Door de bewolking bleef de temperatuur achter qua wat er voorspeld was. Daardoor was op veel plekken de temperatuur lager dan de convectie temperatuur wat betekende dat er geen buien 'uit het niets' kon onstaan. Ook heb ik het idee dat o.a de cape waarde achterbleef vanwege de achterblijvende temperatuur. Daardoor konden buien die vanuit belgié binnen dreven het niet land volhouden en doofde redelijk snel uit.
Een level 1 was meer dan op zijn plaats geweest. Hopelijk is de level 2 voor morgen op zijn plaats.
Al valt er geen lijn meer te trekken van waar de buien nou precies gaan komen.
Veel weer sites gaan voor zuid-west naar noord-oost al lijkt de kaart van estofex meer aan te geven dat her nagenoeg strak van Zuid naar Noord loopt.
Word weer nowcasten en hopen op meer morgen.
Mocht de bewolking van Frankrijk het tot in Nederland halen en morgen net zo moelijk op lossen als vandaag. Reken dan maar op een even teleurstellend cenario als vandaag. Lost het op, of verloopt de nacht en ochtend helder, dan zie ik een groot deel van Nederland morgen flink in de prijzen vallen.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Extreem weer is bij Estofex gedefinieerd als volgt (ik kopieer gewoon het Engels, zeg het maar als je een vertaling wil):
- hail with a diameter of at least 2.0 cm
- tornado
- wind gusts with a speed of at least 25 m/s (92 km/h or about 48.6 knots)
- excessive rainfall of at least 60 mm (depending on the duration it may be more)
Maar houd vooral die 15% kans in gedachten. Dat is nog niet zo heel veel. Estofex analyseert vooral of de kans bestaat, en niet of het ook gaat gebeuren. Dat kan volgens mij ook niemand - het is altijd een beetje afwachten hoe het gaat.
Die level 2 is uitgegeven voor de potentie die er was voor vandaag, echter de MSC die vanmorgen overtrok heeft het wat lastig gemaakt om die potentie ook op grote schaal uit te laten komen. Lokaal zijn er vandaag wel pittige buien geweest met water overlast en ook is er in België gemaakt van een bui met een valwind (Te lezen in de berichtgevings topic van week 30). Morgen zien de kaarten voor zwaar weer er beter uit omdat dan ook de dynamische kant beter tot zn recht komt dan vandaag wat een zwakke knik in de kabel was, en die is morgen wel aanwezig. Opzich staan er ondanks dat het niet op grote schaal tot overlast is gekomen nog best aardig wat bliksems (Met name België) op de kaart, morgen wordt dat nog veel meer.
Ps tof die antwoorden van iedereen, daar kan ik wat mee!
Op buienradar 3 uur vooruit zie ik de bui bij Bordeaux toch meer richting Engeland afdraaien. Gaat die bui in Nederland voor bewolking zorgen in de ochtend ?
Hij is enorm aan het groeien, dat ding kan nog wel twee keer zo groot worden, de tijd van ontstaan is ongeveer gelijk aan gister. Dus hangt er om of deze dan doorzet, of sneller zich verplaatst.
Die kwam pas na middernacht aan de loop..verschil van 2 uur
Ps tof die antwoorden van iedereen, daar kan ik wat mee! Dat beteken nog steeds een kans van 15% op zwaar weer...
Trouwens ok de onweerslijntje sbeteken niet per definitie opwinding, da's respectievelijk 15 of 50% kans op tenminste 1 ontlading binnen 40 km.
Maar net als met alle waarschuwingen, beter mee verlegen als om verlegen. Alleen een gek zal na 6 x level 2 zonder dat er iets gebeurde denken "al zo vaak goed gegaan, zal nu ook wle niks gebeuren".
Hier is trouwens dat buitje over getrokken, 2 druppels in het stof op de bodem van de regenmeter.
Die kwam pas na middernacht aan de loop..verschil van 2 uur
Bovendien schuift de straalstroom op naar het oosten, het Europese vaste land in, zaterdagavond zou hij zelfs deels over de Benelux liggen. Dat maakt dat de snelheid waarmee de buien zich verplaatsen zal toenemen... Dus ook restanten van het "aambeeld" van die onweerscel die het zonlicht en de opwarming zouden blokkeren zullen sneller uit de weg worden geruimd.