Foto: Tornado Titans
Naar aanleiding van de tornado's in Oklahoma van 31 mei jl. laait de discussie weer op over de gevaren van stormchasen. De chasewereld is geschokt over de dood van chaseteam Twistex. Tim Samaras stond erom bekend, dat hij uiterst voorzichtig te werk ging. Daarintegen zijn er honderden amateurchasers op pad, die met een mobieltje het filmpje van hun leven willen maken en hier bekend mee willen worden. Zeer regelmatig zien we op de kaarten, dat er files ontstaan rond een tornadisch gebied en horen we via de sociale media over ongelukken tijdens het chasen. Hierdoor ontstaan er levensbedreigende situaties. Hulpverleners en professionele chasers (wetenschappers) worden gehinderd in hun werkzaamheden en mensen komen op de wegen vast te staan misschien zelfs net in het pad van een tornado (zoals afgelopen vrijdag). Uiteraard is het ondoenlijk om mensen te verbieden op pad te gaan om te chasen. Ik heb geen klinkklare oplossing wat er wel zou moeten gebeuren om te voorkomen, dat er nog meer onnodige doden vallen. In de media wordt vaak genoeg gewaarschuwd, dat veiligheid boven een "mooie" foto gesteld moet worden. Er moet iets gaan veranderen, maar wat en hoe...
Marga
Hieronder vind je een aantal artikelen, die in het kader van het bovenstaande interessant zijn om te lezen:
http://raymondklaassen.com/2013/06/02/tornados-blijf-ze-respecteren/
The day that should change tornado actions and storm chasing forever
http://www.tornadotitans.com/storm-chasing/how-do-you-storm-chase/
Some Thoughts from NWS Chicago on Tornadoes and Safety Following Friday's Deadly Oklahoma Storms
| Gewijzigd: 2 juni 2013, 13:41 uur, door Marga
Snap je idee is, maar hoe wil je het handhaven? Je kan moeilijk van de politie gaan vragen of ze iedereen naast een tornado even willen controleren. Mensen moeten zelf bewuster worden van wat ze doen, en wat de gevaren zijn. Dus aansluiten in een file? Nee, rechtsom keer maken en naar huis gaan! Bovendien zijn er mensen bij die het voor de lol doen, en die zijn juist voor alle andere mensen in de buurt van een tornado een gevaar. Laat het aan de mensen met verstand er van over. En met een laptop in een auto zitten, en er naar toe rijden en denken dat je er verstand van hebt is dom van zulke mensen. Niet alleen dom, maar levensgevaarlijk! En als mensen het graag willen doen, zou je ze wel kunnen verplichten om de storm spotter curces te doen, die curcussen zijn er. En dan moet je alsnog in je oren knopen dat het echt gevaarlijk is.
Het Stormchasen is een risiko vol beroep cq hobby en dat weten ze zelf ook.
De Uitbraak van 31 mei was een hele bijzondere die niet vaak voorkomt. Mensen die de film Twister hebben gezien en ook de uitbraak van 31 mei kunnen dit zeker beamen. Het stormfront werd vanuit sateliet oogpunt door sommige amerikaanse meteorologen als zijnde Orkaan bestempeld qua weerbeeld...als je ommige beelden ziet zie je ook een vortex over de grond gaan van links naar rechts......daarom heen zie je z.g. sisters verschijnen. De spotter van KFOR Emily Sutton heeft dit op beeld staan toen ze een wedge tornado voor zich hadden en ineens een tornado achter hun verscheen. Veel ervaren chasers zijn die dag verrast door de intensiteit van het stormfront. Als je door de regels en media ophef heen kijkt kun je wel stellen dat het aantal doden met een EF 03 Tornado´s door een zeer dicht bevolk gebied heen is getrokken wel erg meevalt.
Het waren gewoon dit keer to much people on the wrong place.......!
NEVER STOP CHASING
Snap je idee is, maar hoe wil je het handhaven? Je kan moeilijk van de politie gaan vragen of ze iedereen naast een tornado even willen controleren. En wat is "Chasen"? Iedere chaser kan toch aanvoeren dat ie daar gewoon toevallig reed?
Enen, als er hier een tornado op duikt die te volgen is, dan zal het halve , zo niet het hele O-O forum leeg stromen. OP die ene pliichtsgetrouwe moderator na dan ...
| Gewijzigd: 2 juni 2013, 19:59 uur, door jcroon
Mij gaat het alleen om van niet al te dichtbij maar wel dichtbij genoeg de ontzagwekkende krachten in werking te zien.
De sensatie is niet de drijfveer bij mij. Ik ben al vanaf mijn jeugd in de ban van extremiteiten van het weer, dat mag alles zijn dat moeder natuur mij in het pad gooit. Zolang ik veilg blijf en anderen er niet in mee sleep. Dat gaat al 24 jaar zonder schade aan mij of anderen.
Zo gauw het kolone werk werd trok ik me terug.
Absoluut niet !...
Heel nederland gaat al over op die betutteling en nu de rest van de wereld ook?. Je mag steeds minder en wat je mag is verplicht.
Als levend wezen moet je gewoon nadenken voordat je zo iets doet en je hebt je eigen verantwoording hier in te nemen en niet iets dat de "staat of het land" je weer eens gaat opleggen. Het is jouw keuze dus jij bent hierin verantwoordelijk en nietmand anders.
