De beuk is toch wel een 'moet je goed op letten boom", bij grote droogte kan zo'n boom opeens hele takken afstoten, dat scheelt een heleboel verdamping. Alleen zijn het wel van die zware takken waar je dan niet onder wilt staan.
Nog een "droogteverschijnsel"het vroegtijdig afstoten van eikels, ook de groei daarvan vraagt water en dan gooien we die maar weg nietwaar? ((dan worden eikels met hoedje en steeltje in één afgetsoten)
Dit klopt inderdaad, van de ene op de andere dag lag er bij ons een hele grote tak vanaf waarbij ik dacht dat die afgebroken was door een persoon, ik was alleen heel verbaas dat diegene dan een flink eind had moeten klimmen. Dit verklaart een hoop voor mij.
Het weer wat nu voorspelt wordt is overigens heerlijk, ik hoop dan ook dat het allemaal uitkomt, aangezien ik zaterdag het festivalseizoen ga afsluiten in Weeze.
Kijken we naar weerstatistieken dan zien we dat De Bilt sinds begin van de metingen in 1901 in september op 11 kalenderdagen tropische dagrecords heeft staan.
Alle 11 tropische dagrecords vonden plaats voor 1950...
1x in 1906, 30,3 op 3 sept
2x in 1911, 30,8 op 2 sept en 31,2 op 8 sept
3x in 1919, 30,9 op 11 en 12 sept, 31,2 op 13 sept
1x in 1926, 30,0 op 1 sept
2x in 1947, 30,5 op 16 sept en 30,1 op 19 sep
2x in 1949, 30,5 op 4 sept en 34,2 op 5 sept
Bron: weerstatistieken | Gewijzigd: 3 september 2013, 14:36 uur, door Ben47
Bron: weerstatistieken Aanwijzing vor "global cooling" in de tweede helft van de 20e eeuw?Op basis van alleen de maand september en voor slechts 1 plaatsje op de wereld zou dat wat kort door de bocht zijn. Ik zal eens ook naar de andere maanden kijken, maar dat hoort in klimaattopic thuis
| Gewijzigd: 3 september 2013, 15:22 uur, door Ben47
Ik denk dat het wel gaat meevallen met die warmte..
Nog 3-4 dagen rond de 25 graden en daarna duidelijk verkoeling..
Een hittegolf zit er niet in denk ik. Heel misschien lokaal in het zuiden(-westen) of zuid-oosten want enkel daar is vandaag op sommige plaatsen de 25 graden gehaald:
| Gewijzigd: 3 september 2013, 23:29 uur, door Stefanv
Nog 3-4 dagen rond de 25 graden en daarna duidelijk verkoeling..Eerder 3 à 4 dagen rond de 30°C, maximumtemperaturen kun je niet van deze pluim aflezen.
| Gewijzigd: 4 september 2013, 19:54 uur, door Marga
Dat weet ik. Maar dat verschil is echt geen 5-6 graden. | Gewijzigd: 4 september 2013, 19:55 uur, door Marga
| Gewijzigd: 4 september 2013, 19:55 uur, door Marga
Ja dat het warm wordt is een feit maar hoe warm en hoelang.. Dat ligt inderdaad aan het laagje. Een graadje of 24-25 is voor mij voldoende in iedergeval.
Wat een luxe probleem trouwens 25 graden of 30.. | Gewijzigd: 4 september 2013, 19:55 uur, door Marga
GFS voor vrijdag 15UTC laat een Laag boven de zuidelijke Noordzee zien. Londen krijgt dan met noordelijke wind koelere lucht, terwijl België en Nederland warme lucht uit zuidelijke streken krijgt.
| Gewijzigd: 4 september 2013, 00:07 uur, door Ben47
| Gewijzigd: 4 september 2013, 19:56 uur, door Marga
Geldig van vrijdag 06 september tot woensdag 18 september
Synoptische ontwikkeling
In de bovenlucht is een hogedrukgebied aanwezig boven Centraal Europa. In de omgeving van IJsland ligt een laag. Dit laag trekt oostwaarts maar zakt daarbij tegelijkertijd ook flink uit met een afsnoering tot gevolg. Vrijdag wordt dit afgesnoerde hoogtelaag net zuid van Ierland verwacht. ...In het grondpatroon zien we in eerste instantie een zuidelijke stroming boven ons aandachtsgebied meet aanvoer van droge, warme lucht. Hierin ontstaat vrijdag een thermisch laag boven Frankrijk. Dit laag trekt noordwaarts over of net west van ons land langs waarna het cyclonaal afbuigt richting Britse Eilanden. Het bijbehorende koufront ligt dan zaterdag midden over ons land en trekt maar langzaam verder oostwaarts. Na het weekeinde ligt ons aandachtsgebied ten westen van dit front in de minder warme lucht. Wel blijft het front nog heel dichtbij het zuidoosten van ons land aanwezig. In de loop van de nieuwe week breidt een uitloper van het Azorenhoog zich uit richting Scandinavie waarna het daar een aparte kern vormt.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Al een week lang laat de EPS zien dat de onzekerheid vanaf vrijdag gaat toenemen. Dat heeft alles te maken met het afsnoerende hoogtelaag en de koers die het gaat volgen.
- Wanneer het laag wat dichterbij komt krijgen we te maken met de storingen die er omheen gedraaid zijn en uiteindelijk ook met het polaire front en de koelere lucht erachter.
- Zakt het laag wat verder uit richting Golf van Biskaje dan blijven wij op de noordoostflank van het laag nog steeds te maken houden met aanvoer van warme lucht.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Droog en lokaal tropisch warm. Vanaf het weekeinde toenemende kans op (onweers)buien en temperaturen dalend naar waardes rond de normaal.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (70%) op een enigszins wisselvallig weerbeeld met temperaturen rond de normale waarde.
Luchtdrukverhoudingen verwacht voor vrijdag 14u Nederlandse zomertijd obv ECMWF-run dinsdag 14u Nederlandse zomertijd
Bron kaartje: KNMI | Gewijzigd: 4 september 2013, 10:05 uur, door Ben47
Hier ondertussen een mooi dagje geweest in Izegem. Net de 30°C niet gehaald! (29.5°C) En morgen nog warmer beloofd! Geniet nog van de komende (2) dagen. En laat dan het herfstweertje maar komen!
| Gewijzigd: 4 september 2013, 23:25 uur, door Ben47
Lijkt er toch echt op dat de herfst langzaam maar zeker gaat invallen.
Gelukkig niet met plotselinge flinke temperatuur dalingen, maar gewoon langzaam wat minder, kunnen we eraan wennen hahah.
Lijkt er toch echt op dat de herfst langzaam maar zeker gaat invallen.
Gelukkig niet met plotselinge flinke temperatuur dalingen, maar gewoon langzaam wat minder, kunnen we eraan wennen hahah. Ik vind een neergang van een graad of 4 per dag gedurende 2 dagen niet "langzaam".
Wat een akelig verschil met de mooie pluim die Bart postte in bericht:
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/39110/herfst-discussietopic-2013/#message407661