water(drink) wel
waters,drank, meer, rivier, zee
wateren ,meer, rivier, zee
onweer heeft dat niet
hooguit onweersbuien
enige dat ik van onweders kan vinden
is dat dat elke forum op internet discusie's te weeg brengt over het wel of niet bestaand woord.
Ik hoor het regelmatig op het nieuws hier. 'Morgen eerst tropisch warm, daarna gaat het onweren.'
Iets in die trend hoor ik vaak zat.
Misschien komt het omdat je in België woont dat je het nooit hoort?
Hier gebruik je het woord onweren als werkwoord, en niet als meervoud van een zelfstandig naamwoord. Het gaat onweren: Onweren is hier een werkwoord. 1 peer , 2 peren kan, maar 1 onweer en 2 onweren klinkt gek. Onweders lijkt nog het beste | Gewijzigd: 29 juli 2013, 19:11 uur, door Marga
Terug On-Topic : Weet iemand waar dat buienlijntje van kmi dan zou kunnen of moeten ontstaan?
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Terug On-Topic : Weet iemand waar dat buienlijntje van kmi dan zou kunnen of moeten ontstaanboven noord-frankrijk , je ziet daar nu al enorm veel kleine buitjes ontstaan en ik zie nu ook dat er eentje enkele bliksems met zich meedraagt
Misschien komt het omdat je in België woont dat je het nooit hoort?Hehe, maar daar is het een werkwoord...
Maar terzake, dit is geen taal- en grammaticaforum! De STP-zone is de goede kant op geschoven in de volgende run:
Als die trend doorzet is er zeker hoop voor vrijdag. | Gewijzigd: 29 juli 2013, 12:51 uur, door Takenu
de level 2 vn estofex was niet voor niets
hevige wind, veel bliksems, groene lucht en heel heel veel regen
en nu mamatus denk ik foto volgtTip: Anders maak je een topic met verslag en fotos dan kan je die later makkelijker opzoeken..en wordt je ervaring ook beter onder de mensen gebracht.
Verslagen kan je doen bij eigen weerfotos/weerfilmpjes kijk maar
Mvg Tatanka
Mvg Tatankaok bedankt
| Gewijzigd: 29 juli 2013, 19:13 uur, door Marga
Zowel onweer als onweder staan in de Woordenlijst der Nederlandse Taal van de Taalunie en zijn dus beide gewoon te gebruiken.
Echter, onweder heeft een eigen meervoudsvorm in de vorm van onweders.. Onweer heeft geen meervoudsvorm. Onweer slaat vooral op het weertype, onweder kan gebruikt worden voor onweersbuien en heeft dus wel een meervoudsvorm.
"het onweer dat er aan komt"slaat op weertype.
ander voorbeeld "het onweer dat over Nederland trok bestond uit meerdere onweerbuien (of onweders)".