Deze kan je misschien realtime bijstaan, is dicht bij jouw (en mij) in de buurt. http://www.weerstationmechelen.be/bliksem.php
Was ik daarstraks al eens een kijkje gaan nemen en ga dat nu weer doen. Ben nog meer opgewonden dan een klein kind dat een stukje speelgoed krijgt lol
Heb er wel spijt van dat ik de shelf-cloud aka rolwolk niet heb kunnen zien, direct aan mijn vrouw gevraagd om mij wakker te maken als zij merkt dat er een onweer op komst is, eender welk uur
Is hier al wat meer wind als daarstraks maar nog geen grote veranderingen.
| Gewijzigd: 27 juli 2013, 22:40 uur, door Marga
Een deel van de fun (vind ik tenminste) is eigenlijk stiekem de slowchat met iedereen die ontzettend zit te hopen op onweer en overal iets in wil zien
Edit Sanwa: we vegen alleen de dingen die echt onzin zijn. | Gewijzigd: 27 juli 2013, 22:42 uur, door Sanwa
Ik ben van 54 en het was een bui in Apeldoorn. Dat sissen was bij iedere ontlading. Ik heb begrepen dat het dan erg dichtbij is. Het was sissen gelijk een hoop vuur en een knal. Dit ging zo'n 10 minuten door. Je kon het ook ruiken. Ben het ook nooit vergeten.
Wij hadden die dus 1 vandaag en werden met zijn drieen letterlijk omvergeworpen door de knal...
eerlijk gezegd ik ben me doodgeschrokken..
Een deel van de fun (vind ik tenminste) is eigenlijk stiekem de slowchat met iedereen die ontzettend zit te hopen op onweer en overal iets in wil zien
eens! idem met klagers en de reacties daarop... hoe lame het ook is.. het geeft vaker resultaat na het f5 en.
Sorry mod.. ik kon het niet laten.
1) Waarom is het zo dat boven België zoveel buien uitsterven? is toevallig, kan evengoed activeren boven belgië
2) Waarom geeft de 3 uur voorspelling van buienradar elk wat anders aan. Druk je op 00.05 is Gouda grijs/blauw. Druk je op 3 uur, zie je echt rood overkomen. voorspelling vooruit is nooit betrouwbaar
3) Waarom zeggen mensen dat het echt "donker" wordt terwijl het SUPER logisch is dat t nu donker wordt? omdat je meestal wel nog wat licht ziet in het westen, het is om 22U in deze periode nog niet pikdonker
4) Is het soms standaard dat als het donker wordt er altijd bewolking komt? (Elke nacht weer zie ik t gebeuren. Zelfs als het giga droog/zonnig is, zie ik vlak voor t donker wordt ineens enorme bewolking ontstaan en vervolgens zie je dus dat t gewoon helder is. toeval, normaal eerder het omgekeerde, bewolking die verdwijnt snachts
5) Is die rode lijn nu onweer op Buienradar of gewoon heel veel regen? regen, voor onweer moete je naar de onweerradar kijken
Dom misschien maar. Antwoorden in citaat geplaatst
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/11850/fluittonen-bij-heftige-onweersbui/
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
ik kan zeggen dat waarschijnlijk heel NL onweer krijgt want de trekrichtingen
botsen tegen elkaar dus is nu al zuidwest | Gewijzigd: 27 juli 2013, 22:45 uur, door Bronk
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Citaat van ybarmy, zaterdag 27 juli 2013, 22:36 uurIk heb een bui in NL meegemaakt waarbij per seconde 3 ontladingen waren waar te nemen. Daarbij gebeurde het vaak dat de tentstokken geladen leken voor elke inslag. Ook gebeurde tijdens die bui dat het licht op de camping uitviel 2 seconden voor de inslag (welke 50 meter van mijn tentje vandaan was).
Jaren geleden ook een onweer meegemaakt gedurende uren, 's nachts, constant ontladigen een paar keer per seconde, maar geen donder, leek altijd van wolk tot wolk te gaan. Once-in-a-lifetime
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/11850/fluittonen-bij-heftige-onweersbui/
Ok mijn ervaring van vanmiddag maakt dat ik nu niet naar de dijk durf.!!
het was zo'n ontzettende klap.. dat ik ff dacht dat ik eraan ging.
maar ja ik ben een paniekzaaier.
| Gewijzigd: 27 juli 2013, 22:48 uur, door Marga
Van Antwerpen spreken ze niet...
Jaren geleden ook een onweer meegemaakt gedurende uren, 's nachts, constant ontladigen een paar keer per seconde, maar geen donder, leek altijd van wolk tot wolk te gaan. Once-in-a-lifetime
91 ongeveer moet dat geweest zijn...
honderden flitsen zonder 1 rommel... op schoolkamp... en het was zo ongelofelijk spooky.