http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/d1f74caf33963280808e12efb0eb6715/article/aanval_op_nederlands_alltime_warmterecord.html
Hoe is de shear voor woensdag? Ik weet niet goed hoe ik dat moet bepalen aan de hand van kaarten.
Groeten
wat betekent deze zin?
Dat ik weleens de hoofdvogel kan afschieten m.a.w dat het wel eens kan gaan onweren hier Is hier=Overijse in België bij Leuven? Ik ben momenteel in Herent en voorlopig lijkt deonweersbui idd op ramkoers met de streek hier. Het lijkt wel nog zeker een uurtje te duren vooraleer de buien hier zijn.De eerste bui komt nu de grens over.
Dit lijkt me erg positief; vorig jaar in Augustus hadden we ook een dag dat er tropische hitte werd voorspelt, maar toen werd het toch een graad of 2 te "koud" om extreme onweersbuien te veroorzaken. De bewolking gooide toen roet in het eten. Dit keer is de kans dus groot dat we daar geen last van hebben, wat betekend: meer warmte, wat betekend: grotere kans op zware onweersbuien!
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/d1f74caf33963280808e12efb0eb6715/article/aanval_op_nederlands_alltime_warmterecord.html
Hoe is de shear voor woensdag? Ik weet niet goed hoe ik dat moet bepalen aan de hand van kaarten.
Groeten
0-1km is behoorlijk hoog, 0-6km is niet echt hoog enkel in het noorden en westen van Nederland.
17/19km?!? lijkt me beetje overdreven niet. Ga maar uit van 14/16km denk ik.
Is as 1x voorgekomen in nl dat ze 15km halen.
momenteel niet hoger dan 8 km wat belgie nu inkomt.Met gemak 16
Vraag ik met toch sterk af of dat wel is is voorgekomen.
Weet dat de afgelopen jaren 15/16km wel de max is geweest en dat dat zeldzaam voorkwam
Als ze echt naar 17/18 of 19km gaan zullen het zware complexen worden.
Ben erg benieuwd wat Estofex gaat laten zien voor morgen/woensdag en donderdag.
Met deze waardes kan dat Level 3 worden
Groeten
0-1km is behoorlijk hoog, 0-6km is niet echt hoog enkel in het noorden en westen van Nederland.
[afbeelding]
[afbeelding]
Bedankt voor de kaarten! Zijn deze waardes goed genoeg om voor supercells oid te kunnen zorgen?
17/19km?!? lijkt me beetje overdreven niet. Ga maar uit van 14/16km denk ik.
Is as 1x voorgekomen in nl dat ze 15km halen.
momenteel niet hoger dan 8 km wat belgie nu inkomt.Met gemak 16
Vraag ik met toch sterk af of dat wel is is voorgekomen.
Weet dat de afgelopen jaren 15/16km wel de max is geweest en dat dat zeldzaam voorkwam
Als ze echt naar 17/18 of 19km gaan zullen het zware complexen worden.
Ben erg benieuwd wat Estofex gaat laten zien voor morgen/woensdag en donderdag.
Met deze waardes kan dat Level 3 worden
Ik kan me vergissen hoor, maar ik heb deze waardes vaker voorspeld zien worden met dit model, en de daadwerkelijke wolkenhoogte is volgens mij dan altijd lager geweest...
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
wat betekent deze zin?
Dat ik weleens de hoofdvogel kan afschieten m.a.w dat het wel eens kan gaan onweren hier Is hier=Overijse in België bij Leuven? Ik ben momenteel in Herent en voorlopig lijkt deonweersbui idd op ramkoers met de streek hier. Het lijkt wel nog zeker een uurtje te duren vooraleer de buien hier zijn.De eerste bui komt nu de grens over. Off topic sorry maar idd Overijse, bij brussel eerder
WIND:
Maandagmiddag in de westelijke kustdistricten 5-6 Bft uit het NO, mede door thermische effecten. Dinsdagmiddag aan de zuidflank van het thermische laagje in het westen en zuiden tijdelijk een aanlandige wind, EC doet dit niet. Het is in ieder geval wel zo dat de gradiënt afneemt en daardoor de kans op invallen van de zeewind. Vooralsnog een onzekere factor, maar wel iets om rekening mee te houden. Bij een eventuele bui kans op uitschieters 30-35 kn, maar zeer lokaal.
BEWOLKING:
Er zit momenteel al stratus op de Noordzee. Harmonie geeft dat heel aardig weer. Overdag aanvankelijk weinig bewolking, hooguit wat velden Ac (castellanus), maar in de loop van de dag op nadering van het eigenlijke warmtefront velden hoge en middelbare bewolking. Progtemps geven ook enige potentiële onstabiliteit vanaf middelbaar niveau in de avond en nacht naar dinsdag. Een enkele Cb is dus mogelijk, al zullen het waarschijnlijk eerst nog restanten van buien boven Frankrijk en/of België zijn. Vanaf de grond is er zowel maandag als dinsdag geen convectie mogelijk vanwege de warmte op enige hoogte. Eventuele geforceerde of geadvecteerde Cb's hebben dan ook een zeer hoge basis, toppen gaan wel richting de FL350-400.
NEERSLAG:
In de middag en avond en nacht naar dinsdag geven de diverse modellen toenemende kans op neerslag. De neerslag betreft zeer waarschijnlijk restanten van buien die boven Frankrijk en/of België ontstaan. De kans dat er boven ons land een bui ontstaat vanaf de grond is vrijwel uitgesloten. Als er een bui boven de inversie ontstaat is de kans op onweer gelijk ook tamelijk groot. KOUW komt tot 15 UTC met hele lage kansen. INDECS schuift nu nog heel erg. Schering is nog niet heel erg groot. We noemen de kans op een enkele regen- of onweersbui later in de middag en avond. Ook dinsdag nog niet veel forcering en vrijwel overal droog.
ZICHT:
In de rug plaatselijk grondmist. In de namiddag en avond in eventuele buien mogelijk teruglopend zicht.
Bron: KNMI