Het is verschrikkelijk wat het twistex team is overkomen maar geloof mijn nou, dit heeft altijd in de achterhoofden gespeeld van de heren. Je weet als je hiermee begint dat het risico in een klein hoekje ligt en triest genoeg is het dan toch gebeurt.
Dus alsjeblieft, ik word er echt triest van als ik er over na denk met vergunningen en burocratisch geneuzel hoe alle "leuke" dingen aan banden woden gelegt en dat dat ook steeds meer gebeurt. Misschien zou versoepeling hierin juist helpen zodat de mensen zelf hun verantwoordingen weer eens leren te nemen, maar dat is iets anders
| Gewijzigd: 3 juni 2013, 09:50 uur, door mrijkhals
En daarbij gluurt roekeloosheid altijd om een hoekje. Als jij 20 jaar lang hetzelfde doet is het routine en met een routine hou je steeds minder rekening met een incident en het bekende ongelukje in de hoek.
Ik snap ook wat je bedoeld met de autoriteiten die dan moeten beslissen of iets veilig is.
Wanneer beslis je of het veilig genoeg is en wanneer niet, hoe definieer je dat.... dat kan niet en daarbij is het juist aan de prof.chasers om data te verzamelen zodat we deze verschijnselen beter te leren begrijpen !. En al kon je het wel, dan is en blijft het theorie want deze dingen moeten op papier staan en wijken altijd af van van wat op dat moment de situatie is. We weten ook simpelweg niet waar de bliksem gaat inslaan, we kunnen het alleen gokken en dat is bij dit niet veel anders. Het is en blijft altijd de verantwoording bij de mensen zelf en dat hou je nooit tegen door regeltjes in te voeren.
De TIV is een tank van 5 ton, die zal minder snel zo eindigen als deze helden in een soort van pick-up en kan je meer risico's nemen.
| Gewijzigd: 3 juni 2013, 14:38 uur, door mrijkhals
Sean voor mooie beelden maar hoewel daar natuurlijk sensatie voor een deel aan ten grondslag ligt zal dat zeker meehelepn mensen bewust te maken van de enorme krachten en daarmee dat ze moeten oppassen en geen idiote dingen doen. Daarmee kun je levens redden. Helaas zullen er maar zat zijn die juist daardoor gaan chasen en risicos opzoeken. Maar goed, die gekken zouden ook zonder Sean's beelden op jacht gaan omdat ze al getriggered worden door alle "wooow"en Yahoooo" en "Geeezawhaddamonster" social media berichten en filmpjes.. De toegenomen popularitei van het Chasen is denk ik dan ook vooral op het conto van de social media te schrijven, niet op de serie "Storm Chasers"( wel een beetje natuurlijk). Maar zowel Twistex als Wurman hadden niet als doel in een Tornado te komen, Wurman zelfs op gepaste afstand met zijn radar vanwege een beter overzicht. Ik dnek dan ook niet dat een toeter op zijn radarmobiel veel zou toevoegen.
Met Chasen is het hetzelfde voor onweer of tornados, het beste overzicht heb je toch van ruime afstand.
Ik snap wat je bedoelten geef je ook helemaal gelijk. Wat ik bedoelde is puur het waarschuwen van mensen.
| Gewijzigd: 4 juni 2013, 00:03 uur, door tukkerjasper
Snap je idee is, maar hoe wil je het handhaven? Je kan moeilijk van de politie gaan vragen of ze iedereen naast een tornado even willen controleren. En wat is "Chasen"? Iedere chaser kan toch aanvoeren dat ie daar gewoon toevallig reed?
Enen, als er hier een tornado op duikt die te volgen is, dan zal het halve , zo niet het hele O-O forum leeg stromen. OP die ene pliichtsgetrouwe moderator na dan ...
Hoe weet een politie agent dat iemand mogelijk drugs in de auto heeft? Nou, die mensen hebben veel ervaring en gaan op hun gevoel af. Maar sirieus, als heel veel mensen rijden op een plek midden in een landbouw gebied tijdens een tornado evenement. Dan weet je dat ze chasen... Mensen met een laptop in de auto, chasers. Mensen die een niet lokale nummer plaat hebben, chasers. Zo kunnen we nog wel even door gaan.
Auto staande houden, vergunning checken. Geen vergunning? pijnlijke boette...
Oh, en ik heb het hier over een vergunning voor stormchasen in Amerika!. | Gewijzigd: 4 juni 2013, 00:43 uur, door michaelvr
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Hoe weet een politie agent dat iemand mogelijk drugs in de auto heeft? Nou, die mensen hebben veel ervaring en gaan op hun gevoel af. Maar sirieus, als heel veel mensen rijden op een plek midden in een landbouw gebied tijdens een tornado evenement. Dan weet je dat ze chasen... Mensen met een laptop in de auto, chasers. Mensen die een niet lokale nummer plaat hebben, chasers. Zo kunnen we nog wel even door gaan.
Oh, en ik heb het hier over een vergunning voor stormchasen in Amerika!.
Ja , en? 1 agent op een plattelandsweggetje al die autos tegen houden?
Oh, en ik heb het hier over een vergunning voor stormchasen in Amerika!.
Ja , en? 1 agent op een plattelandsweggetje al die autos tegen houden?
Zet je auto dwars op de weg en je komt op die landweggetjes een heel eind.
In de V.S. hebben ze wel wat meer respect voor de politie dan hier. En een vergunning hoeft niet persé geld te kosten en verzekerings technisch zou het ook wel eens een uitkomst kunnen zijn. | Gewijzigd: 4 juni 2013, 23:19 uur, door tukkerjasper