http://www.keraunos.org/temps-reel/carte-temps-reel.html | Gewijzigd: 3 augustus 2013, 01:33 uur, door Gijs de Reijke
| Gewijzigd: 3 augustus 2013, 01:37 uur, door Andre Zijlstra
Wat er op de Belgische Ardennen afgaat stelt niks voor. Er zit een relatief zwakke pit ten Zuidoosten van de buien waar jullie nu op hopen, maar die is nog altijd een stuk sterker en koerst, helaas voor ons, op Luxemburg af. De Noordelijkste delen van het complex hebben hier en daar een geïsoleerde bliksem, maar dan hebben we het ook echt over slechts enkele ontladingen.
Als er nog iets activeert in onze richting, dient het veel intensiever te zijn om voor echt onweer te zorgen...
Citaat van Gijs de Reijke, zaterdag 3 augustus 2013, 1:40 uurNogmaals, de Europese Buienradar is veel gevoeliger afgesteld dan de Nederlandse . Wat daar tegen paars aan zit komt bij ons niet verder dan donkerblauw of hooguit een beetje rood.....
Doe het momenteel voor de regen... En eventueel als er iets moest bijzitten zou het leuk zijn... Maar regen is al genoeg voor mij....
Berichten samengevoegd door Sanwa | Gewijzigd: 3 augustus 2013, 08:14 uur, door Marga
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ik heb een New Foundlander ...die ligt lekker voor zijn ventilator en gaat af en toe buiten het zwembadje in...
*kaartje*
Ik zal proberen om hier de activiteit er terug wat in te krijgen, maar helaas gaat het niet goed lukken met die bui denk ik. Maar wie weet.... Alles kan, als is dan de 'kans' erg klein nu.. Maar we wachten rustig af tot alles gepasseerd is
Juist Nowcasten... | Gewijzigd: 3 augustus 2013, 08:15 uur, door Marga
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Daar ben ik ook bang voor. Dan maar voor de afkoeling. Ook prettig nu.
'Kansen' geven alleen maar aan dat wij als mensen met onze inschattingen het ook niet weten. Wat er daadwerkelijk kan en gaat gebeuren ligt al lang vast. Alle variabelen die van invloed zijn op de vorming van (bijvoorbeeld) onweer op plek a, met intensiteit c, gedurende tijd x, zijn reeds in de atmosfeer aanwezig, van energie-opbouw tot triggering. Een 'kans' zegt dus iets over menselijke onzekerheid, omdat al die variabelen bij elkaar zo ontzettend complex zijn dat we ze nooit allemaal mee kunnen rekenen. Ik moet zeggen dat de weermodellen die er tegenwoordig zijn nog redelijk toe in staat lijken te zijn, alhoewel ook die modellen vrijwel altijd een ruime marge voor onzekerheid overlaten.
| Gewijzigd: 3 augustus 2013, 08:15 uur, door Marga
Het weer om 2 u 00 : Plaatselijk over de provincies Henegouwen,
Namen en Luxemburg (langs de Franse grens) vallen er buien.
Volgende uren:
Behalve in het uiterste westen neemt overal de kans op buien,
mogelijk met een onweer. De intensiteit van de onweders
neemt af richting België maar plaatselijke onweercellen (in Wallonië)
kunnen zorgen voor hagel, rukwinden en veel neerslag op korte tijd.
Bron: http://www.meteo.be/
Hallo Gijs, Ik zie inderdaad geen bliksemactiviteit, op de lokatie, waar ik op doelde, Wie weet verandert het beeld nog. Net als anderen blijf ik zoiezo hopen op onweer ri. Nederland, maar ben nu ook al blij met enige verkoeling en dus alleen regen. We wachten het rustig af en blijven nog even op. Nu gaan slapen is toch alleen maar zweten. | Gewijzigd: 3 augustus 2013, 08:16 uur, door Marga