'Kansen' geven alleen maar aan dat wij als mensen met onze inschattingen het ook niet weten. Wat er daadwerkelijk kan en gaat gebeuren ligt al lang vast. Alle variabelen die van invloed zijn op de vorming van (bijvoorbeeld) onweer op plek a, met intensiteit c, gedurende tijd x, zijn reeds in de atmosfeer aanwezig, van energie-opbouw tot triggering. Een 'kans' zegt dus iets over menselijke onzekerheid, omdat al die variabelen bij elkaar zo ontzettend complex zijn dat we ze nooit allemaal mee kunnen rekenen. Ik moet zeggen dat de weermodellen die er tegenwoordig zijn nog redelijk toe in staat lijken te zijn, alhoewel ook die modellen vrijwel altijd een ruime marge voor onzekerheid overlaten.
Vin iig dat Estofex het eigenlijk onvoorstelbaar goed doet met de verwachtingen... Code 2 voor vandaag is perfect binnen de lijnen... En code 1 is ook mooi geschetst aangezien Zuiden van België wat krijgt dus ja, was dit keer niet voor ons, maar we hoeven de komende dagen en paar weken niet te klagen met wat we vorige week kregen dus kan er momenteel wel een week of 2 tegen.. Maar mag ondertussen wel altijd nog wat onweer tussen zitten natuurlijk
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ik mag me dan wel kapotbakken hier, klagen na afgelopen zaterdag kan ik niet maken!
| Gewijzigd: 3 augustus 2013, 08:11 uur, door Marga
Citaat van thunderstorms_4ever, zaterdag 3 augustus 2013, 2:18 uurVin iig dat Estofex het eigenlijk onvoorstelbaar goed doet met de verwachtingen... ...Ze zitten er zeker goed bij in de buurt. Estofex blijft voor mij wat betreft het inschatten van onweers'kansen' toch de beste site die er is op Europese schaal, alhoewel het werk van bijvoorbeeld Karim Hamid er ook zeker mag zijn.
Berichten samengevoegd door Sanwa | Gewijzigd: 3 augustus 2013, 08:14 uur, door Marga
Ik denk ook dat je gelijk hebt, het zou mij verbazen als hier nog wat overheen komt, hoewel het ook zeer plaatselijk kan ontstaan. Velen hier hebben hun focus op onweer wat eraan komt, Het kan boven je hoofd ontstaan weet ik uit ervaring. Die buitjes in zuid engeland hebben qua bliksem-trekrichting nog iets in petto, maar ook daar zie ik niet veel uitkomen. Ik ga straks nog eens met de verrekijker van boven uit huis kijken of er nog wat weerlicht te zien is, nu te laat om erheen te rijden.
En tot slot aan de klagers-topicvervuilers hier: neem het heft in eigen hand: verhuis of rij erheen.
Nog veel succes iedereen en een lekkere zwoele nachrust toegewenst Neenee, hopelijk wat verkoeling voor iedereen utieindelijk, en dat iedereen rustig kan slapen na het nowcasten (of niet) voor deze helaas mislukte poging om onweer in onze streken te krijgen....
trusten......
EDIT: en toen viel er een bak regen achter men rug uit de lucht.... Heeerrlijk!! | Gewijzigd: 3 augustus 2013, 02:37 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Erg mooi! Unieke locatie natuurlijk.
Berichten samengevoegd door Sanwa | Gewijzigd: 3 augustus 2013, 08:13 uur, door Marga
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Verder zou het fijn zijn als jullie het een beetje gezellig kunnen houden, en zeker niet op de man spelen. Want de modjes vinden het af en toe ook fijn om te slapen.
Het belangrijkste laat ieder in zijn waarde!!
Cheers
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Als je ziet hoe goed een stel vrijwilligers (want dat zijn ze, al hebben ze wel verstand van zaken) het extreme weer kunnen voorspellen, vraag je je af of de nationale weerinstituten daar ook niet iets van kunnen leren. Een dergelijk waarschuwingssysteem ontbreekt nogal, en de zeer algemeen uitgegeven codes oranje van het KMI en de nooit-meer-dan-geel waarschuwingscodes van het KNMI doen weinig om de bevolking te waarschuwen voor gevaarlijke situaties.
En veel geel bij KNMI? Ja, maar meer hebben we eigenlijk ook niet gehad he. Lokaal misschien wle maar het KNMI kijkt vooral boven lokaal.
En als het een keer oranje is zeggen de meeste achteraf dat het overdreven was, het weer in Nederland is nu eenmaal niet zo vaak "oranje-waardig spectaculair"
Nu zie ik iedereen wel elkaar VERBETEREN, MEKKEREN en recht lullen wat krom is maar kan iemand eens uitleggen WAAROM het gisteren zelfs niet een BEETJE los ging ?.
Daar hebben we denk ik meer aan.
| Gewijzigd: 3 augustus 2013, 10:38 uur, door mrijkhals