Bron: DMI | Gewijzigd: 25 september 2013, 13:50 uur, door Ben47
lees maar eens:
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39110/herfst-discussietopic-2013/408000/#message408042
Edit Sanwa: Volgens dit stukje wel | Gewijzigd: 27 september 2013, 09:18 uur, door Sanwa
Edit Sanwa: Volgens dit stukje wel Dit is vorst aan de grond (10cm). Voor een officiële vorstdag moet de temperatuur op de normale hoogte (1,50m) onder nul geweest zijn en dat was het tot nu toe in september 2013 niet.
16 september 1971 is nog steeds de vroegste vorstdag met -0,7 in De Bilt. Op die septemberdag noteerde Winterswijk zelfs -2,4 graden.
| Gewijzigd: 27 september 2013, 10:00 uur, door Ben47
Stukje KMI:
Vanavond en vannacht blijft het weinig bewolkt en het
wordt opnieuw nevelig met plaatselijk ook mist. En het wordt
fris met minima tussen 0 en 5 graden in de Ardennen,
6 tot 8 graden in het centrum en 9 of 10 graden aan zee.
De wind blijft zwak of matig waaien, meestal uit het oosten.
Bron: http://www.meteo.be
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Vanmorgen mijn winterjas maar weer eens uit de kast gehaald. Het was 5 graden buiten toen ik op de fiets zat.
Ik plaats alleen linkje met het plaatje, zodat het hier niet over de winter zou gaan: http://www.meteociel.fr/modeles/cfsme_cartes.php?ech=0&code=0&mode=8&carte=2&run=10
(Mijn excuses moest dit geen gepast bericht zijn.)
On-topic:
Kmi verwacht voor vannacht nu 1 graden op de Hoge Venen dus de kans verkleint met de uren. Toch morgen eens kijken of het er nu degelijk gevroren heeft op 1.5 m hoogte. Zou al mooi zijn zo vroeg.En niet te vergeten, komende 10 dagen zien er toch nog mooi uit met meer dan 20 graden of iets eronder. Maar temps zoals vorig jaar oktober gaan we niet meer kunnen krijgen denk ik
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Uit KNMI lange termijn:
De (tijdelijke?) overgang naar wisselvalliger weer in een zuidwestelijke stroming lijkt na woensdag waarschijnlijk, maar de precieze timing is nog onzeker. De meeste leden laten woensdag/donderdag een typische Spaanse Pluim-configuratie. Thetaw-850 waarden lopen dan op naar ongeveer 17 graden en op 850 hPa stijgt de temperatuur naar rond 13 graden. In de EPS zien we dan duidelijk aanwijzingen voor hogere temperaturen na dinsdag (20 graden of iets hoger in de zuidelijke helft). We zien vanaf donderdag de neerslagkansen sterk toenemen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Flinke zonnige perioden en droog. Later in de week toenemende kans op regen of buien en mogelijk ook hogere temperaturen.
Vanmorgen mijn winterjas maar weer eens uit de kast gehaald. Het was 5 graden buiten toen ik op de fiets zat.PLeidooi voor de gewone fiets tegenover de lagere ligfiets...
Maar eens kijken of dat de volgende run stand houdt.
Integenstelling tot de persberichten is de gemiddelde temperatuur voor september 2013 in De Bilt toch nog een fractie onder het langjarig (1981-2010) gemiddelde gekomen. Nl 14,4 i.p.v. 14,5 graden.
Hieronder het verloop tegen de achtergrond van de langjarig gemiddelden
2013 koudst tot nu toe sinds 1996
Na een zwangerschap van 9 maanden is het het koudste kindje sinds 1996 geboren en daarmee het koudste van de 21e eeuw. Van de 9 maanden waren er 7 kouder dan de langjarig gemiddelden (1981-2010).
Na 9 maanden bedraagt de gemiddelde temperatuur van 2013 10,37 graden en overtreft 2010 daarmee in kou (10,56 graden) over dezelfde periode. Het langjarig gemiddelde voor de eerste 9 maanden van het jaar is 11,2 graden.
Bron grafieken: KNMI en weerstatistieken | Gewijzigd: 1 oktober 2013, 10:31 uur, door Ben47