http://www.knmi.nl/cms/viewimage.jsp?number=23763
Ik woon in omgeving Leiden waar het kaartje ook een hoge vorm van onweersactiviteit aangeeft. Persoonlijk heb ik
veel zware onweersbuien hier meegemaakt en dan ook met enige regelmaat. Uit eigen ervaring kan ik daarom zeggen
dat het reuze meevalt.
De pagina waar ik het kaartje vandaan haal rept ook dat de noordzee juist na de zomer wanneer het afkoelt vooral voor het westen
qua onweersvorming voordelig is. Oftewel, denk maar zo, onze onweersdagen liggen gewoon nog mooi in het verschiet
Wauw super betrouwbaar kaartje hoor, gemeten vanaf 1971 tot 2000. Als je van de afgelopen 13 jaar een kaartje zal maken zal ie er heel anders uit zien. | Gewijzigd: 2 augustus 2013, 18:03 uur, door Googler
Diegenen die het wel rustig viden dat er niets gebeurt of gaat gebeuren zitten niet zo vaak op dit forum...
Maar voor vandaag mag het wel "we zien wel wat er gebeurt - online" heten... Je doet er niks aan dus waarom zou je je opwinden .
Het is overigens ook belangrijk om hier een subtiel punt op te merken: het gaat hier niet om het aantal inslagen ofzo, maar om het aantal dagen waarop onweer werd waargenomen. Dus heel licht onweer telt even goed mee als heel zwaar onweer. Mogelijk krijg je een totaal ander plaatje als je in plaats hiervan het aantal gemeten bliksems in de omgeving van elk punt gaat uitrekenen.
Diegenen die het wel rustig viden dat er niets gebeurt of gaat gebeuren zitten niet zo vaak op dit forum...
Maar voor vandaag mag het wel "we zien wel wat er gebeurt - online" heten... Je doet er niks aan dus waarom zou je je opwinden .
idd, gewoon rustig aandoen, maak me er niet meer druk om. Gewoon zien dat we de dag doorkomen zonder al te veel last van de warmte en dan vannacht gewoon kijken naar buiten.
Maar even ter zijde. Ik heb toch meer vertrouwen in een bui die je niet ziet en opeens opduikt, dan zo'n heeeele dag liggen oordelen over een bui die naar hier 'kan' komen of niet kan komen of ons gaat schampen etc
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Iedere keer als er kansen zijn op onweer, wordt er op voorhand geroeptoeterd, dat het "allemaal wel weer niets gaat worden", dat "het westen weer niets krijgt" enz enz enz. Helaas zijn dit soort berichten niet te voorkomen en maken er het lezen van het forum voor de mensen, die wel geduldig nowcasten, niet leuker op. De berichten gaan wederom verwijderd worden. Bij herhaaldelijk geklaag zonder enige onderbouwing zullen er helaas andere maatregelen gaan volgen. (Lees hiervoor de algemene voorwaarden van onweer-online). Ik ga ervan uit, dat deze niet nodig zullen zijn.
Ik wens een ieder veel plezier vanavond (met of zonder onweer).
Bij voorbaat dank voor de medewerking
Marga
admin. | Gewijzigd: 2 augustus 2013, 18:19 uur, door Marga
Het is overigens ook belangrijk om hier een subtiel punt op te merken: het gaat hier niet om het aantal inslagen ofzo, maar om het aantal dagen waarop onweer werd waargenomen. Dus heel licht onweer telt even goed mee als heel zwaar onweer. Mogelijk krijg je een totaal ander plaatje als je in plaats hiervan het aantal gemeten bliksems in de omgeving van elk punt gaat uitrekenen. Nou heb ik een kaartje gevonden voor 2010...
(en inderdaad, alleen aantal ontladingen per gebied, nisk van hevigheid, ljikt me ook moeilijk "meetbaar")
Blijkt toch dat het gebied waar zeg maat Utrceht Noord- en ZuidHolland samen komen in dat jaar meer meemaakte dan bv ikke in 1998
Ik denk dat d ejaarlijks afwijkingen gewoo te grot zijn om te kunnen klagen of juichen over een periode van 5 of 10 jaar, of enige conclusies aan verbinden.
Ohja, ander waarschuwingskaartje...
Vorige week hebben de 'Ut-wordt-nix'ers met een mond vol tanden gestaan, misschien wel zo fair dat ze nu boete doen door diezelfde mond dicht te houden en ons lekker te laten wishcasten/nowcasten | Gewijzigd: 2 augustus 2013, 18:37 uur, door Gijs de Reijke
En ik maar denken dat jullie altijd zeurden. sorry jongens....
| Gewijzigd: 2 augustus 2013, 18:43 uur, door Marga
Vorige week hebben de 'Ut-wordt-nix'ers met een mond vol tanden gestaan, misschien wel zo fair dat ze nu boete doen door diezelfde mond dicht te houden en ons lekker te laten wishcasten/nowcasten
NEERSLAG:
Boven zee rondom het laagje enkele onweersbuien. Vanavond mogelijk ook in de westelijke kustgebieden. Als het gebeurt kan het nog wel een forse bui zijn met veel onweer. We hebben dan te maken met erg hoge Cape-waardes. Meeste activiteit blijft echter boven zee. Vlak voor het koufront uit kunnen nieuwe buien ontstaan, mede getriggerd door de bovenlucht. Ontwikkeling (zie boven) in ZW Frankrijk moeten we goed blijven monitoren. Ook hierbij grote onweerskansen, INDECS geeft weliswaar geen erg kansen, maar dat kan ook komen omdat de buiigheid vooral vanaf middelbaar niveau lijkt te ontstaan. De neerslag op het koufront lijkt dan niet veel meer voor te stellen. Morgen overdag is een enkele kleine bui niet uit te sluiten, maar op de meeste plaatsen blijft het waarschijnlijk droog.
bron: KNMI
| Gewijzigd: 2 augustus 2013, 19:05 uur, door Stormpie
Ik denk persoonlijk dat die buien nog moeten ontstaan.
En ik maar denken dat jullie altijd zeurden. sorry jongens....
is niks hoor maar ik denk juist dat het ermee te maken heeft dat de lucht hier altijd te goed is voor onweer,daardoor ontstaat boven me altijd een nieuwe bui voor het front uit bv vorige zaterdagmorgen maar tegen dat hij echt actief is hangt hij al boven antwerpen en de bui die erachter zat zakt dan in echt opvallend gebeurt keer op keer
| Gewijzigd: 2 augustus 2013, 19:20 uur, door Marga
Engelen in Brabant ?
| Gewijzigd: 2 augustus 2013, 19:20 uur, door Marga