In het noorden van Finland is het na de sneeuw van afgelopen dagen streng gaan vriezen. Onderstaand plaatje is vandaag midden op de dag bij -9,3 graden.
Hoe sterk is een eenzame fiets(t)er? Koud maar mooi!
Edit Sanwa: Plaatje verwijderd
Ondertussen neemt de winter ook de rest ..............van europa in z,n greep binnen 2/3 week ook hier deze mooie plaatjes weer ???
Edit Sanwa: Je antwoord in het goede tekstvlak gezet | Gewijzigd: 18 oktober 2013, 10:52 uur, door Sanwa
Jaja, was het maar waar.
Dat je je hondje gaat uitlaten en het begint met wat natte flatsen en
een paar uur later...
Dat is momenteel het weer in midden/zuid Finland. | Gewijzigd: 17 oktober 2013, 20:26 uur, door Ben47
Welke rest, voorlopig nog volop herfst.
denk dat we zo de winter inwippen ,mochten deze circulatie ontwikkelingen zich voortzetten
tenminste zo denk ik over deze weersverwachting /spelling .
blaadjes vallen ook met sneeuw ???
Welke rest, voorlopig nog volop herfst.
denk dat we zo de winter inwippen ,mochten deze circulatie ontwikkelingen zich voortzetten
blaadjes vallen ook met sneeuw ???Ik zou nog niet teveel verwachten tot we ergens midden november zitten
blaadjes vallen ook met sneeuw ???Ik zou nog niet teveel verwachten tot we ergens midden november zitten De EC pluim (van run gisteren 14u) in aanmerking nemende zouden we voor oktober afstevenen op een zeer warme maand. Immers met het op de EC-pluim gebaseerde maandgemiddelde van 12,8 graden zou deze maand de top 10 warmste oktobers (De Bilt) binnenwandelen en direct op plaats 5 belanden. Met de GFS-pluim van vandaag 02u blijven we met het verwachte maandgemiddelde van 11,7 graden net buiten de top 10 warmste oktobers (De Bilt). Maar ja, het is pas de 18e!
En wat dit over de komende winter zegt? Niets, helemaal niets!
EDIT 11.39u: op basis laatste pluim van EC zou het maandgemiddelde nu op12,7 graden uitkomen en zou daarmee de 5e plaats met 1921 en 1995 moeten delen.
Dinsdag de 22e wordt 20 graden verwacht (EC). Vorig jaar de 22e werd het 22 graden (dagrecord).
Bron getallen: weerstatistieken
| Gewijzigd: 18 oktober 2013, 11:54 uur, door Ben47
Zoals het kaartenhuis nu aangeeft dan duurt het nog wel even voordat de koude überhaupt binnen 500km van onze contreien komt.
Maar zoals Ben hierboven ook al aangeeft "de huidige temperaturen en het huidige weer zegen niets over de winter die nog komen gaat."
Op de laatste kaart van GFS is er wis en waarachtig een minimum temperatuur te zien in de Ardennen die onder nul zit. Het mag dan wel niet veel wezen.. (-2) maar goed.. er is iets blauwigs op de kaart mega LT maar wat maakt het uit.. ik wil blaaaaaaaaaaaaaaaaauw
| Gewijzigd: 18 oktober 2013, 16:46 uur, door Callie-P
Dat is toch wel eigen aan het najaar....
Citaat van Citaat van Callie-P, vrijdag 18 oktober 2013, 16:45 uur Zoals het kaartenhuis nu aangeeft dan duurt het nog wel even voordat de koude überhaupt binnen 500km van onze contreien komt.
Maar zoals Ben hierboven ook al aangeeft "de huidige temperaturen en het huidige weer zegen niets over de winter die nog komen gaat."
Op de laatste kaart van GFS is er wis en waarachtig een minimum temperatuur te zien in de Ardennen die onder nul zit. Het mag dan wel niet veel wezen.. (-2) maar goed.. er is iets blauwigs op de kaart mega LT maar wat maakt het uit.. ik wil blaaaaaaaaaaaaaaaaauw
Ik zal maar niet zeggen wat ik wil, dat komt tegen maart-april wel weer....
Even wat serieuzer, ik ben helaas de link kwijtgeraakt maar gisteren las ik iets over vroege en late winters. En dat maakt dus ook niets uit, err zijn vroege winters die met de jaarwisseling opeens ophielden met winteren, er zijn winters die pas in januari op gang komen. Of nog later. Maar er zijn zelden winters die bv voor december al streng beginnen en dit tot eind februari of zo vol houden. Een echte winterstart voor half december komt niet zo gek vaak voor, Sinterklaas wil wel veilig iver de daken, zeker als er geen hulpjes meer mee mogen. Ja hij kan wel witte zoeken maar die moeten wel ingewerkt worden, lukt dit jaar niet meer.
Edit, blauw op de kaart voor Hoog Belgie, dat hadden we toch al gehad dit jaar?
| Gewijzigd: 18 oktober 2013, 17:14 uur, door jcroon
Kou in november
5 oktober 2012 - In november deelt de winter vaak een eerste speldenprik uit en soms komt het tot een koudegolf. In de jaren negentig, waarin de eigenlijke winters meestal zacht waren, was het een paar keer vroeg winter.
