MODELBEOORDELING:
Harmonie beschrijft de actuele neerslag nog het beste, maar er zijn ook nog wel verschillen met de actualiteit. Hirlam wijkt af. Op synoptische schaal is dat geen groot issue, maar in details kan het erg veel uitmaken voor de verwachtingen. Vanochtend is in Harmonie en Hirlam een buiencomplex (te koppelen aan het MCS-achtige systeem, werd een squalline) het zuidwesten van het land binnengetrokken, waarbij Hirlam aanzienlijk trager met dit systeem was. Cape waarden liggen in de loop van de dag op 2500-3500 Joules en de schering 40 kn, er is daarbij er nog steeds een kans op een hoge organisatiegraad van de buien, richting multicel. Wordt niet getoond in neerslagberekeningen, dus voor passage van het koufront in eerste instantie een kans op lokale ontwikkeling van een zware bui. Vannacht is Hirlam veel actiever met een volgend golf in het koufront (rechteringang van de jet) met neerslag tot zondagmiddag in het zuidoosten (N-Brabant, Limburg en Gelderland). Harmonie is veel oostelijker met de glf en ECMWF zit tussen Hirlam en Harmonie in.
WIND:
Vandaag bij meer georganiseerde convectie tot 40 en 50 kts bij een zwaarder ontwikkelde bui. Verder staat er aan de noordflank van het thermisch laag een sterke wind boven de westelijke Noordzee met zeer tijdelijk dikke 7 Bft.
BEWOLKING:
Vanmiddag na passage van de storing instraling en ontwikkelende buien. Vannacht buien voor en op het passerende golvende koufront.Morgen overdag in de zuidoostelijke helft van het land frontale bewolking tot na de middag in het westen wat opklaringen en lokaal dikke jetcirrus
NEERSLAG:
Vandaag is de sturende wind ongeveer 35-40 kn dat is meer dan de afgelopen dag. Wateroverlast voor een bepaald punt lijkt dus mee te kunnen vallen, maar binnen een wat groter gebied kan toch veel neerslag vallen. Vanzelfsprekend onweerskans groot (Indecs scoort tussen 15-21 ook hoog, 75 % voor >200 ontladingen). Het lijkt er op dat vanmiddag de 500 ontladingen niet gehaald wordt.
(Ik heb wat stukken weggeknipt die erg lijken op de vorige guidance of die minder interessant zijn).
Citaat van Takenu OK. 'Derecho' is afgeleid van een Spaans woord en wordt eigenlijk voornamelijk in N-Amerika (lees: de VS) gebruikt. Vandaar dat ik ook verwees naar de (Amerikaanse) definitie ervan. Je hebt gelijk dat squall line ook geen goede term is van mij. Inderdaad, er is niet echt sprake van een koufront. Vermoedelijk is inderdaad de correcte term 'bow echo' - dit beschrijft het fenomeen in het algemeen. Alleen zware gevallen worden 'derecho' genoemd. Om even terug te keren naar je voorbeeld van hurricanes: er zijn veel tropische stormen, maar men noemt ze alleen een 'hurricane' als ze ook aan bepaalde extra voorwaarden voldoen...
Goede vergelijking ja Dan houden we het op bow echo. Helaas laat de natuur zich vaak niet in hokjes indelen
edit: (citaat was verkeerd gegaan) Edit Marga: citaat soort van goed gezet edit Robert96: bedankt | Gewijzigd: 27 juli 2013, 14:02 uur, door Robert96
Bekijk vooral de panorama foto maar eens goed
Berichten samengevoegd door Bronk
Veeel gerommel op afstand maar een echte klapper boven ons die het lepeltje in de kofie beker deed trillen
Antennes los gekoppeld ( 23 meter hoog) en aan de aarde gelegd uit voorzorg ( gelicenseerd zendamateur)
Huis is tensslotte maar 9 meter hoog...
Gerommel verpolaatst zich naar het Noorden, zachte regenval nog, en het wordt in het Zuiden ook al weer lichter.
Temperatuur ging van 25.7 naar 20.7 teug, ramen lekker open ff doortochten maar.
Wind viel mee, max windkracht 4 met uitschieters van 6.
Maar afwachten en nowcasten wat hierop volgt.
Veel plezier allemaal
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
De temps zullen snel stijgen hoor vanaf nu. 33 graden is geenzins mogelijk meer, maar dat werd volgens mij ook helemaal niet voorspeld | Gewijzigd: 27 juli 2013, 14:16 uur, door RowanH
Voor het onweer gaf de thermometer 28c aan... binnen paar minuten zakte het al onder de 25c
Bekijk vooral de panorama foto maar eens goed
Berichten samengevoegd door Bronk Als ik de foto's zo zie wijkt het niet veel af van de rest van de foto's die ik heb gezien. Niet meer, niet minder. Die apnoramafoto lijkt spannender dan ie is omdat ie zo is onderbelicht. Het was gewoon een (zeer) flinke bui, zeker geen noodweer. Zal misschien zo lijken omdat er zo veel mensen (waaronder bekenden van me) daar met een zomerfestivalgevoel zitten. Mooi weer kleren aan en zo. En bij de zwarte cross hoort nu eenmaal modderrollen en dat klinkt stoerder als je zet dat je noodweer gehad hebt en als je tentje het begeven heeft.
De temps zullen snel stijgen hoor vanaf nu. 33 graden is geenzins mogelijk meer, maar dat werd volgens mij ook helemaal niet voorspeld
31 in het binnenland was genoemd en het is in de praktijk al een paar weer een graad of 2 warmer geworden, ook in officiele weerhutten/
Het is een interessante bui: er is een hook echo te zien, die om zijn eigen as lijkt te draaien (gif-afbeelding heeft wat laadtijd nodig voor ze beweegt)