Precies de laatste 5 weken te warm weer terug vergeten.
Hahaha ja, vervelend is dat he. Was niet blij met dit weer vandaag, omdat ik er doorheen moest fietsen, maar aan de andere kant was het ook wel eens verfrissend na al die warme dagen. Nu mag het trouwens wel weer warm worden hoor
| Gewijzigd: 8 augustus 2013, 09:37 uur, door Marga
Precies de laatste 5 weken te warm weer terug vergeten.Welke 5?
Van de 31 juli dagen waren er nog iets van 10 onder normaal, de langer periode met lekker weer begon pas half juli, daarvoor was het op en af en de zes maande daarvoor allemaal te koud. Ik kom maar (met moeite want er zat nog 1 koude dag tussen) aan drie aaneengesloten weken lekker weer boven normaal. Als ik in de winter zeg dat drie weken winterweer wel genoeg is krijg ik van alles over me heen.
Maar wat ziet het er saai uit de komende weken, (al kan het natuurlijk zo veranderen, zo saai als het er nu uit ziet kan zelfs in Nederland niet lang duren...)
We hebben (nog) niks te klagen, een paar aardige weken gehad met af en toe wat onweer, en dan zijn wij zomerliefhebbers erg vriendelijk want dan vergeten we de te koude juni. Maar we zijn er nog niet, er mag best nog wat warmte deze kant op komen voor we echt net hoeven te gaan klagen. Bovenstande pluimen zijn geen goed voortekenen en geven, zo is mijn inschatting, ook geen reden voor vrolijkheid onder de onweersliefhebbers.
| Gewijzigd: 8 augustus 2013, 09:02 uur, door jcroon
GFS laat het de 15 en 16de al mooi zijn, dan een klein dipje en rond de 21ste weer verder.
We gaan het zien.
En ja, zover kijken blijft toch giswerk.
| Gewijzigd: 8 augustus 2013, 10:08 uur, door Stormpie
LT natuurlijk.
Eigenlijk vanaf de 14/15e weer warmer, dan berekent gfs weer temps. boven de 25 graden. Maar zoals je al zegt het blijft LT.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
| Gewijzigd: 10 augustus 2013, 12:45 uur, door Marga
GFS is een computer model.
Haha ja, je was me net voor . Heb ff de kaart erbij gezet. LT ziet er wel weer hoopgevend uit, gisteren was dat wel een ander verhaal..
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Synoptische ontwikkeling
In het weekeinde bevindt er zich een uitloper van het Azorenhoog over onze omgeving. Een lagedrukgebied bij IJsland beweegt zuidoostwaarts en trekt in de nacht naar maandag over het noordelijk deel van de Noordzee oostwaarts. Het bijbehorende frontale systeem passeert ons land zondagavond, echt actief lijkt de frontale zone niet te zijn. Maandag en dinsdag bevinden we ons in een westelijke stroming waarmee polaire lucht wordt aangevoerd. Gedurende de rest van de verwachtingsperiode hebben we onder invloed van een omvangrijk hoogtelaag in de regio Groenland - IJsland en Noord-Europa te maken met een zonale stroming. Uitlopers van frontale systemen trekken van tijd tot tijd over onze omgeving oostwaarts (de meest actieve delen van de fronten zullen ten noorden van ons land langstrekken) en zo nu en dan komen we onder invloed van een uitloper van het Azorenhoog. We krijgen derhalve te maken met een licht wisselvallig weertype met gematigde temperaturen.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De hierboven beschreven synoptische situatie wordt door de meeste EPS-leden ondersteunt, derhalve is de spreiding in de EPS-pluim tot en met halverwege volgende week opvallend klein. In het vervolg laat het overgrote deel van de members een licht meanderende zonale stroming zien. De clusterplaatsjes vertonen op wat faseverschuiving van troggen en ruggen na nauwelijks verschillen. De maximumtemperaturen liggen met 20 à 21 graden een fractie onder het langjarig gemiddelde, maandag en dinsdag in een iets strakkere westelijke stroming met 18 à 19 graden een iets frisser. De neerslagkans ligt gedurende de gehele periode rond 60%, echt grote hoeveelheden lijken echter niet waarschijnlijk. Later in de EPS-periode wordt de spreiding in de temperatuur groter. Een grote meerderheid houdt ook dan vast aan een zonale stroming met licht wisselvallig zomerweer met temperaturen iets onder het langjarig gemiddelde. Bij een klein deel van de leden zorgt een iets sterkere meandering voor een meer zuidwestelijke stroming met meer hogedrukinvloed en hogere temperaturen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
In het weekeinde overwegend droog en geregeld zon met middagtemperaturen rond 21 graden. Na het weekeinde wisselvalliger en iets lagere temperaturen.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (80%) op een licht wisselvallig weertype met maximumtemperaturen net onder het langjarig gemiddelde.
Bron: KNMI, kaarten Weerplaza
Eigenlijk is het nog niet eens zo slecht, mij hoor je iig niet klagen.
Perfect voor activiteiten buiten, en de oranjefeesten komen er weer aan.
En uit de wind in het zonnetje is het nog steeds snel warm
En wat ik verwacht? Nou mooie hoge temperauren om een dag als gisteren te compenseren. Met "normaal"kom je er dan niet.
En wat is normaal, in de winter is de algemene mening hier dat "normaal" niet laag genoeg is, niet spektakel genoeg, geen noemenswaadig ijs en zo (want zo laag zijn de gemiddelden hier niet) , dus waarom zouden we in de zomer wel "tevreden" moeten zijn met normaal weer?
(Vgl, gemiddelde minimum in januari is rond het vriespunt, als het in januari volgens velen minstens 1o graden moet vriezen voor een langere periode , dan mag het ook wel voor een langere periode boven de 30 uitkomen, das maar 8 graden meer).
| Gewijzigd: 8 augustus 2013, 12:27 uur, door jcroon
In België was het de 6e warmste julimaand sinds het begin van de metingen (dacht ik toch?)
Van de 8 dagen die deze maand telt hebben we hier 3 dagen met meer dan 30°C gekregen waarvan één 36°C, wat abnormaal warm is. Wat maakt die ene koude dag dan uit
Ja ik vergeet nogal snel dat de meeste mensen denken dat ze in de zomer in Spanje wonen en in de winter in Lapland
| Gewijzigd: 10 augustus 2013, 12:46 uur, door Marga
idd,
het huidige zomerweer kabbel gewoon verder zonder hoogten en laagten.
Zelf weinig of geen onweer in de lucht, laat staat hitte. typisch belgisch en nederlands zomerweer.
idd,
het huidige zomerweer kabbel gewoon verder zonder hoogten en laagten.
Zelf weinig of geen onweer in de lucht, laat staat hitte. typisch belgisch en nederlands zomerweer.
Vind ik niet. Het is rustig zomerweer met hier en daar een buitje, maar qua onweer toch opvallend rustig. Best wel teleurstellend