Ja ik post het opnieuw want dit is een unieke situatie maar menig onweer online lid zal mij het niet kwalijk
nemen dat als dit niet uit komt op zwaar onweer in mijn regio of sowiezo onweer dat ik een brief schrijf aan Estofex.
Je moet aardige ballen hebben om deze voorspelling te doen. Excuus aan Sanwa en Debje voor mijn taalgebruik
Edit Sanwa: Nu mag je even. Maar ik wil je er wel op wijzen dat dit een voorspelling is. Het kan ook helemaal anders lopen | Gewijzigd: 27 juli 2013, 04:41 uur, door Sanwa
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Tomorrowland ligt echt precies middenin het level3 gebied. Daar staan ook 180.000 mensen.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Bron link Roxje?
Citaat van Tom Soutendijk, zaterdag 27 juli 2013, 2:15 uur Komen de buien nou 's ochtends of in de loop van de middag/avond?
Wordt waarschijnlijk nachtwerk
Citaat van Ron67, zaterdag 27 juli 2013, 2:17 uur Fantastisch om weer eens met de echte onweerfielen mee te lezen. Hoe uniek is een level 3 eigenlijk voor Nedeland en vooral voor mijn regio (Rijmond) wat net zo een beetje op de grens ligt?
Don't forget... je hebt het ut eerste gehoord van Vikkie die level 3
Berichten samengevoegd door Sanwa
| Gewijzigd: 27 juli 2013, 04:39 uur, door Sanwa
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Mwah ligt gewoon in de grens hoor,niet duidelijk te zien maar rijmond is groot. Stellendan en Dirksland dus enkele eilanden vallen er ook in. En rotterdam ligt er ook mooi in. Zal zeker niet op de kilometer nauwkeurig gaan
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Mwah ligt gewoon in de grens hoor,niet duidelijk te zien maar rijmond is groot. Stellendan en Dirksland dus enkele eilanden vallen er ook in. En rotterdam ligt er ook mooi in. Zal zeker niet op de kilometer nauwkeurig gaan
Hoe meer je in het midden zit, hoe meer je er zeker van kan zijn dat je niet buiten de lvl 3 zone ligt zou ik zeggen..
Bron link Roxje?
Bron: KNMI
Geldig tot zondag 28 juli 2013 24.00 locale tijd
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 18 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een zuidwest-noordoost georiënteerd golvend koufront langs onze westkust ligt vrijwel evenwijdig aan de bovenstroming en vertoont nauwelijks oostwaartse progressie. Aan de oostzijde van het koufront wordt met een zuidelijke stroming zeer warme lucht over onze omgeving gevoerd (thetaw850 van 19° C). Een van oorsprong thermisch laag bij de Pyreneeën trekt vannacht en zaterdagoverdag zo'n beetje langs de nulmeridiaan noordwaarts en passeert zondagnacht net west van onze westkust (enige onzekerheid in de exacte track). Het front dat is ingevangen in dit laag begint hierdoor sterker te golven. Daarbij lijkt een bijbehorend PVA maximum mee te trekken hetgeen zorgt voor meer bovenwind, schering en derhalve waarschijnlijk beter georganiseerde convectie. Verder zal de toegenomen low level cyclonaliteit zorgen voor een toename van de convergentie hetgeen ook als extra trigger beschouwd mag worden. De exacte positie van de jet zal erg bepalend zijn voor de triggering. De diverse modellen geven daarover een wat verschillend beeld. Aan het einde van de vrijdagavond lag er bij Bordeaux een zwaar buiencomplex (MCS-achtig) dat te koppelen valt aan een golf in het front. Dit complex zou tegen de ochtend het zuidwesten van ons land kunnen bereiken.
MODELBEOORDELING:
Modellen beschrijven de actuele situatie qua neerslagbeschrijving steeds matig. Zaterdag is er meer dynamische forcering dan afgelopen dag. Dit is terug te vinden in meer ontwikkelde buitenactiviteit in alle modellen. Uit de modellen is ruwweg het volgende beeld te distilleren: Zaterdagochtend trekt in Harmonie en Hirlam een buiencomplex (te koppelen aan het MCS-achtige systeem als benoemd in de synoptische situatie) het zuidwesten van het land binnen, Hirlam is aanzienlijk trager met dit systeem. Cape waarden liggen in de loop van de dag op 2000-2500 Joules en de schering gaat richting 55 kts, er is daarbij dus kans op een hoge organisatiegraad van de buien, mogelijk richting supercells. Gezien de nauwkeurigheid van de modellen de afgelopen twee dagen kan het echter nog veel kanten op qua detaillering.
Aandachtspunten.
WIND:
Zaterdag bij meer georganiseerde convectie tot 40 a 50 kts bij een zwaarder ontwikkelde bui, lokaal mogelijk hoger bij een down/microburst. Verder staat er aan de noordflank van het thermisch laag een sterke wind boven de westelijke Noordzee met zeer tijdelijk dikke 7 Bft.
BEWOLKING:
Komende nacht op meerdere plaatsen mogelijk vorming van Stratus bij het dikker worden van de afkoelende en vochtige grenslaag. In de ochtend nog wat instraling, snel afgeschermd door de naderende buienstoring. In de loop van de middag mogelijk weer wat meer opklaringen
NEERSLAG:
Overdag is de sturende wind ongeveer 35 kn wat meer is dan vandaag. Wateroverlast voor een bepaald punt lijkt dus mee te kunnen vallen, maar in totaal kan in een gebied veel neerslag vallen. Ook is er een grotere windschering hetgeen waarschijnlijk een multicellijn of meer mogelijk maakt. Vanzelfsprekend onweerskans groot, maar het lijkt er op dat in de middag de 500 ontladingen net niet gehaald wordt.
ZICHT:
Voorlopig hoge dauwpunten en met weinig wind en nevel en ondiepe mistbanken vannacht. Teruglopende zichten in (zware) onweersbuien zijn triviaal.
TEMPERATUUR:
Vannacht minima 18 a 19 graden. Zaterdag alles een beetje afhankelijk van de instraling/afscherming 23 graden aan zee en zo'n 30 in het zuidoosten.
Heb de afgelopen jaren amper een level 3 gezien in nederland. Eentje die ik me nog wel kan herineren is in juli 2010, maar verder nooit echt een level 3.
Een level 3 is vrij zeldzaam, de laatste keer dat er een level 3 is uitgegeven is op 14 en 15 october van 2012. Er wordt dus niet gestrooid met level 3 warnings.