Verder is de zomerse verwachting voor zondag enigszins onzeker in verband met een, vanuit het zuidwesten, naderende hoogtetrog.
Dat zou op flinke onweersbuien kunnen uitdraaien.
En ten zuiden van Breda net twee roffels. Ik hou eerlijk gezegd niet zo van spektakelverhalen maar de eerste , ik heb hem niet gezien (oh de derde barst los) was een knappe denk ik , om overdag tezien (ah de 4e donder) dat het hele hok waar je in staat (wc met raam naar buiten) verlicht alsof er een fotoflits gemaakt is en vervolgens een tel of drie, vier (oh de vijfde donder alweer) later (dus pakweg 900-1000 meter verder) (Oei de zesde) alle ramen rammelen van de klap alsof ie op 100 meter is dan moet het wel een goede geweest zijn. Verder lijken ze (de zevende) af te zwakken en vooral CC te zijn.
(edit, tijdens het tikken aangegeven wanneer ik een roffel hoorde, bij matige tiksnelheid, tel maar uit hoe snel het gaat) (nu 8 )
| Gewijzigd: 19 augustus 2013, 11:40 uur, door jcroon
WIND:
HiRLAM kan gevolgd worden. Windstoten in de buien vanmiddag tot maximaal 35 of 40 kts, we hebben vanochtend al 35 kts gezien.
BEWOLKING:
Vanmiddag met name in de oostelijke helft van het land Cb's met toppen tot max FL300. In de loop van de middag van het westen uit opklarend t.g.v. de stabiliserende atmosfeer onder invloed van naderende hogedrukopbouw. Vannacht en dinsdag overdag weinig significante bewolking meer, dinsdag overdag vanaf Tc=18 gr nog wat CU, die zich later op de dag kan uitspreiden.
NEERSLAG:
Vanmiddag met name in de oostelijke helft van het land nog enkele actieve regen- en onweersbuien, mogelijk ook met hagel. Deze buien krijgen een extra impuls door de dagelijkse gang en de koude bel op hoogte. De kans op onweer is zeer groot, zit er actueel en wordt door KOUW natuurlijk sterk ondersteund (>99% kans). Het verschil tussen grondtemperatuur en T500 is dan ongeveer 40 graden. Ook de kans op hagel is niet helemaal uit te sluiten. Waarschijnlijk verlaat om 18z de laatste buiigheid oostelijk Nederland.
ZICHT:
Vandaag buiten de buien goede zichtcondities, tijdens matige zichten, in zwaardere buien mogelijk slecht. Vannacht bij een heldere hemel in weinig wind kans op nevel en/of enkele ondiepe mistbanken. Dinsdag overdag goed zicht.
TEMPERATUUR:
KTG en Hirlam komen redelijk overeen. Tx vanmiddag rond 19 graden, tijdens buien enkele graden lager. Vannacht lage minima a.g.v. de brede opklaringen en weinig wind, Tn landinwaarts rond 8 graden, nabij grote wateroppervlakten enkele graden hoger. Dinsdag Tx van 20 graden op de waddeneilanden tot plaatselijk 23 graden in het zuiden van het land.
Bron: KNMI
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Nu ik pas terug heb ik niet echt meer een duidelijke kijk wat betreft deze week en eventueel volgende week... Ik ga namelijk vanaf dinsdag off woensdag naar de ardennen( regio Bastogne, La Roche etc) voor een kleine 2 weken. Nu vroeg ik me af of ik daar een onweer kan verwachten of ik gewoon wat regen zon krijg?
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1