Vooral november 1993 was koud met vanaf de 16e dagelijks vorst tot -11,4 graden op 23 november in Twenthe. In 1995 werd het daar op 5 november -9,2 graden, bijna een record zo vroeg in de maand, die verder zacht was. Ook in 1996 en in 1998 kwam Europa vroeg in de greep van de winter met sneeuw en vorst tot in het gebied van de Middellandse Zee. Woensdrecht noteerde op 23 november 1998 met -11,0 graden een zeldaam vroege strenge vorst.
Ook uit het begin van de 20e eeuw zijn periodes bekend waarin de winters vroeg begonnen. In de jaren twintig kwamen vier jaren achtereen vorstperiodes van minstens een maand begin november en soms nog eerder al waren begonnen. Op 29 november 1921 werd in De Bilt een record lage temperatuur gemeten van -14,4 graden.
Op en top winter was het ook al vroeg in 1965 met vanaf 11 november twee weken vorst. In het noorden bleef het op acht dagen de hele dag vriezen, ijsdagen genaamd. Eelde had op 16 november 1965 een minimum van -13,3 graden, de laagste temperatuur voor midden november. Bijzonder was de kou in 1980: op 3 november bleef het vrijwel overal de hele dag 1 tot 2 graden vriezen. Zo'n vroege ijsdag begin november was zo niet eerder voorgekomen. Er viel ook sneeuw, lokaal 15 centimeter, maar na enkele dagen vroeg winterweer was het snel weer gedaan met de vorst.
Ook in 1985 viel de winter vroeg in. In Zuid-Limburg kwam de temperatuur toen in november op 20 dagen onder nul en op vijf dagen bleef het ook overdag vriezen. Op 19 en 20 november 1985 kwam de temperatuur in de middag niet hoger dan -3 graden. Op 15 dagen viel ergens in het land sneeuw, in Friesland lag eind november 1985 ongeveer 15 centimeter.
Bijzonder was de winter in 1890, dankzij het boek van Herman de Man bekend als "de barre winter van negentig". De kou sloeg al in de tweede helft van november toe. Aan het eind van die maand bleef het in Utrecht twee dagen achtereen overdag 7 graden vriezen en 's nachts vroor het 10 tot 13 graden. Daarna volgde een zeer koude december. De winter van 1890 is één van de weinige vroeg begonnen winters die tot een strenge winter zou uitgroeien.
In de meeste jaren met vroege vorst was de kou snel voorbij, waarna zelfs een zachte winter volgde. Onze voorouders brachten dat eeuwen geleden al onder woorden: zwaait de winter in november al zijn staf, zijn rijk vindt vroeg het graf.
Source: http://www.knmi.nl/cms/content/29654/kou_in_november
Jazeker.. sterker nog volgens mij zelfs een keer voor NL.. maar was een run verder al weer verdwenen zoals verwacht..
| Gewijzigd: 18 oktober 2013, 17:19 uur, door Callie-P
Jazeker.. sterker nog volgens mij zelfs een keer voor NL.. maar was een run verder al weer verdwenen zoals verwacht..
Ja maar ik bedoel eigenlijk, is er in Hoopg Belgie al geen werkeljke nachtvorst geweest?
Oei, goeie vraag, ik dacht van niet maar als dat er al was dan zal het wat grondvorst zijn geweest denk ik.. (10cm) of het op 2mtr al gevroren heeft weet ik niet. (verwacht)
Geen waarde aan hechten: het is slechts 1 van de 40 computeruitdraaien die door GFS worden gepost. Elke dag tonen ze er dus at random 1 van de 40, en die is niet het gemiddelde van die 40. Als je evenwel elke dag 1 van die 40 bekijkt, kan je soms wel grote lijnen ontdekken. Zo 'voorspelde' de computeruitdraai bijna elke dag vorig jaar in de herfst en vroege winter een koude maart, en dat kwam uit. Ik bekijk GFS elke dag wel eens uit curiositeit, en er valt nog geen constante te ontdekken voor de wintermaanden 2013-14, tenzij misschien toch wel dat ik bij ons bijna op geen enkele dag een koudeperiode van langer dan één week zie op de kaarten (anders dan in Duitsland en verder oostwaarts), en dat veel zuidelijke circulaties of hogedruksituaties (in onze omgeving) voorkomen (nooit Scandihoog). Ik gok er momenteel op dat het bij ons een eerder zachte winter wordt. Dag na dag geeft de computeruitdraai echter wel Scandihoog en oostcirculaties in maart en april 2014.
Oei, goeie vraag, ik dacht van niet maar als dat er al was dan zal het wat grondvorst zijn geweest denk ik.. (10cm) of het op 2mtr al gevroren heeft weet ik niet. (verwacht)Ik dacht persoonlijk van wel, ergens eind september als ik me niet vergis (-1) op de Hoge Venen.
http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn1441.html
Storm op 28 oktober ?
1e kanaal storm,herfststorm.???
hou deze zelf in de smiezen