Vooruitzichten zijn maar marginaal "zomers"te noemen. Dwz, maar een enkele dag 25 of meer en de meeste dagen maar net boven de 25 graden. En dan te bedneken dat het normale gemiddelde zo rond de 20-30 zomerse dagen zit.
Dat het nu lekker lijkt komt denk ik vooral doordat we het tot nu toe vaak veel te koud gehad hebben.
Hier zitten we ondertussen aan 13 zomerse dagen, vandaag er niet bij geteld. Ik denk dat we hier gemakkelijk over dat gemiddelde gaan geraken :p
het dichtsbijzijnde grafiekje van meteogegeven wat ik kan vinden is van Eindhoven
Ik tel daar maar 11 keer dat het boven het lijntje van de 24 graden komt, in minstens twee gevallen denk ik dat op die dag de 25 niet gehaald is (de dag voor en de tweede dag na de hele warme dag).
Komende week (weken?) zal het ook niet iedere dag boven de 25 uit komen.
kortom, goed smeren en op tijd drinken en goede voetverzorging en de vierdaagse is wel te doen.
Ohja, nog even het huiveringwekkende koude plaatje van de weerverleden van de Bilt toevoegen.
het dichtsbijzijnde grafiekje van meteogegeven wat ik kan vinden is van Eindhoven
Ik tel daar maar 11 keer dat het boven het lijntje van de 24 graden komt, in minstens twee gevallen denk ik dat op die dag de 25 niet gehaald is (de dag voor en de tweede dag na de hele warme dag).
Eindhoven heeft dan ook meer bewolkte dagen mogen meemaken als de beide Limburgen.
De volgende 4 dagen halen we gemakkelijk 25°C+ temperaturen en tikken we misschien even de 30°C aan.
haha, jij altijd met je wolken, t zijn maar schapenwatjes hoor.. of lig je geolied in je string?
Vandaag is de eerste dag dat hier een keer de zon een beetje schijnt, afgelopen dagen alleen maar zware bewolking gehad.
Dus hij heeft na mijn mening volkomen gelijk.
De volgende 4 dagen halen we gemakkelijk 25°C+ temperaturen en tikken we misschien even de 30°C aan.Maar wat ik bedoel te zeggen is dat jullie waarschijnlijk een veel hoger aantal dagen met meer dan 25 graden hebben als gemiddelde, dus met 20/30 dagen zitten jullie waarschijnlijk nog steeds onder wat voor julle normaal is. Tropische dagen (30 en hoger) zitten jullie denk ik normaal gesproken ook hoger dan de 2/4 die voor bv de Bilt als normaal gelden. Da´s hier tenminste wel zo. Waarom heet dat eigenlijk tropisch? In de tropen trekken ze een trui aan als het 30° is
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
waarom geen nachtvorst. allé 2013 is toch het jaar van de uitzonderingen
Maar dat hebben we deze zomer al gehad, kijk maar eens op de grafiekjes van mijn bericht hierboven
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Eindhoven heeft dan ook meer bewolkte dagen mogen meemaken als de beide Limburgen.
De volgende 4 dagen halen we gemakkelijk 25°C+ temperaturen en tikken we misschien even de 30°C aan.
Wat die meetstations meten klopt niet altijd met de lokale werkelijkheden. Ik heb de afgelopen weken al vaker dan 11 keer meegemaakt dat de temperatuur in Helmond en omstreken boven de 25 uitkwam. Gisteren tikte we hier ook de 28 graden aan (uit de zon uiteraard), terwijl de weersverwachtingen uitkwamen tot maxima rond de 26 graden.
Dat klopt helemala, maar de "prive-weerstations"worden natuurlijk niet meegenomen met de gemiddelde waarden, voro officiele metingen moet natuurlijk gelijkwaardige apparatuur gebruikt worden, zelfde soort plek voor de meest neutraal mogelijke meting.
Maar je kunt de officiele gegeven van deze stations heel goed gebruiken om te kijken of een jaar nu wel of niet goed is geweest. Hier in het zuiden scoor ik ook aanmerkelijk beter en lekkerder dan de Bilt, maar dat is ieder jaar zo, als ik een temperatuur heb die zeg maar voor de Bilt goed is, dan is die voor mijn meter eigenlijk te laag, als ik het gemiddelde aantal zomerse dagen voor de Bilt heb, dan heb ik er voor mijn gebied te weinig.
Als ze aan het strand de temperaturen of het aantal zomerse dagen hebbend at de Bilt heeft, dan zeggen ze daar dat het eigenijk te warm is.
maar geen wind, geen regen en geen bewolking...
Vergeet niet dat je bij GFS alsook bij ECMWF 3 tot 4°C bij het maximum van de pluim mag tellen. Ze verbinden de 12u temperatuur met de 18u temperatuur, het warmste moment is nooit af te lezen op de pluim.
maar geen wind, geen regen en geen bewolking...
Vergeet niet dat je bij GFS alsook bij ECMWF 3 tot 4°C bij het maximum van de pluim mag tellen. Ze verbinden de 12u temperatuur met de 18u temperatuur, het warmste moment is nooit af te lezen op de pluim.
Klopt.
De mos pluim laat wel de max zien.
En deze komt alleen vrijdag en zaterdag net onder de 25 graden uit Mooiste pluim tot nu toe deze zomer..!