Wie met een vervuilende wagen de kernstad van Antwerpen in wil, zal daar voor moeten betalen vanaf 2016. Het Antwerpse schepencollege zette het licht op groen voor een lage emissiezone in het gebied tussen de Singel en de Scheldekaaien.
Foto: LuMa
Het Antwerpse stadsbestuur wil zo de uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide terug dringen en de leefbaarheid in de stad verhogen. Antwerpen wordt de eerste stad met een lage emissiezone.
"Er zijn veel maatregelen mogelijk om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren, maar de invoering van een lage-emissiezone is één van de meest effectieve", zo meldt het stadsbestuur in een persbericht. In een lage-emissiezone moeten vracht- en personenwagens aan bepaalde milieucriteria voldoen. Oudere, meer vervuilende wagens worden daardoor geweerd.
Stappenplan
Antwerpen zal de eerste stad in Vlaanderen zijn die een lage-emissiezone invoert. Samen met de federale en de Vlaamse overheid werkt de stad het regelgevend kader uit. Voor de invoering komt een duidelijke en uitgebreide communicatiecampagne naar alle betrokkenen.
Boetes
Voertuigen die aan de milieuvoorwaarden voldoen, zullen vrij en zonder kosten de lage emissiezone kunnen inrijden. Anderen kunnen een ontheffing krijgen voor bijzondere gevallen. De modaliteiten daarvan worden nog uitgewerkt in samenspraak met de Vlaamse en federale overheden.
De naleving van de toegangsvoorwaarden zal gecontroleerd worden met camera's met automatische nummerplaatherkenning (ANPR - Automated Number Plate Recognition). Dit systeem wordt gekoppeld aan de databank van de voertuigen. Een auto die niet aan de milieuvoorwaarden en die toch de lage-emissiezone binnen rijdt, wordt geflitst en de bestuurder krijgt een boete of een retributie.
Bron: GVA | Gewijzigd: 13 september 2013, 16:20 uur, door Sanwa