook dan kunnen wegen opnieuw glad worden.
Bron: BON
Onweersdagen: 0
De winter heeft stilletjes zijn intrede in het land gedaan, en dus moeten we weer aan de slag met ijskrabbers. De voorbije dagen lieten verschillende politiezones via Facebook en Twitter nog eens weten dat alle autoruiten tijdens het rijden ijsvrij moeten zijn. Als dat niet het geval is, riskeert de chauffeur een boete van 55 euro. ‘Niet alleen de voor- en achterruit moeten vrij zijn van sneeuw en ijs, ook de ruiten aan de zijkant van de wagen’, zegt Veerle De Vries, woordvoerster van de lokale politie Antwerpen in de Gazet van Antwerpen. Wie toch begint te rijden met aangevroren ruiten, riskeert een boete. ‘Een politieinspecteur kan dat als een overtreding van de eerste graad beschouwen. Daarop staat een boete van minimaal 55 euro’, aldus De Vries, die nog meegeeft dat de boete bij de politierechter kan oplopen tot 1375 euro. De woordvoerster benadrukt wel dat de Antwerpse politie niet specifiek gaat controleren op aangedampte of bevroren ruiten.
Tips voor ijsvrije ruiten:
- Dek je ruiten af. Niet met krantenpapier, want dit kan aankoeken als het bevriest. Gebruik karton of speciale folie.
- Bij het ijs krabben is het opletten voor krassen. Een brede krabber werkt het best en het is een goed idee om ontdooispray te gebruiken. Vooral niet te zuinig zijn daarmee.
- IJskrabber vergeten? Dan is een betaalkaart ook een manier om je ruiten ijsvrij te maken.
- Gebruik je ruitenwissers niet om ijs te wissen: dit ruïneert niet alleen je ruitenwissers, maar zorgt ook voor een ondoorzichtige brij op de ruiten.
- Absoluut uit den boze: aangevroren autoruiten proberen te ontdooien door er warm water over te gieten. Hierdoor kan de autoruit barsten en bovendien kan het water, eens het afgekoeld is, gaan aanvriezen.
- Preventietip: wrijf de ruit aan de buitenkant in met een doormidden gesneden aardappel. Aan de binnenkant kan je tegen dampaanslag de ruit inwrijven met een beetje schoonmaakmiddel of shampoo.
- Om vastgevroren ruitenwissers te voorkomen: stop een kurk tussen de autoruit en de ruitenwissers.