Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Ja en dan is het nog balen dat die gigantische MCS precies voor ons kikkerlandje uitdooft. Typisch Nederland | Gewijzigd: 19 juni 2013, 22:40 uur, door Bronk
Ja en dan is het nog balen dat die gigantische MCS precies voor ons kikkerlandje uitdooft. Typisch Nederland heej het gaat om onweer niet om dat wat in onze achtertuin valt toch ?
| Gewijzigd: 19 juni 2013, 22:40 uur, door Bronk
Daar denk ik ook al de hele tijd aan.
Dat is al meerdere malen gebeurd! Gewoon gaan slapen en de "wekker" gaat wellicht wat vroeger!
Of ongeveer midden tussen Leuven en Brussel. Het ligt naast de spoorlijn Leuven-Brussel. Kortenberg, het dorp ernaast is het midden van de as Leuven-Brussel.
Herent waar ik woon is trouwens het eerste dorp na Leuven als je spoorlijn/steenweg van Leuven naar brussel volgt. En als je ooit in Zaventem geland hebt moet je er zeker over Erps-Kwerps en Kortenberg gevlogen hebben aangezien Zaventem ernaast ligt ook langs die spoorweg.
Dezelfde spoorlijn ligt trouwens op de grens tussen het Brabants leemplateau (midden-belgië) en de vlaamse laagvlakte. Ik heb vaak gemerkt dat buien oftewel activeren oftewel ineenklappen als ze bij die grens komen. Buien uit Frankrijk komen loodrecht op de hellingen af en nemen een duik waardoor ze vaak ineenklappen. Vanochtend trouwens ook. In Leuven heeft even lelijk gedaan maar hier aan de anderekant van de grens is de onweersbui niet geraakt. Als ze van het Noorden komen, kan er soms een nogal grote neerslagdump gebeuren. (Wat het meeste opvalt bij sneeuwbuien vanuit het Noorden). De ergste onweersbuien zijn meestal van (Z)-West naar (N)-Oost of omgekeerd. Dan volgen ze hellingen en de ook de valleien van het Hageland (De streek tussen Leuven en Limburg) en dan lijkt het alsof er een soor 'trechter-effect' optreedt. De Pukkelpopstorm was er zo eentje. Ik fiets al sinds mijn 12 jaar tussen Leuven/Heverlee (Midden-België) en Herent (aan de voet van eerste helling). Ik heb zelden buien tegelijkertijd in leuven-Heverlee en Herent meegemaakt. Als het giet in Herent is het droog in Leuven of omgekeerd. Een bui kan wel beide aandoen maar het duurt een tijdje om over die 'grens' heen te gaan.
Dit zijn natuurlijk gewoon observaties van mezelf en niet wetenschappelijk onderbouwt.
Edit: Dit is een van de natuurlijke grenzen die buien vanuit Frankrijk moeten zien te overwinnen om in Nederland te geraken. Als ze niet sterk genoeg zijn, doven ze vaak uit. Soms activeren ze dan terug boven Antwerpen, soms niet. | Gewijzigd: 19 juni 2013, 22:42 uur, door Marga