maandag avond waarom denk je opeens maandag avond ?
dit is het kaartje van vanavond | Gewijzigd: 2 augustus 2013, 18:12 uur, door Marga
maandag avond waarom denk je opeens maandag avond ?
dit is het kaartje van vanavond
Op dat kaartje zou ik toch een serieus stuk krijgen van de bui. Iedereen zou dus ongeveer iets moeten krijgen zoals vorige week zaterdag zie ik...
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
We kunnen bevestigen dat de situatie voor onweer vannacht gunstig is nabij doortocht van een rimpel op de hoogtetrog west van ons en bij passage van het koufront. Doch timing en onstabiliteit zijn nog steeds ongunstig voor extreme toestanden. Temeer de thermische vore deze (na)middag reeds doortrekt in een droge atmosfeer waardoor de wind reeds vroeg ruimt naar west en de onstabiliteit later vanavond countert. Op de vore waarschijnlijk nauwelijks onweer wegens te droge lucht/te hoge CIN. Verwachting is dat een complex (waarschijnlijk nauwelijks de naam MCS waardig wegens afwezige WAA) later vannacht op het front door de Benelux trekt, waarschijnlijk enkel over de centrale en oostelijke gebieden.
------
Een hoogtetrog ten weten van het continent nadert onze streken maar tot vrijdagavond blijven we uit zijn invloedssfeer. Tot dan zorgt een rug van hogedruk over West Europa voor een stabiel weertype. Aan de flank van de ver naar het zuiden doorgezakte hoogtetrog wordt in snel tempo warme lucht aangevoerd naar onze streken waarbij de 20° isotherm over ons land komt te liggen later vandaag. Deze isotherm verlaat pas vrijdagavond de Lage Landen opnieuw.
Aan de voorzijde van de trog is ook sprake van een TE850 tong / Spaanse pluim al zijn de waarden niet zo hoog als tijdens afgelopen weekend. Ook de PW waarden halen met moeite 40 mm. Daaraan gekoppeld blijft ook de latente onstabiliteit binnen de perken met waarden tot zo'n 1500 J/kg. reden daartoe is het uit fase zijn van dagelijkse gang en binnendringen koelere lucht op 500 hPa door de naderende trog. M.a.w, het koufront, horende bij de trog, komt op het verkeerde moment voor maximale onweersactiviteit en bovendien is de tijd waarin de latente onstabiliteit zich kan opbouwen, kort (anderhalve dag slechts).
We zien dit ook in de voorspelde peilingen welke droog blijven tot vrijdagavond. De CIN blijft tot laat 's avonds te hoog voor convectie. Wat de triggering betreft van het onweer zal het wachten zijn op 1 of 2 rimpels op de langgolvige trog welke voor mesoschaal versterkt PVA maxima zullen zorgen. Deze komen pas laat vrijdagavond/nacht binnen. Ook een vrij krachtige jetstreak nadert het gebied stroomopwaarts met ontwikkeling schijnbaar van een krachtige rechter ingang over W-FR/BE vrijdagnacht.
Het is de verwachting dat pas bij deze maxima onweercomplexen zullen ontstaan. Ik mis tenslotte ook een duidelijke prefrontale thermische trog, laat staan thermisch laag, welke zou zorgen voor hoge SRH waarden. Een vore is evenwel aanwezig maar lijkt te ver voor te zijn voor de triggerzone wat inhoudt dat de grondwind al snel westelijk wordt voor de onweercomplexen uit. Zeker in het westen valt de westenwind reeds in de namiddag in.
Concreet: tot vrijdagavond voorzie ik geen onweer wegens te veel CIN/droge lucht. Laat vrijdagavond mogelijk advectie van complex/MCS vanuit W-FR (daar ontstaan ze al vrijdagavond). Erg uitgesproken MCSs voorzie ik niet wegens zwakke WAA tegen die tijd. Vrijdagnacht doortocht van 1 of meerdere onweercomplexen, vrij snel doortrekkend door accelererende short wave trough (negatief kantelend). Lokaal zal het onweer wel stevig zijn doch de kans op extreme toestanden acht ik niet al te groot. Tegen zaterdagochtend lijkt het onweer reeds over Duitsland te zitten.
BRON: Karim Hamid
http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41484/tijdelijke-chat-ruimte-onweer-online/
Mvg.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
http://www.knmi.nl/cms/viewimage.jsp?number=23763
Ik woon in omgeving Leiden waar het kaartje ook een hoge vorm van onweersactiviteit aangeeft. Persoonlijk heb ik
veel zware onweersbuien hier meegemaakt en dan ook met enige regelmaat. Uit eigen ervaring kan ik daarom zeggen
dat het reuze meevalt.
De pagina waar ik het kaartje vandaan haal rept ook dat de noordzee juist na de zomer wanneer het afkoelt vooral voor het westen
qua onweersvorming voordelig is. Oftewel, denk maar zo, onze onweersdagen liggen gewoon nog mooi in het verschiet | Gewijzigd: 2 augustus 2013, 17:50 uur, door wsley
en buitje zulen we niet krijgen in het westen onweer voor het oosten maar als het een mcs word dan hopelijkt wel
Mvg.
dat is gesproken gewoon kaartjes volgen
Wijze woorden!
Ook hier in Zuid Flevoland is het benauwd en begint het steeds meer te betrekken.
Richting zuidwest lijkt de lucht wat donkerder te worden. Ik laat me graag verrassen