Idd. "Gortdroge" lucht zou het zijn maar dat is het dus absoluut niet. Als dat zo blijft is het wel een extra wat buien kan triggeren. Cross fingers voor een spetterende show!!!
| Gewijzigd: 2 augustus 2013, 11:41 uur, door Fluffje
nou vraag ik me af : hoe kan men dat in godsnaam berekenen ? onweders zijn al zo onvoorspelbaar maar dan kan men wel de toppen berekenen?! ik vraag me toch wel af hoe betrouwbaar deze kaart is
Ja dat meetstation is niet echt representatief voor de rest van walcheren.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
| Gewijzigd: 2 augustus 2013, 12:49 uur, door Marga
| Gewijzigd: 2 augustus 2013, 12:50 uur, door Marga
Pure wiskunde. Met behulp van de temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid kun je globaal de hoogte van de wolken bepalen. Voor het bepalen van de gemiddelde wolkenhoogte bereken je eerst het dauwpunt. Aan de hand van het dauwpunt kun je vervolgens de gemiddelde wolkenhoogte berekenen. Het berekenen van het dauwpunt is een lastige berekening. Als je het dauwpunt weet kun je hem samen met de temperatuur invullen in de formule: H=125x(temperatuur-dauwpunt) en dan weet je globaal de hoogt van de wolken.
| Gewijzigd: 2 augustus 2013, 12:50 uur, door Marga
Oké, dan moet hij bovendien over onbewoond gebied trekken (Noordzee?). Ik ga zo naar de Brouwersdam dus wie weet...
Zit trouwens nu een lange rij met flinke altocumulus castellanus in het westen | Gewijzigd: 2 augustus 2013, 12:50 uur, door Marga
waar ligt dat verschil wat knmi en l1 wel zien en de rest niet
hagelstenen van 10 cm jij hebt het ook hoor
Citaat van Tom Soutendijk, vrijdag 2 augustus 2013, 10:57 uur Citaat van thunderfreak, vrijdag 2 augustus 2013, 10:50 uur Ik heb liever een supercell dan een mcs,weet niet meer wie zei dat zijn voorkeur bij mcs ligt maar dat is nogal een verschil. Supercells zijn veel krachtiger dan een eentonig mcs,en een uitstraling waar je U tegen zegt zeker!
maar als we een MCS krijgen dan hebben we allemaal wat "normaal dan" als het een supercell zou zijn dan zullen er maar een paar blije forumleden zijn dus ik stem op een MCS
Berichten samengevoegd door Sanwa | Gewijzigd: 2 augustus 2013, 18:10 uur, door Marga
NEERSLAG:
Vanmiddag boven zee en het westen van de Fir enkele onweersbuien. Later vanmiddag mogelijk ook in de westelijke kustgebieden. Die kans is vooralsnog niet groot, maar als het gebeurt is dat wel meteen een hele forse bui met veel onweer. We hebben dan te maken met erg hoge Cape-waardes. Vlak voor het koufront uit kunnen nieuwe buien ontstaan, mede getriggerd door de bovenlucht. Ook hierbij grote onweerskansen, INDECS geeft weliswaar geen erg kansen, maar dat kan ook komen omdat de buiigheid vooral vanaf middelbaar niveau lijkt te ontstaan. De neerslag op het koufront lijkt dan niet veel meer voor te stellen. Morgen overdag is een enkele kleine bui niet uit te sluiten, maar op de meeste plaatsen blijft het waarschijnlijk droog.
Bron: KNMI