Synoptische ontwikkeling
Vanaf woensdag bouwt zich een hoogterug boven of net iets oost van onze omgeving op. Het grondhoog nestelt zich donderdag en vrijdag boven het centrale deel van Europa. De stroming wordt weer zuidelijk en aanzienlijk warmer. De lengte van deze nieuwe warme periode lijkt kort te zijn. Waarschijnlijk al op zaterdag en uiterlijk op zondag komt het koufront door, de meeste oplossingen laten de temperatuur vanaf zaterdag alweer richting 25 graden dalen. In de nieuwe week lijkt in de oper de bovenstroming weer zuidelijk te worden en lijkt er opnieuw warmte op te stromen in de richting van ons land. Vooral maandag en dinsdag ondersteunen de meeste members deze nieuwe warmte impuls (minder extreem overigens). Woensdag en donderdag wordt de pluim echter te breed om er nog iets betrouwbaars over te kunnen zeggen.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Een consistente run, althans voor de MD periode. De overgang van het tropische weer later deze week naar het koelere weer ergens in het weekeinde lijkt volgens de pluim niet echt met opgelegd extreem weer te gebeuren. Kijkend naar de oper dan komt het koufront ergens zaterdag rond het middaguur door en zit er toch maar weinig neerslag op. Het aantal leden met veel neerslag is beperkt, minder dan 5% volgens de Maatstaven. Zeker een situatie die in potentie toch echt anders, dus actiever zou kunnen uitpakken. In de gaten houden dus. Gedurende de EPS-periode is er veel onzekerheid over het temperatuurverloop. De koers van een opdringende depressie vanuit Biskaje is waarschijnlijk erg bepalend voor of een ZO- of een meer ZW-component in de wind in deze periode. Neerslagkans gedurende de EPS-periode is zo'n 50-60 %.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Overgang naar kortstondig tropisch warm, droog en vrij zonnig weer met middagtemperaturen die de tweede helft van de week waarschijnlijk oplopen tot boven de 30 graden. Zaterdag of anders zondag enkele buien gevolgd door koeler weer.
Samenvatting EPS-periode:
Licht wisselvallig zomerweer met nu en dan een bui. De temperatuur is onzeker; Waarschijnlijk ligt het maximum elke dag rond 25 graden, er is echter ook een kleine kans dat het toch weer richting de 30 graden gaat.
Bron: KNMI
Om overgesagen te wordenBeste onweer van 2012 in drenthe was in augustus en sept dus dus die vlieger gaat niet altijd op
| Gewijzigd: 30 juli 2013, 15:00 uur, door Marga
dat is waar en ik gun het hen van harte maar ik vind dat wij hier in midden belgie ook nog niet zoveel gehad hoor het lijkt wel alsof het midden altijd een klein stukje krijgt wat voor het oosten is en een klein stukje van het westen maar bijna nooit echt het hevigste over zich krijgt
Een hogedrukgebied boven Centraal-Europa blijft vrijdag vanuit het zuiden droge en erg warme lucht over onze streken aanvoeren. Een vore over het noordwesten van Frankrijk trekt het op het einde van de dag echter het land binnen en doet de kans op onweer stijgen.
Het wordt zonnig en erg warm met maxima van 28 tot 33 graden in de meeste streken en zelfs iets meer in de Kempen. Door de zeebries halen we slechts 26 of 27 graden aan de kust. 's Avonds neemt de kans op buien en onweer toe vanaf de Franse grens. De wind waait zwak of matig uit zuidelijke richtingen.
en ik vertrek in de nacht van vrijdag op zaterdag op reis met de auto , heel frankrijk door | Gewijzigd: 30 juli 2013, 12:23 uur, door bram de moerloose
Zaterdag schijnt er een mooie kans te zijn op een flinke bui.
De cape schiet omhoog en wellicht hebben we geluk.
Op www.noodweer.be kun je goed beeld krijgen van een bui.
Ik kijk er naar uit.
Vind het eigenlijk niet veel veranderd, alleen zaterdag wat minder warm.
Maar de omstandigheden zijn niet gunstig, dat is waar.
Ik wacht het nog even af
Maar de omstandigheden zijn niet gunstig, dat is waar.
Ik wacht het nog even af Ja spannend is het wel maar met een koufront die laat voor de kust ligt en zaterdag al zon beetje rond 12 uur bijna halverwege duitsland is zeer ongunstig..maar kan met een verschil van 3 uur al weer heel anders zijn. Mooie bijkomstigheid zal zijn als er zich een Thermisch laagje vormt.
Kortom timing essentieel
| Gewijzigd: 31 juli 2013, 08:37 uur, door Tatanka
Kortom timing essentieel
Yep, en anders volgende week woensdag/donderdag maar ! | Gewijzigd: 31 juli 2013, 08:48 uur, door Stormpie
Weeronline heeft er goed geloof in volgens mij
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1