Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Me broer heeft ooit op een camping in Harderwijk gewoont, 50 meter van een hoge mast. Bij elke onweersui zag je wel altijd een paarse flits op de Skype webcam. Het viel me ook op dat de 2e bui, ik neem aan dat dit een shelfcloud was aangezien de eerste een rolwolk was, dat de bliksem activiteit er flink uit knalde voor dat de 2e bui hier aan kwam. Ik hoor nu trouwens van vrienden dat zij zelf ook een 'vuur/stroom' geur in huis hebben, ook iemand uit Landgraaf. Ik heb op L1 gelezen dat er drie bliksem inslagen zijn geweest in Parkstad.
Eentje in een flat in Heerlen, een in de voorgevel in Hoensbroek en de ander in een schoorsteen in Landgraaf. Vanavond doe ik het iets voorzichtiger en trek ik alles uit het stop contact. Ik weet zeker dat de onstabiliteit nog groot is in de atmosfeer. Veel regen was het eigenlijk niet wat hier viel. Ik had het erger verwacht zoals op 19 juni met die dikke hagel stenen wat naar onder vielen.
| Gewijzigd: 27 juli 2013, 13:58 uur, door Marga
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Zit amper hagel in deze bui. De verwachte hagel moet uit de verwachte buien komen die later vandaag komen. Alle hagel was er in noord franfrijk al uitgevallen. Bollen tot 2 cm, dus niet zo groot maar wel enorm véél !
| Gewijzigd: 27 juli 2013, 14:02 uur, door Marga
Forecast Update
Valid: Sat 27 Jul 2013 06:00 to Sun 28 Jul 2013 06:00 UTC
Issued: Sat 27 Jul 2013 11:25
Forecaster: GROENEMEIJER/PISTOTNIK
This update upgrades parts of south France to level 3. Only very minor changes were made to the other risk areas.
For the complete forecast discussion, refer to the original forecast text.
A level 3 has now been issued for south France for severe winds, large hail, tornadoes and excessive precipitation.
DISCUSSION
Confidence has grown that the storms which initiate during the evening across the confluence zone/cold front will produce extremely severe weather in particular damaging wind gusts. Latest NWP guidance suggests somewhat stronger synoptic scale support across the area. Given that very strong 30-35 m/s deep-layer (0-6 km) shear should overlap with abundant low-level humidity and steep lapse rates, supercell storms are forecast to develop. A threat of large or very large hail will exist with these storms. Tornadoes are also possible as the boundary layer cools. The highest threat appear to be the damaging winds that will evolve when cells transform into one or multiple bow echoes. These should move quickly to the north-northeast producing swaths of extreme winds (> 32 m/s). Overnight, the intensity of the bow echo(es) will gradually diminish.
===========
Daaruit blijkt in ieder geval dat Estofex totaal geen reden ziet om onze level 3 in te trekken... | Gewijzigd: 27 juli 2013, 13:32 uur, door Takenu
Hebben ze met bulldozers moeten wegscheppen
Je hebt helemaal gelijk, (volgt nu mijn visie:) maar ik zelf zou onweersbuien liever op hun type dan op hun kracht classificeren. Ik zie een typische derecho als dit: een MCS die in een bow echo verandert, grote snelheid (meer dan 100+ km/h mogelijk) vooruitgaat en ongeveer 200 km lang is. Die 400 km slaat denk ik op de afstand die afgelegd moet worden en als ik kijk waar de onweersbui ontstaan is en waar hij nu is dan zit daar 1200 km tussen (hoewel er over die 400 km wel windstoten van minimaal 25 m/s gemeten moeten worden maar zoals ik al zei classificeer ik onweersbuien liever niet op hun kracht, btw ik las ergens dat er in Bordaux windstoten van 160-170 km/h gemeten waren met deze bui). Hij houdt het ook al zo'n 19 uur vol (van Spanje naar hier).
Verdere eigenschappen van derecho's zijn dat ze soms behoorlijk naar links of rechts afbuigen en dat ze soms afsterven waarbij er aan de rechterkant weer een nieuwe bow echo ontstaat.
En nog een aardigheidje. Derecho's worden ook wel 'binnenlandse orkanen' genoemd. Vergelijk:8)
Het oog ontbreekt maar de bui heeft wel een Mesoscale Convective Vortex (je zie de bui naar links draaien). Het cirrusscherm komt wel mooi overeen.
En ik zou dit eigenlijk geen squall line noemen want squall lines ontstaan wanneer er een lijn met buien ontstaat door een lijnvormige trigger (bijv. een koufront). Het verschil tussen deze bui en een squall line is dat deze bui zichzelf (door zijn coldpool en de aanweizge windschering) in een lijn heeft georganiseerd maar dat in het begin nog niet was. Een squall line vormt vanaf het begin aan al een lijn. Ook bestaat een squall line uit een hoop afzonderlijke cellen maar bij deze bui zijn niet echt afzonderlijke cellen te zien.
Bow echo kan ik mij wel in vinden. Als je de huidige normen toepast zou je idd aan een bow echo komen (misschien blijkt later dat er wel aan de huidige voorwaarden van een derecho voldaan is).
Dit is trouwens geen 'aanval' op jouw kennis hoor (daar is niets mis mee) maar ik wou van de gelegenheid gebruik maken om mijn mening neer te zetten. Ik verander trouwens vaak van mening.
| Gewijzigd: 27 juli 2013, 13:58 uur, door Marga
Het zonnetje schijnt een beetje.
Ik ben benieuwd wat de bui in Frankrijk gaat doen.
Zoals al eerder werd opgemerkt, trekt hij de Noordzee op richting Engeland.
Maar we wachten maar af, ik heb nog hoop.
OK. 'Derecho' is afgeleid van een Spaans woord en wordt eigenlijk voornamelijk in N-Amerika (lees: de VS) gebruikt. Vandaar dat ik ook verwees naar de (Amerikaanse) definitie ervan.
Je hebt gelijk dat squall line ook geen goede term is van mij. Inderdaad, er is niet echt sprake van een koufront. Vermoedelijk is inderdaad de correcte term 'bow echo' - dit beschrijft het fenomeen in het algemeen. Alleen zware gevallen worden 'derecho' genoemd.
Om even terug te keren naar je voorbeeld van hurricanes: er zijn veel tropische stormen, maar men noemt ze alleen een 'hurricane' als ze ook aan bepaalde extra voorwaarden voldoen... | Gewijzigd: 27 juli 2013, 13:59 uur, door Marga
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1