Vooralsnog met name in het zuiden een grauwe laag tussen aardoppervlak en de zon in. Deze laag lijkt zich uit te breiden naar het noorden.
Onder deze laag lijkt de temperatuurstijging ook flink af te vlakken.
er is nog niet eens iets begonnen....
Enige tijdsindicatie van wanneer het zou kunnen gebeuren?
Dit zegt het KMI:
Volgende uren
De regenzone trekt langzaam verder noordoostwaarts. Hier en daar kunnen (onweers)buien snel tot ontwikkeling komen.
Edit: wat betreft de stevigste buien spreken ze vooral over deze namiddag, avond en vannacht. Dus nog tijd zat KNMI hun waarschuwing is nog maar net ingegaan
| Gewijzigd: 24 augustus 2013, 14:28 uur, door Sven
dat mag van mijn part in 1 rechte lijn noordelijk trekken
Vigilance-meteo (FRanse Noodweercentrale) geeft een noord -oostelijke trekrichiting aan.De bui groeit wel aan aan de noordkant heb ik het idee.
| Gewijzigd: 24 augustus 2013, 16:04 uur, door jcroon
dat mag van mijn part in 1 rechte lijn noordelijk trekken
U vraagt en wij draaien....
Vandaag 's morgens vroeg om 05:00 uur vertrokken vanuit Orange (Vaucluse) terug richting Belgie.
Vóór Dijon al heel mooie onweders gezien, maar zat er niet midden in (Richting westen wel heel impressionante wolkenformaties)
Na Dijon zijn de hemelsluizen losgebroken, zeer zware inslagen die verschillende kilometers ver te horen waren, zelfs boven geluid van wagen en radio. Ik kan niet zeggen dat het een wolkbreuk was, maar zeer hevige regen gedurende een paar honderd kilometers, zelfs op een moment gestopt op een parking omdat het te erg was. Daar stonden plassen van zo'n 10 cm diep aan water.
Ik heb misschien wel wat te snel gereden gezien de hoeveelheid water op de weg, maar er waren mensen die blijkbaar over betere rijkunsten beschikken en mij (zels met caravan) voorbij staken. Toch blij dat ik thuis geraakt ben met al die gekken, was een beetje teveel van het goede...
Vandaag 's morgens vroeg om 05:00 uur vertrokken vanuit Orange (Vaucluse) terug richting Belgie.
Vóór Dijon al heel mooie onweders gezien, maar zat er niet midden in (Richting westen wel heel impressionante wolkenformaties)
Na Dijon zijn de hemelsluizen losgebroken, zeer zware inslagen die verschillende kilometers ver te horen waren, zelfs boven geluid van wagen en radio. Ik kan niet zeggen dat het een wolkbreuk was, maar zeer hevige regen gedurende een paar honderd kilometers, zelfs op een moment gestopt op een parking omdat het te erg was. Daar stonden plassen van zo'n 10 cm diep aan water.
Ik heb misschien wel wat te snel gereden gezien de hoeveelheid water op de weg, maar er waren mensen die blijkbaar over betere rijkunsten beschikken en mij (zels met caravan) voorbij staken. Toch blij dat ik thuis geraakt ben met al die gekken, was een beetje teveel van het goede... Ben blij dat je veilig bent thuisgeraakt
Is wel leuk om met de trekrichting van buien mee te rijden met de auto, wel minder goed als je er vlak in zit!
Inderdaad, heb dubbel "plezier" gehad, maar het leek mij ook heel groot, wachten tot het stopte was niet echt realistisch.
Ik had toch verwacht om een paar gekken langs de kant met brokken te zien staan door aquaplaning, raar genoeg was dat niet het geval.
Wordt ik dan zo oud ?
Miezerdag hier.... Niks leuk.
Buien bovenhet midden van belgie lijken op te lossen,zuid en zuid-oost Belgie heeft nog wel wat activiteit, trekt naar noord-oost.
| Gewijzigd: 24 augustus 2013, 18:33 uur, door jcroon
Een hoogtetrog strekt zich uit van IJsland naar het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Boven Noord-Frankrijk snoert een hoogtelaag af, dat vervolgens zuidoostwaarts koerst en maandag boven het Alpengebied terechtkomt. Rondom dit hoogtelaag is een occlusie gekruld en een bijbehorend grondlaag ligt net iets noordelijker. De invloed van deze systemen op ons weerbeeld verdwijnt in de loop van zondagavond. Daarna is een hogedrukgebied boven Scandinavië bepalend en voert een noordoostelijke stroming drogere lucht aan.
MODELBEOORDELING:
De modellen geven het huidige neerslagpatroon redelijk weer, al mist Harmonie de zwakste echo's boven het midden van het land. In alle runs zien we dat het zuiden van het land nog t/m morgenavond te maken blijft houden met bewolking en van tijd tot tijd neerslag. Onweerskansen waren voor vandaag hoog, wat goed tot uiting kwam in enkele modelparameters en statistische methoden (INDECS/KOUW). Momenteel heeft het alle schijn van dat het onweer buiten de landsgrenzen blijft.
BEWOLKING:
Nabij de occlusie in het grondlaag wordt het steeds vochtiger en neemt de kans op stratus toe, hier en daar worden al flarden waargenomen. Buien over het algemeen vrij hoge basis. Toppen FL250, zwaarste exemplaren (voornamelijk in het zuidoosten) tot FL350.
NEERSLAG:
Aanhoudend buiige neerslag in de zuidelijke helft, met ook drogere periodes. Morgenmiddag kunnen ook buien vanaf de grond ontwikkelen. Harmonie komt dan nauwelijks nog met ontladingen, INDECS handhaaft kansen van 40-70%. Progtemps zijn dan onstabiel vanaf de grond, maar enkele subtiele iets warmere lagen zijn van tijd tot tijd zichtbaar
bron: knmi