hahahahhaa plus 100 punten voor Ben het zou wel jammer zijn als de dooi inderdaad doorzet
| Gewijzigd: 11 oktober 2013, 15:41 uur, door Callie-P
http://www.accuweather.com/en/weather-news/us-winter-2013-2014-snow/18574742
Men verwacht daar dat de winter in het oosten van de US pas laat invalt:
Qoute:
"East to Remain Mild Until Latter Half of Season
Winter weather lovers will have to be patient this year, as the start of the season in the East certainly won't pack a punch in terms of cold or snowfall. Winter will begin mildly, with a long duration of above-normal temperatures. One snow system and some chilly air could come at times during November, however.
Temperatures will fall in the latter part of the season, likely the beginning of January, allowing snow to fall along the I-95 corridor."
Marga: >> Hier << staat de hele winterverwachting van accuweather vertaald.
@marga: ah die had ik even gemist thanks ! | Gewijzigd: 13 oktober 2013, 12:56 uur, door Callie-P
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39350/extreem-weer-nl-europa-13-oktober-2013/ | Gewijzigd: 14 oktober 2013, 10:33 uur, door Marga
Tegen de noordkust van Noorwegen is een Polar-low gesignaleerd. Er wordt gewaarschuwd voor moeilijke omstandigheden, tegen het extreme aan. Er staat een windkracht 10 tot 11 en windstoten tot in het 12 bft gebied, met sneeuwstorm en ijzel.
Een Polar-low is betrekkelijk klein van omvang maar uiterst fel, waarvan de koers moeilijk is te voorspellen is.Gisterenavond werd voor vandaag gewaarschuwd voor de gebieden Hammerfest, Karlsøy, Skjervøy, Kvænangen, Loppa, Hasvik, Alta, Kvalsund, Måsøy, Nordkapp og Porsanger.
Bron: Meteorologische dienst Noorwegen en Barenstwatch | Gewijzigd: 15 oktober 2013, 14:15 uur, door Ben47
Dichte mistbanken Geldig: dinsdag 15 oktober 2013 vanaf ca 21 uur gedurende ca 14 uur.
Bron: KNMI
Hmm hier hadden wij vanochtend toch dichte mist, waarbij ik de kerktoren niet kon zien (ca. 150m.) en ik woon toch echt in het groene gedeelte
Verders frisjes, maar saai weer.
Halverwege oktober ligt het gemiddelde op 11,2 graden en is daarmee 0,5 graden warmer dan het volledig maandgemiddelde (1981-2010) van 10,7 graden.
Vooruitzicht obv verwachting ECMWF-pluim run 141013 14u:
Met het vooruitzicht van de ECMWF-pluim zouden we aan het einde van de maand op12,1 graden uitkomen. O.b.v. de GFS-pluim van vandaag 02u zou dat 11,8 graden zijn.
Grafiek met tot halverwege de feitelijke gegevens en daarna (licht geel) de verwachting obv ECMWF
2013 nog steeds koud
Het jaar 2013 is tot nu toe (15 oktober) nog steeds het kouds van de 21e eeuw. Sinds 1998 is een jaar (t/m 15 oktober) niet zo koud geweest. Of dat zo blijft? 2010 had een sterke eindsprint met de maanden november en vooral de ijskoude december die maar liefst 4,8 graden kouder was dan het langjarig gemiddelde voor december.
Tja, mijn kroosverwachting
Dat wordt moeilijk. Door de in het weekend volgelopen sloten en singels en de stroming als gevolg van de sterke bemaling ligt alle kroos in een hoek of is het weggestroomd. Dus moeilijk o.b.v. van het kroos iets zinnigs te zeggen. Vóór het afgelopen weekend leek het op basis van de kroosverhouding er op dat we de komende 3 weken eerder naar kouder weer zouden gaan dan het aanzienlijk warmere weer dat EC en GFS ons voorhouden.
Bron tekst: me
Bron grafiek: weerstatistieken met enige invoegingen van mij. | Gewijzigd: 16 oktober 2013, 13:12 uur, door Ben47
Maar goed allemaal toekomstmuziek. Gewoon doen wat veel LT voorspellers lijken te doen, jaar in jaar uit hetzelfde roepen en dan krijg je vanzelf een keer gelijk en dat zet je dan op je CV....
In een ander draadje staat de accuweather voorspelling voor de winter in de VS... Niet dat ik hoef te weten wat ze voor Europa voorspellen...
De zomer was ook ehhh...
http://www.accuweather.com/en/weather-news/2013-europe-summer-forecast/13458131
Windstoten:
Voor Waddeneilanden en waddenzee: Kans op zware windstoten tot 90 km/uur Geldig: donderdag 17 oktober 2013 vanaf ca 07 uur gedurende ca 7 uur
Voor IJselmeer, Friesland en Groningen: Kans op zware windstoten tot 80 km/uur Geldig: donderdag 17 oktober 2013 vanaf ca 07 uur gedurende ca 5 uur
Volgens GFS 12UTC run
Wind:
KNMI: Morgenochtend in het waddengebied een dikke 8 Bft, in het noorden van de districten Texel en Rottum mogelijk een 9 Bft.
Volgens GFS 12utc run
| Gewijzigd: 16 oktober 2013, 20:37 uur, door Ben47
In het noorden van Finland is het na de sneeuw van afgelopen dagen streng gaan vriezen. Onderstaand plaatje is vandaag midden op de dag bij -9,3 graden.
Hoe sterk is een eenzame fiets(t)er? Koud maar mooi!
Ondertussen neemt de winter ook de rest van Finland in z'n ijzige greep. Hier de waarschuwingen voor slechte tot zeer slechte wegcondities wegens sneeuw en natte sneeuw voor midden en zuiden van Finland voor vandaag en morgen. Bovendien voor een harde wind uit het noorden. Voor de Botnische golf wordt gewaarschuwd voor golven van 4m hoogte.