Diverse tropische stormen en orkanen trekken weer over de Grote Oceaan en Atlantische Oceaan, zo lang ze op zee blijven hebben de meeste mensen geen last van deze stormen. Maar hoe zit dat nou als je aan boord van een schip zit en in de buurt van een orkaan komt? In de maand mei is er al wat over het huidige orkaan seizoen geschreven, wat de verwachtingen voor komend seizoen zijn, over het ontstaan van orkanen, maar ook hoe men zich hier aan land op kan voorbereiden.
Vandaag willen we de orkanen eens van een ander hoek benaderen. Hoe doen schepen dat nou? Wat als je onderweg bent en een orkaan lijkt je route te kruisen of wat doe je als je in de haven ligt te laden of te lossen?
Een groot onderdeel van MeteoConsult houdt zich bezig met allerlei weersverwachtingen binnen de nautische wereld. Bij Routeguard zit een team van meteorologen, oud kapiteins en stuurlieden die diverse schepen routeren. Hierbij wordt op basis van het weer en de nautische regels de beste route voor een schip gemaakt.
De afgelopen dagen waren er twee tropische stormen en een orkaan actief. Tropische Storm Erick op het oostelijk gedeelte van de Grote Oceaan trok langs de Mexicaanse kust omhoog. Chantal, ook een tropische storm heeft ondertussen de Dominicaanse republiek bereikt. Orkaan Soulik is actief over de Filippijnse Zee (westelijk gedeelte van de Grote Oceaan) en zal de komende tijd nog in kracht toenemen. Deze weerssystemen hebben er voor gezorgd dat een aantal schepen moesten omvaren of blijven wachten, om deze stormen op veilige afstand te laten passeren.
Satelliet afbeelding van orkaan Soulik, waarbij het oog goed zichtbaar is.
Aan de hand van een schip dat op dit moment door ons gerouteerd wordt, willen we laten zien, voor wat voor een situaties de kapitein komt te staan.
Dit schip is gisteren vanuit een haven net boven Sjanghai vertrokken en gaat richting Australië. Als het schip direct naar Australië zou varen, dan zou orkaan Soulik met gemiddelde windsnelheden van 130knopen (windkracht 12) over het schip razen, gepaard gaande met golven tot wel 13 meter.
Om dit te vermijden zal het schip op een afstand van bijna 400 nautische mijl (wat zo’n 740 kilometer is), 24 uur wachten om de orkaan voor lang te laten passeren.
Op 12 juli wordt orkaan Soulik ten oosten van Taiwan verwacht met windsnelheden van meer dan 100 knopen. Deze afbeelding komt uit het Routeguard programma dat gebruikt wordt voor de scheepsroutering bij MeteoConsult.
Het gevaar bij orkanen is dat ze altijd af kunnen wijken het verwachte pad. In het geval van eerder genoemd schip zou het gevaarlijk zijn als de orkaan meer naar het noorden afbuigt en alsnog richting het schip trekt. Ook hier is rekening meegehouden in het route advies, mocht dit gebeuren, dan kan het schip haar koers aanpassen en in dit geval naar het oosten wegvaren.
In de haven blijven is ook geen optie als een orkaan overtrekt, daarom worden door de havenautoriteiten ook diverse maatregelen getroffen. Schepen die aan het laden of lossen zijn moeten deze werkzaamheden staken en het ruime sop kiezen. Want aan de kade blijven liggen is geen optie met zulke windsnelheden, trossen worden dan gewoon losgerukt.
Schepen die door zwaar weer op land geslagen zijn, in dit geval veroorzaakt door orkaan Katrina.
Bovenstaand geeft aan hoe belangrijk het voor schepen is om altijd goed op de hoogte van de weerssituatie te zijn en op tijd eventuele maatregelen te nemen. Daarom zijn wij bij MeteoConsult 24 uur per dag bezig met het verstrekken van weersverwachtingen en route adviezen aan allerlei schepen.
Bron: MeteoConsult | Gewijzigd: 15 februari 2017, 11:11 uur, door Joyce.s