© Richard Broom.
Huisje, tuintje...afgrond? Daar lijkt het sterk op voor een aantal bewoners van huizen in Wellington. De Nieuw-Zeelanders hebben hun woonst na een grote aardverschuiving moeten verlaten en houden hun adem in. Met een bang hart wachten ze af. De meesten zijn hun tuintje al kwijt en hun huis staat nu letterlijk aan de afgrond.
Minstens 90 inwoners van de voorsteden Kingston en Berhampore werden vanmorgen uit hun huizen gehaald na een grote grondverschuiving van veertig op honderd meter in Priscilla Crescent. Een bewoner die anoniem wou blijven, vertelde hoe plots haar achtertuin verdween. "Mijn vader hoorde om half vijf 's morgens plots de grond verschuiven en toen begon het allemaal. Hij keek door het raam en zag onze tuin verdwijnen." Samen met haar vader liep ze het huis uit naar de buren. Even later stonden de hulpdiensten voor de deur. "Ons huis liep grote schade op. Er gaapt nu een groot gat onder een deel van onze woonst. We hoorden hoe alles in een gat verdween."
"Echt wel wow!"
Ook Jacqui Booth was getuige van de verzakking. De Nieuw-Zeelandse woont in Breton Grove en werd ook gewekt door de verzakkende grond. "Ik ging een kijkje nemen op het balkon. Het leek wel een rivier en het ging er luid aan toe. Er stroomde ook een massa water. Ik was doodsbang. Ik hoorde de bomen kraken, het was echt wel 'wow'!" Samen met haar huisgenoten verzamelde ze nog snel wat spullen voor ze verplicht haar huis moest verlaten. Ze grabbelde snel nog wat fotoalbums, paspoorten en portefuilles mee. Haar zoon Reuben Nicholas, 12 dacht nog aan de match van morgen en pakte nog snel zijn voetbaluitrusting mee. "Ik wil morgen spelen!", luidde het.
Het geluid van de aardverzakking was overal in de voorsteden van de Nieuw-Zeelandse hoofdstad hoorbaar. "Ik dacht dat ik het voorspel van een stevige aardbeving hoorde", zegt een anonieme getuige. Een vrouw werd lichtgewond afgevoerd naar het ziekenhuis. "Ze viel tijdens de evacuatie uit haar huis", zegt de woordvoerder van de ambulancedienst in Wellington. Vijf ziekenwagens brachten ouderen naar homes in Huntly. In totaal ging het om 24 personen. Volgens de politie werden ook zestig bewoners overgebracht naar het plaatsje Karori. Vijfendertig bewoners van het rusthuis in Kilmarnock werden overgebracht naar het home in Huntleigh. "De bewoners waren nooit in gevaar", zegt Nicola Turner. Er belandde heel wat aarde op de weg naar het home.
Volgens Stavros Michael raakten acht huizen ernstig beschadigd. Twee huizen zijn zo goed als onbewoonbaar geworden. "De bewoners van die twee huizen zullen zeker twee weken elders moeten verblijven. De bewoners van de zes andere huizen mochten nog spullen ophalen. Voor de bewoners van de twee andere huizen was dat te riskant."
Geblokkeerde afvoer
De oorzaak voor de grondverschuiving zou een geblokkeerde afvoer kunnen zijn. Burgemeester Ceclia Wade-Brown is alvast opgelucht dat niemand ernstig gewond raakte. De bewoners die niet terug naar hun huizen mogen, kunnen alvast op steun van de stad rekenen. "Een paar huizen staan nu aan de rand van een afgrond. Voor de bewoners was het wel een brutale manier om wakker te worden. Onze dienst Welzijn is nu op zoek naar onderkomen voor die mensen." De burgemeester dacht daarbij in eerste instantie aan een hotel of motel. Private verzekeringsmaatschappijen en de verzekering van de stad moeten alle schade vergoeden, aldus de burgemeester. Volgens een journalist van het agentschap Fairfax is de ellende nog lang niet voorbij. "Je kan nog altijd spullen horen schuiven, alles is hier bijna aan het kraken." De buurt van de aardverschuiving werd afgezet en ingenieurs van de stad onderzoeken nu de huizen die aan de afgrond gapen.
Bron: HLN