Deze is voor vandaag.
*Edit Debbieke: Ik heb je plaatje zichtbaar gemaakt. Als je je plaatje uploaad via een site zoals imageshack, moet je als je een foto wilt toevoegen, de optie "Een foto kopiëren vanaf een andere website" aanklikken en daar je url plakken zonder de IMG-tags.
Zelf had ik hem al als jpeg opgslagen en toegevoegd aan uploads en aangepast. Thanks anyway | Gewijzigd: 27 juli 2013, 05:53 uur, door RJ
Ik lees dit forum al geruime tijd en heb eindelijk ook een account aangemaakt - zeker met deze potentieel mooie dag (vanuit onweersliefhebber standpunt dan toch) in het verschiet!
Hier in het N van België (ong. 40 km ten ZW van Eindhoven) is het om 6u00 al enorm plakkerig weer, als ik naar buiten kijk zie ik dat zowat alle auto's een vochtig koetswerk en ramen hebben. Voor mij toch een indicatie dat er enorm veel water in de atmosfeer zit, aangezien het blijkbaar al condenseert bij relatief hoge temperaturen.
De officiële waarnemingen van het KMI bevestigen dit (zie http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123386-Waarnemingen.html), met relatieve luchtvochtigheden in de verschillende Belgische weerstations van meer dan 85% (de meeste zelfs meer dan 90%).
Een blik op de radar leert dat vermoedelijk deze VM de (overschotten van) het complex dat boven de Golf van Biskaje is ontstaan over de Lage Landen zal trekken. 't Is trouwens een gigantisch ding, op de radar meer dan 60 000 km² (= 2x oppervlakte België).
Blijkbaar heeft dit complex boven W-Frankrijk al lelijk huisgehouden, met winden van 160 km/h. Een verslag hierover is te lezen op dé website voor zwaar weer in Frankrijk (enkel in het Frans te bekijken), nl. www.keraunos.org (klik rechts bovenaan onder "Actualités" op "Suivi des orages du 27 juillet").
Met die level 3 van Estofex (die ze inderdaad niet effe zomaar zullen uitgeven) hou ik wel m'n hart vast voor al de outdoor evenementen vandaag, o.a. (in België) Tomorrowland, Suikerrock, Sfinks en tal van andere kleinere festivals ...
Uiteraard blijft het afwachten, maar als er echt gestructureerd zwaar weer op komst is, dan denk ik dat een hagelkanon niet zoveel zoden aan de dijk gaat brengen.
Afin - het lijkt er in alle geval op dat het een boeiende dag gaat worden. En als algemene commentaar over het "klagen dat het niets wordt", bedenk dan effe volgende quote: "The chase is better than the catch", vrij vertaald voor onweersfanaten: "zelfs het wachten op en volgen van onweer is leuk, zelfs als het uiteindelijk minder blijkt te zijn dan voorspeld."
Groetjes uit de (voorlopig nog) stille Kempen!
| Gewijzigd: 27 juli 2013, 06:16 uur, door orion
Maar ook het oosten zal iets krijgen!
En van dit soort kaartjes wordt ik gewoon stil!
Het is en blijft onweer en onweer is niet te voorspellen op dit termijn! De west cel kan inzakken of versterken, maar hij kan ook ineens van richting veranderen! Alles kan! Dus neem niet te vroeg een oordeel over dat je wel of niet iets krijgt!!
Maar ook het oosten zal iets krijgen!
De grote gaat splitten ook nog wel...en uitteraad de losse cellen zullen ook mee liften op hun big fat mother
Op basis van de radarbeelden zou ik schatten dat het hele boeltje vanaf 8-9u België binnentrekt om dan later in de VM richting Nederland te gaan.
Het systeem lijkt zich vrij snel voort te bewegen, na deze passage allicht weer opklaringen en opwarming, en daarna zal het uitkijken zijn naar wat er in de namiddag/avond gaat ontstaan.
Keraunos.org heeft nog geen bulletin uitgegeven voor vandaag, vermoedelijk komt dit rond 8u op hun site.
Hoorde gister een stukje op de radio van een Meteoroloog en zei dat dit een spannend weer type is omdat ze bijna niet op het uur kunnen forecasten omdat er zoveel gebeurt in de lucht.. Afwachten dus | Gewijzigd: 27 juli 2013, 07:19 uur, door RJ