WIND:
Kans op zeewind. Bij buien in de vore kans op windstoten. De methode van Fawbush & Miller komt tot de hoogste waardes, maar de meeste andere berekeningen (inclusief alle NWP) houden het bij maximaal 30-40 knopen (en dan vooral buiten de landsgrenzen). Vrijdag in potentie hevigere fenomenen met ook meer SRH, maar veel te onzeker op dit moment om daar nu al harde uitspraken over te kunnen doen.
BEWOLKING:
Vooral boven het noorden van de FIR nog stratus, dat moet advectief verdwijnen. Wel is er kans dat er af en toe nog wat wordt aangemaakt, iets dat Harmonie (overdreven) laat zien. In de vore velden middelbare en hoge bewolking, maar ook vorming van Cu/tCu/Cb. Toppen FL350. Op en vooral voor het koufront geclusterde Cb's met toppen tot FL400. Tevens gelaagde bewolking nabij het koufront op Sc-niveau.
NEERSLAG:
In de vore ontstaan vanmiddag enkele buien, mogelijk met onweer. Vrijdag op nadering van het koufront wederom buien. Positie, timing en verloop onzeker. De potentie van deze situatie verdient de komende tijd wel de aandacht, met veel warmteadvectie en CAPE boven 2 kJ/kg (vooral in het zuidoosten en oosten). Schering 20-30, mogelijk nog iets meer. Consistent hoge waardes in de Harmonieontladingen (200+ in de laatste paar runs). De nieuwste INDECS schiet voor morgen ook behoorlijk uit (40-50% absolute kans op meer dan 200 ontladingen in het zuidoosten).
ZICHT:
In het noorden van de FIR enkele mistveldjes, zouden advectief moeten verdwijnen, maar net als bij de stratus is Harmonie daar behoudend mee. Vanochtend eerst nog enkele mistbanken. In de nacht naar vrijdag aanzienlijk vochtigere lucht (dauwpunten komen op sommige plaatsen uiteindelijk op vrijdag uit boven 20 C), met weinig wind en alleen hoge bewolking wederom kans op mistbanken. Verder in neerslag matig, zware neerslag slecht.
TEMPERATUUR:
Dit is niet meer een situatie waarbij overdag maximale instraling bereikt wordt, iets wat de modellen onderschatten. Overdag lijken de modellen dus een aardige inschatting te geven (Tx van 22 C vlak aan zee tot 28 C landinwaarts), al zit EC toch nog iets te laag. Uiteindelijke timing van buien kan (zal) het verwachte temperatuurpatroon verstoren. Tn in de nacht naar vrijdag hoger dan vannacht vanwege warmteadvectie en meer bewolking. Temperatuurverwachting voor vrijdag overdag sterk afhankelijk van het exacte verloop die dag.
Bron: KNMI | Gewijzigd: 25 juli 2013, 09:40 uur, door Ries
Neerslag verwachting Hirlam morgen van 06:00 tot 0:00 per 2 uur. (GMT +2)
Kaarten: Weeronline | Gewijzigd: 25 juli 2013, 10:02 uur, door Ries
N-O van België en randje Noord-Brabant en Limburg hebben onweer.
| Gewijzigd: 25 juli 2013, 11:19 uur, door Ries
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Weert wordt lekker getrakteerd he deze keer!!!!! *thumbs up*
Haha ja het valt reuze mee nu maar toch weer een onweersdag. Nummertje 8 van dit jaar
Edit: Ondertussen flink wat regen gevallen hier | Gewijzigd: 25 juli 2013, 11:37 uur, door Hunder
Croon googled "water dat uit de lucht komt vallen"
1- een emmer water bij wijze van practical joke op een deur gezet
2- iemand die waterbalonnen van een flat af gooit.
3- re-gen, vorm van neerslag in vloeibare vorm
Ohja, dat was het.
Ik heb er al 2 gehad vandaag, houden op als je denkt "ha lekker dat hadden we nodig"en is alweer opgedroogd als de volgende komt.
(Volgens alle weersite's die ik volg gaat er alleen regen vallen, dat is dus mooi balen).
Nu ook weer heerlijk buiten, Zomer in Zeeland!!!! | Gewijzigd: 25 juli 2013, 11:43 uur, door astritos
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Nu ook weer heerlijk buiten, Zomer in Zeeland!!!!
en hoe is het daar in zeeland?benauwd? ik woon zelf in middelburg en ben net op vakantie 2 weken en er komen onweersdagen en een HITTEGOLF.. Ik hoop dat er zaterdag en daarna nog wat kansen zijn want dan vlieg ik terug
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/38658/onweerskansen-week-30/402084/#message402105 ik heb vanmorgen dr nog een klein stukje over geschreven
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/38658/onweerskansen-week-30/402084/#message402105 ik heb vanmorgen dr nog een klein stukje over geschreven
ja maar dat is voor de nacht toch?ik had het over de namiddag en avond