Af en toe krijg ik de vraag hoe je de radarplaatjes van wind moet interperteren. In dit topic volgt de uitleg hierover. De Doppler-radar kan naast de neerslag ook de wind meten, zowel de snelheid als de richting. Bij laatst genoemde niet de precieze richting, maar of de wind naar de radar toe komt, of van de radar vandaan gaat. Vandaar de kleuren groen en rood: de groene kleur is de wind, die naar de radar toe komt, rood de kleur, die van de radar vandaan gaat (Paars zijn gebieden die de radar niet oppikt of kan scannen, door bijv. een heuvel, hoog gebouw enz...). Op die manier kan je dus zien wat de wind doet qua richting. De kleuren verschillen ook van lichte kleuren tot donkere kleuren. De donkere kleuren zijn voor de lagere windsnelheden en de lichtere voor de hogere windsnelheden.
Op deze manier kan dus ook zien wat voor wind er is rond een bui: rotatie van een tornado, of valwind (Downburst) of flinke windstoten (Straight-Line) bij een squall-line of bow-echo. Op zich zijn ze alle 3 waarneembaar als je weet waar je op moet letten. Als je bij de meeste radarbeelden inzoomt met een programma zoals GrLevel3 dan zie je dat het op een gegeven moment blokjes op het beeld. Dit is de resolutie van de radar, die meet in boxen van 1 bij 1 kilometer. Ook op de site van het SPC kan je de velocity radar zien via National Radar en dan op een gebied klikken. Vervolgens zie je links bij opties de velocity staan.
Om te beginnen bekijken we de rotatie van een tornado. Op de afbeelding hier onder zie je links de neerslagradar, met in de cirkel de hook-echo, die kenmerkend is voor het produceren van een tornado. Rechts zie je de velocity-radar waar je op de plek van de hook-echo ziet dat er groen in het rood zit. Dit geeft de indicatie, dat er rotatie plaats vindt aangezien de wind daar naar de radar toe gaat en de rest er vandaan. Als dit plaats vindt aan de andere kant van de radar zie je een plekje met rood in het groen. Vaak zijn de kleuren ook lichter omdat de wind hier sterker is.
Links de neerslag en rechts de wind. Bij de circel met de groene en blauwe kleur de plek waar rotatie plaats vind
Op onderstaande afbeelding zie je de wind van een valwind (downburst). Het is goed zichtbaar, dat de wind vanuit het midden 2 kanten wordt opgeblazen (In werkelijkheid alle kanten, maar dat pikt de radar niet op). Bij een micro- en macroburst geldt het zelfde princiepe, alleen verschilt de omvang op de radar er van. Klein duidt op een micro-burst en heel groot op een macroburst
Blauw de downburst en de pijlen zijn de kleuren waar de wind heen gaat. In werkelijkheid gaat de wind alle kanten op.
Ook de wind bij een squall-line en bow-echo is goed te volgen met de velocity-radar. Naarmate de bui in kracht toe neemt zie je ook vaak de kleuren van de wind lichter worden net voor de bui uit. Er is dan vaak sprake van een straight-line wind, die ook aanzienlijke snelheden kan hebben. Bij deze afbeelding is goed te zien waar de zwaarste wind zich bevindt: daar waar de kleur roze wordt. Net voor de wind uit vindt de inflow van een bui plaats. Vandaar dat de wind net er voor in tegengestelde richting komt.
Windrichtingen bij een bow-echo. In dit geval is groen de wind van de inflow voor de bui uit, rood de outflow de wind die uit de bui komt.
Er zijn ook Doppler radars, die een 3D animatie kunnen maken van de windsnelheid, windrichting op verschillende hoogtes.
Dit filmpje is een animatie van de buienradar en de velocity radar. Tot 22 seconde zie je de hook-echo naar N-O bewegen. Vanaf 23 seconde zie je de velocity radar met de rotatie duidelijk zichtbaar ook naar N-O trekken.
WhoadudeWx
Bij dit filmpje zie je een animatie hoe de wind gaat bij een zeer grote bow-echo (Derecho) De kleur verandert steeds omdat steeds wordt overgeschakeld naar een ander station.
Daryl Herzmann
Hopelijk hebben jullie iets aan de uitleg gehad.
©Onweer-Online | Gewijzigd: 16 juli 2013, 17:13 uur, door Marga