80% niet te vertrouwen die 24 uurs radar. Daarbij hebben de Kust streken de minste kans,al blijft GFS een flinke plens water teken voor vooral het westen. Het is niet te pijlen momenteel. Het 1 en ander vertraagt en vind het KF raar trekken. Het is gewoon afwachten. Nowcasten dus.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Gewoon nowcasten en actuele radars bekijken, onweer kan je niet van plaats tot plaats voorspellen
| Gewijzigd: 5 augustus 2013, 20:40 uur, door Marga
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
ja dat klopt ik woon klein halfuurtje van gilze rijen vandaan. maar naar mij gevoel is het niet afgekoeld en volgens mijn man heefd hij det gevoel ook of het ligt aan mij kan natuurlijk ook. | Gewijzigd: 5 augustus 2013, 20:40 uur, door Marga
Toch lijkt de grooste bui van nu boven het kanaal te liggen en inderdaad op Noord-Holland af te koersen.
Geen idee of die het vol houdt maar het lijkt in ieder egval groter dan de bui die we hier net voorbij zagen fietsen
| Gewijzigd: 5 augustus 2013, 20:39 uur, door Marga
Toch heeft ook Harmonie, getuige de guidance die het KNMI publiceert, regelmatig de neiging om niet-bestaande onweerscomplexen te produceren of wel bestaande complexen totaal te missen. Op zijn best kun je stellen dat er een goede kans bestaat dat er een stevige neerslagband langskomt. Maar afgaande op de KNMI-guidance (alweer) is de kans op significant onweer erg klein, behalve misschien in het zuidoosten en oosten.
80% niet te vertrouwen die 24 uurs radar. Daarbij hebben de Kust streken de minste kans,al blijft GFS een flinke plens water teken voor vooral het westen. Het is niet te pijlen momenteel. Het 1 en ander vertraagt en vind het KF raar trekken. Het is gewoon afwachten. Nowcasten dus.
Toch lijkt de grooste bui van nu boven het kanaal te liggen en inderdaad op Noord-Holland af te koersen.
Geen idee of die het vol houdt maar het lijkt in ieder egval groter dan de bui die we hier net voorbij zagen fietsen
Laten we het hopen. Als ik bepaalde radars moet geloven trekt er een grote buienlijn die nu bij west belgie ontwikkeld over geheel nederland heen....!?!?!?
Edit Sanwa: Plaatje verwijderd uit citaat | Gewijzigd: 5 augustus 2013, 20:40 uur, door Sanwa
Al kan er natuurlijk nog altijd iets ontstaan
Wauw, dat is pas een dreigende lucht, zeker met die donkergrijze pluk op de achtergrond...
Onweer en regen is afhankelijk van vele factoren waaronder kou, warmte en water en een combinatie van die.
Brede meren en rivieren waar de complexen overheen moeten trekken kunnen daardoor veel invloed uit oeffenen.
Het is ook erg krom dat sommige de radars af zitten te kraken want die geven gewoon weer wat ze "zien".
Als er bijvoorbeeld vanuit zeeuws vlaanderen een mooi rode pit naar boven komt over de eilanden dan kan je er donder op zeggen dat in 90% van de gevallen deze is uitgedoofd voordat hij bijvoorbeeld middelburg heeft bereikt. Dit komt vaak door de koude schelde.
Dus je snapt al dat als er een mooi complex vanuit het zuiden naar boven komt, hoe hoger hoe onzekerder het is dat die het haalt.
Daar en tegen kunnen door de oppervlakte temperaturen in het midden van het land ook weer buien en complexen onstaan.
Zoals je leest hangt het van vele factoren af hoe lang een complex het vol houd...
| Gewijzigd: 5 augustus 2013, 20:41 uur, door Marga