Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Ik weet nog op 18 juni toen het 34 graden in Heerlen was, het was zeer heet en ook zeer vochtig en niet meer uit te houden buiten. Dit resulteerde in een tropische onweersbui om 5 uur 's ochtends op 19 juni. Volgens mij was die hitte vorige maand ook afkomstig van Afrika. Ik denk dat het nog altijd kan veranderen. Me ouders dachten dat er een beetje regen op 19 juni zou vallen in de vroege ochtend maar toen kwam er noodweer aan bij de grens van Nederland en België.
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Inderdaad. Trouwens een vriend uit Frankrijk claimt dat hij eergisteren een bliksem schicht vanuit de grond naar boven zag gaan. Ik kwam toen deze video tegen, ik zou niet weten of het ooit mogelijk is dat dit in Nederland kan gebeuren.
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
''Bliksem ontstaat ten eerste tussen de aarde en een wolk. In de meeste onweerswolken is er onderin een negatief gebied, de aarde is een positief gebied. Als de spanning echt hoog is, schiet er eerst een soort verkennende flits uit de wolk. Die flits baant zich een gloeiend heet pad door de lucht. Eenmaal bij de aarde stroomt de elektriciteit via dit pad vanaf de grond naar boven'' Meeste keren gebeurd dit eigenlijk,had het nooit gelooft sinds enkele jaren terug en zeker na het zien van de slo motion beelden.
Dus precies wat dat filmpje laat zien haha. Maar het gaat zo snel dat het ons niet opvalt en gewoon lijkt dat het uit de wolk komt. Handig die super camera's tegenwoordig.
| Gewijzigd: 31 juli 2013, 17:23 uur, door thunderfreak
Een andere optie is, dat op dat lagedrukgebiedje, donderdagavond boven Frankrijk opnieuw een onweerscomplex ontstaat, dat vrijdag uitdovend over ons land naar het noorden trekt. En hoge temperaturen tegenhoudt, zoals in de junimaand gebeurde. Of dat zoveel bewolking met zich meebrengt, dat de zonnestraling teveel wordt tegengehouden om het warmtepotentieel ten volle te benutten. Dit is echter nog lang niet zeker. De lucht in Frankrijk en ook bij ons is vrijdag naar verwachting zo droog, dat het maar de vraag is of de vorming van buien of bewolking tot de mogelijkheden behoort. Maar ook dat zien we op een later moment pas. Wel is het zo dat de zon alweer een stukje lager staat dan in juni en er dus minder potentiele instraling beschikbaar is. En verder is de bodem door de regen van de laatste tijd niet meer zo droog als dat hij dat eerder deze maand was. Een droge bodem komt de opwarming overdag juist ten goede.
Stuk Tatanka: Echter is het zo onzeker allemaal dat het laagje die hier omschreven word, in de voor onze meest gunstige situatie op vrijdag middag/avond ontstaat en niet op donderdag
Voor volledig bericht kijk hier berichtgeving zomer 2013
Bron: Weer.nl
| Gewijzigd: 31 juli 2013, 19:25 uur, door Tatanka
Het is 1 en al spelbreker.
1- KF beroerde tijd (Zaterdag ochtend)
2- Conv-line zwak
3- Geen trigger vanaf de grond
4- CIN te hoog
5- Shear valt ook nog te bezien
6- Vochtgraad beroerd laag. (Klopt Tatanka,er is natuurlijk optrekkend vocht vanuit de grond met de bodem die toch wel her en der nat is,maar is niet genoeg denk ik)
En jah Knik isobaren,maar dat zegt niet alles met een Weste wind Links en NO wind Rechts.
Als je mijn stuk nog eens goed doorlees ga ik uiterraad niet voor die setting van weer .nl,maar een laag zoals op donderdag op vrijdag beschreven wordt zou beter uitkomst bieden van vrijdag op zaterdag ten tijde van koufront die ligt namelijk vrijdag/avond voor de kust. Het is gewoon heel spannend en dat maakt het leuk
Zal in de avond uren rond kust nl liggen
| Gewijzigd: 31 juli 2013, 19:44 uur, door Tatanka
Ik ga een beetje uit van het KMI, zij hadden het vorige zaterdag toch wel perfect voorspeld.
Wat voorspellen zij nu: een zonnige, hete dag vrijdag met op het einde van de dag kans op onweer (voorl het westen, laat mij nu net vrijdag in het uiterste westen zitten van België) en 's nachts een onweerscomplex.
Wat we niet mogen vergeten na vorige zaterdag is dat er toen ook niet echt sprake was van de verwachte opwarming. De 31° (?) die toen voorspeld waren, werden enkel gehaald in het zuiden van België. De rest moest het doen met 26-27 graden. Toch kregen we een zeer stevig onweerscomplex te verwerken die avond/nacht (heb zelf tot 2u snacht mogen pompen).
Ik ben misschien gewoon altijd te positief? maar ik zie het zeker zitten
Dit soort weer is heerlijk maar word vroeg of laat afgestraft door heerlijke onweersbuien.
Donderdag en vrijdag word het ineens weer behoorlijk heet volgens de voorspellers en zaterdag weer minder.
Als je het mij vraagt gaat dat niet zonder hort of stoot...... ik gok op de nachtelijke overgang van warm naar koud...
Als ik mijn ervaring moet delen dan is de kans op onweer hier in het westen wel heel erg klein,al staan de kaarten er nog zo goed voor.
En wat al héél vaak is voorgekomen is,is dat al de activiteit er opeens uitvliegt wanneer je denkt dat het echt gaat gebeuren.Dat bleek afgelopen weekend ook maar weer eens.
Meestal als er hier onweer is, is dat meestal onverwachts.Ik zou echt niet weten wat de oorzaak daarvan is.
Maar hopelijk pakt het dit keer anders uit
| Gewijzigd: 31 juli 2013, 20:27 uur, door bliksemdenhaag
Als ik mijn ervaring moet delen dan is de kans op onweer hier in het westen wel heel erg klein,al staan de kaarten er nog zo goed voor.
En wat al héél vaak is voorgekomen is,is dat al de activiteit er opeens uitvliegt wanneer je denkt dat het echt gaat gebeuren.Dat bleek afgelopen weekend ook maar weer eens.
Meestal als er hier onweer is, is dat meestal onverwachts.Ik zou echt niet weten wat de oorzaak daarvan is.
Maar hopelijk pakt het dit keer anders uit
Dat ben ik helemaal met je eens. Altijd een heleboel voorpret en als het eenmaal arriveert, dan is het meeste en nog vaker de activiteit er uit en moeten we het doen met regen, heel veel regen