Daar werden wel redenen voor gegeven. Verkorten van de route kon niet "want dan krijgen ze geen medaille", het was de intocht-avond dus het halve dorp rekent op een intocht op een bepaalde tijd, en ach, het zou wel een uurtje of twee duren voordat het hier echt gevaarlijk werd. Tenslotte: als de ouders die de begeleiding doen (amateurs dus) het onderweg niet meer verantwoord vinden om verder te lopen, kunnen ze altijd nog beslissen om tussentijds naar huis te gaan.
De route voerde deze avond onder andere over een met eiken beplante dijk, en over twee in de weilanden en bossen gelegen eikenlanen van ieder enkele honderden meters lengte.
Het is inderdaad goed gegaan; tijdens de intocht bleef het droog. Maar daarna ging het ook gelijk mis; veel ouders die hun kinderen kwamen ophalen op school werden overvallen door de bui; de onweer sloeg enkele honderden meters van één van de scholen in, terwijl er nog tientallen mensen rondom de school op straat liepen (nou ja, renden) en fietsten.
Nu weet ik niet of de organisatie op de hoogte was van het weeralarm. Ik had de indruk van wel, maar ik weet het niet zeker. Persoonlijk was ik al vóór het officiële weeralarm er geen voorstander van om de kinderen te laten vertrekken, omdat iedereen kon zien dat het mis zou gaan. Het was alleen de vraag "hoe laat". De organisatie gaf dat ook wel aan, door te zeggen "dat het nog wel een uur of twee" zou duren voordat de bui er zou zijn.
Ik heb nog steeds een slecht gevoel over de gang van zaken. Had de organisatie de avondvierdaagse mogen laten vertrekken, met óf zonder officieel weeralarm?