Vannacht wordt het snel overal droog met opklaringen en wolkenvelden. De minima liggen tussen 8 of 9 graden in de Hoge Venen en 17 graden aan de kust. De wind is meestal zwak uit zuidwest, aan zee is hij matig uit west ruimend naar noordwest.
Als je op de radar kijkt, zie je dat de buien op een lijn ontstaan, deze is onze woonplaatsen reeds voorbij
Persoonlijk denk ik van niet! Wel prachtige wolken!
Ik zie het ook maar inderdaad, het kmi vermeld niets over onweer... Ik heb hier wel de hele avond mooie wolken zien langsdrijven, die in een mum van tijd de hoogte inschoten en ontploften maar ik vrees ervoor...
| Gewijzigd: 10 augustus 2013, 12:44 uur, door Marga
Is wel prachtig om te zien!!
Morgen weer zelfde soort situatie als gister al zijn de neerslag modellen iets beter gezind als gister ook de guidance is iets hoopvoller. Geen groots onweer lokaal mischien een leuke bui met af en toe donderklappen dit speelt zich grotendeels af in het noorden. Cape ligt in de orde van circa 600 k/j trigger hierbij is mogelijk de temp op 500hpa -20 tegenover 21 graden max grond wat dan ook maar net aan de drempwaarde komt. met nog ruim 30 uur te gaan allemaal even afwachten.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een lagedrukgebied ligt vrijwel stil bij IJsland. Pas in de nacht naar zondag komt het laag in beweging en wordt dan zondagavond ten noorden van Schotland verwacht. Een bijbehorend zwak occlusiefront boven het oosten verlaat spoedig ons land. Achter de occlusie stroomt maritiem polaire lucht over ons land en laat het drukpatroon af en toe zwakke troggetjes zien. Een rug boven de Ierse zee trekt langzaam oostwaarts en passeert vannacht.. Zondag overdag passeert een trog. De jet verdient ook nog aandacht. Zowel vandaag als morgen ligt de linkeruitgang van een jetstreak soms dichtbij het noorden van het land.
BEWOLKING:
Lokaal nog wat St-flarden. Modellen geven ook een indicatie. Overdag in de polaire lucht weer Cu/Sc bewolking met af en toe ook enkele TCu's. In de loop van de dag van het westen uit afnemende onstabiliteitsdiepte, het laatst in het noorden en noordoosten. Zondag wordt de lucht duidelijker onstabieler en neemt de kans op enkele Cb's toe.
NEERSLAG:
Overdag af en toe een kleine bui. Erg actief lijkt dat allemaal niet te kunnen zijn aangezien de toppen net niet in het ijs komen. In de middag afnemende neerslagkansen wanneer de onstabiliteitsdiepte verder afneemt. Komende nacht op de meeste plaatsen droog. De modellen geven allen nog een signaal nabij of over het noordoosten van het land. Dat lijkt samen te hangen linkeruitgang van een jetstreak. Zondag overdag enkele buien. Dan wel toppen in het ijs en daarom ook pittigere buien dan zaterdag. Harmonie rekent er zelfs nog enkele ontladingen op uit, INDECS komt met op net 30% op 1 ontlading in het noorden.
Bron: Knmi
kwa onweer is de kans zeer klein. Dat denk ik wel
BEWOLKING:
Vandaag slechts ondiepe convectie, waarbij de toppen van de bewolking boven land waarschijnlijk niet boven FL080-100 komt. Boven zee ligt dat anders. Daar is meer cyclonaliteit aanwezig en kunnen Cb's vanmiddag nog doorgroeien tot FL200-250. max 7.5 km.
Actueel zie ik hier de lichte buitjes van bovenlandse convectie ook leuk bewegen al
| Gewijzigd: 10 augustus 2013, 12:57 uur, door Tatanka
NEERSLAG:
Uit de Sc valt zeer lokaal een buitje. In de loop van de dag, op trogpassage, enkele buien. De meest actieve in het noorden en oosten van het land. Harmonie rekent er in het uiterste noordoosten nu geen ontladingen meer op uit, INDECS komt met 35% kans op meer dan 1 ontlading in het oosten. Vooralsnog nog niet echt noemenswaardig. In de nacht naar maandag blijft het vrijwel overal droog. Harmonie geeft vrijwel niets, EC en Hirlam geven iets meer signalen af. Maandag overdag weer een enkele bui. Passage van kleinschalige troggen icm met dagelijkse gang zijn de triggers.
Twitter bericht meteo consult: Bij Lemmer is onder een buienwolk een #waterhoos gezien. Het loont vandaag de moeite de #buienwolken boven water in de gaten te houden.
Bron: Knmi
| Gewijzigd: 11 augustus 2013, 09:33 uur, door Tatanka
Ik zit momenteel in Hardenberg en zie die wolken ook 'langs' drijven Op buienradar zie je nog een strook bewolking onstaan welke mogelijk nog gaat uitgroeien tot buien. Boven Flevoland zie je het staartje. We gaan het meemaken.