De Belgische satelliet Proba V is de eerste kunstmaan ooit die signalen van vliegtuigen heeft opgevangen. In een latere fase wil de ESA een systeem op poten zetten om vanuit de ruimte het vliegverkeer te monitoren.
© Belga
"We hebben aangetoond dat deze vrij zwakke signalen van het luchtverkeer vanuit de ruimte kunnen waargenomen worden", citeert ESA Toni Delovski van het Duitse ruimtevaartbureau DLR. "Het is daarbij niet nodig dat we daarvoor apparatuur aan boord van vliegtuigen moeten upgraden."
"We willen nu nog een stap verder gaan en bekijken hoeveel vliegtuigen we in de praktijk ook werkelijk kunnen waarnemen en welke vliegtuigtypes. Want vliegtuigen van verschillende afmetingen krijgen systemen met verschillende signaalsterktes. Dankzij dit onderzoek zullen we in de toekomst vliegtuigen op operationele basis vanuit de ruimte kunnen volgen", maakt Delovski zich sterk.
De Proba-V is op 7 mei met een Europese Vega-draagraket gelanceerd. De kunstmaan is door QinetiQ Space in Kruibeke voor ESA gebouwd met het in kaart brengen van de vegetatie op Aarde als hoofdopdracht (kleine foto). Maar het is ook een testbank voor nieuwe technologieën zoals van het DLR en SES Techcom in Luxemburg naar het detecteren van signalen van vliegtuigen.
Vliegtuigen sturen met een bepaalde regelmaat ADB-signalen uit. Ze geven belangrijke vluchtinformatie over onder meer de snelheid, de positie en de hoogte van een toestel. Alle vliegtuigen die het Europees luchtruim binnenvliegen moeten in de toekomst ADS-B aan boord hebben.
De ADS-B grondsystemen zijn momenteel een aanvulling op radarwaarnemingen van het luchtverkeer van op de grond.
Bron: De Redactie
Onweersdagen: 0