Bij ons in de polder zijn vlak onder de dijk complete velden met aardappels platgewaaid en verder naar het noorden zijn 3 takjes van wat bomen afgebroken.
Bij ons in de polder zijn vlak onder de dijk complete velden met aardappels platgewaaid en verder naar het noorden zijn 3 takjes van wat bomen afgebroken.
Zet je er vanavond een paar foto's op? Ben zo benieuwd naar die shelf :p
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Maar vanavond is er al competitie voetbal, is er een kans dat er wedstrijden zullen moeten gespeeld worden in onweer? (dus kan sop aflastingen)
Ik bedoel de wedstrijd KV Kortrijk - OHL lijkt me gevaarlijk...
foutje als je kijkt moet je goed kijke domme ik zat naar de verkeerde te kijken
opbuienradar is te zien dat de bui in frankrijk juist groeid
Edit Marga: je mag mijn bril lenen | Gewijzigd: 27 juli 2013, 19:00 uur, door Marga
Ik zag hem net pas op hun site dus dacht ik dat ie net pas was geupdated. Één keer posten is genoeg omdat er anders te veel dubbelposts komen. Had niet gezien dat je het had geplaatst. Sorry!
On-topic;
Zon begint weer door te breken en de temp. is alweer opgelopen naar 26,5 graden! Het is alleen wel erg benauwd en windstil. Ben benieuwd wat er vanavond/vannacht gaat ko | Gewijzigd: 27 juli 2013, 19:02 uur, door Marga
dank je wel we gunnen elkaar onweer met een ijs koud biertje ;p | Gewijzigd: 27 juli 2013, 19:01 uur, door Marga
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een zuidwest-noordoost georiënteerd golvend koufront langs onze westkust ligt vrijwel evenwijdig aan de bovenstroming en vertoont mede als gevolg van golfvorming, nauwelijks oostwaartse progressie. Aan de oostzijde van het koufront wordt met een zuidelijke stroming warme lucht over onze omgeving gevoerd (thetaw850 van 19° C). Een laag bij Bretagne trekt langs de nulmeridiaan noordwaarts en ligt morgenmiddag net ten oosten van Schotland. Het koufront dat is ingevangen in dit laag begint hierdoor sterker te golven. Het koufront passeert ons land vannacht (3 UTC Schiphol), waarna koelere en drogere lucht ons land binnenstroomt. De positie van de rechteruitgang zorgt er voor een activering van het laag boven Engeland, terwijl de rechteruitgang er voor zorgt dat juist boven ons land de activiteit van het koufront afneemt. Morgen ontstaat er nog wel een golf in het koufront (getriggerd door de rechteringang jet), die ervoor kan zorgen dat het in het zuidoosten nog lang bewolkt (en regenachtig) is.
MODELBEOORDELING:
HiRLAM en EC zijn vannacht redelijk consistent en begrijpelijk als het boven beschreven verhaal over jet uit/ingangen klopt. Deze ontwikkeling wordt ondersteund door GlaMeps en de UKMET-guidance. Harmonie laat een soort gelijkpatroon zien, maar veel verder naar het westen, waardoor het niet actieve deel nu net boven de Noordzee ligt en een actief neerslaggebied over het midden en oosten trekt. We moeten aannemen dat de vier eerder genoemde modellen het grootschalige synoptische gebeuren wat beter beschrijven dan Harmonie. Om aan de veilige kant te blijven voor vannacht gaan we er voorlopig nog even uit van een ?worst-case? scenario.
WIND:
HiRLAM en EC geven nauwelijks vannacht nog windstoten. Ook Harmonie niet. Rond het laag bij ons voor de kust een 7 Bft. Later wat noordelijker op de Noordzee tot 11 Bft, maar waarschijnlijk gewoon een 10.
BEWOLKING:
Vanmiddag en vanavond nog kans een enkele CB. Vannacht alleen CB?s niet getriggerd door de grond, maar door een ander oorzaak, bv,. het koufront. Harmonie laat een veel stabielere opbouw zien. Morgen weinig bewolking, alleen Cirrus, het dikst in het zuidoosten. Dit is de frontale bewolking behorend ebij de golf.
NEERSLAG:
Onzeker. In het HiRLAM, etc. valt niet veel neerslag. Progtemps zijn nog wel erg onstabiel op hoogte en het koufront kan een trigger zijn. Harmonie daarentegen laat vannacht amper een bui toe. Het lijkt erop dat vannacht de 500 ontladingen niet gehaald wordt.