Wat denk je hunder, zal het vanavond nog wat worden. Afgelopen dinsdag heb ik helaas op afstand kunnen kijken hoe drijgende luchten net na weert inzakten. Ben momenteel wat pessimistischer over vanavond, morgenavond lijkt me een betere kans.
Ja ik zie voor vandaag niks meer gebeuren hier. Morgen idd een betere kans
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Uit de modellen is ruwweg het volgende beeld te distilleren: Morgenmiddag trekt een complex het zuidwesten van het land binnen en activeert met het zwaartepunt boven het westen. Dat is ook wel te verklaren met het oog op het feit dat de schering daar het grootst is [...]. Dat HiRLAM minder buien boven land heeft komt daar[sic] een hardnekkige inversie in de progtemp.
Met andere woorden, de cap is vermoedelijk te sterk om ook in het binnenland extreem weer toe te laten. Zelfs voor zondag heeft het westen goede kaarten:
Zondagnacht voor het koufront een volgend complex welke serieus oogt in Harmonie. Alleen bij Harmonie ligt het zwaartepunt boven ons land en bij de ander modellen boven de Noordzee.
Maar dat is nog ver en blijkbaar maar in 1 van de modellen.
Iemand enig idee of dat nog steeds voor moegen geldt ??
Marc
Van 26/07 19u tot 28/07 02u : Deze avond blijft het wisselvallig met plaatselijk intense buien die kunnen gepaard gaan met onweer, hagel, veel neerslag op korte tijd en rukwinden. ze hollen wel wat achter de feiten aan , de bui is al lange tijd actief hier
Deze buien verplaatsen zich naar het noordoosten tijdens het komende uur. Ze zullen hierbij een gevaar betekenen voor de provincies Oost-Vlaanderen en het westen van de provincies Antwerpen en Henegouwen. De buien kunnen vergezeld zijn van hagel en felle rukwinden (60 km/u en lokaal meer). Er kan zeer veel neerslag vallen op korte tijd. In het oosten zal het voorlopig droog blijven.
Idee heb ik ook, de meest oosteljke bui, die daarstrkas het hevigst was, is nu serieus ingezakt. de "Vlaamse bui" lijkt (afgaande op de ontladingen per 5 minuten) ook wat zwakkere periodes te kennen, daarachter onstaat echter nog wel wat.
Idee heb ik ook, de meest oosteljke bui, die daarstrkas het hevigst was, is nu serieus ingezakt. de "Vlaamse bui" lijkt (afgaande op de ontladingen per 5 minuten) ook wat zwakkere periodes te kennen, daarachter onstaat echter nog wel wat.Het heeft er momenteel de schijn van dat de atmosfeer (nog) niet onstabiel genoeg is om het onweer echt op gang te houden. In tegenstelling tot de enorme bloemkolen van eerder deze week zie ik nu ook vooral schattige cumuluswolkjes - plus iets van een wolkendek in het westen dat vermoedelijk deel uitmaakt van het complex. Het was dan ook tekenend hoe het onweer van de oostelijke cluster uitdoofde.
Maar zoals je al zegt, er blijven dingen ontstaan en er zit op zich nog genoeg warmte in de atmosfeer voor wat vuurwerk...
de bliksemactiviteit plots sterk af te nemen. Als ik de lucht ook wat inschat lijkt het erop dat de bui uiteenvalt ,LIJKT zeg ik wel.
een stevige regenbui met af en toe wat donder lijkt er wel bijna zeker aan te komen richting antwerpen