| Gewijzigd: 30 juni 2013, 08:07 uur, door Bart Standaert
Synoptische ontwikkeling
Dinsdag overdag passeert een zwakke rug. Op woensdag lijkt een actievere storing door te komen. Daarna lijkt de hogedruk-invloed langzaam toe te nemen, waarbij slechts heel af en toe een zwakke storing in de buurt komt of overtrekt. In het weekeinde van 6-7 juli zien we nu een hoog boven onze omgeving opbouwen en daarna naar Denemarken trekken. De aanvoer vanaf zee wordt dan afgesneden.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Met name de timing en activiteit van de storing op woensdag is nog steeds onzeker. De neerslagkansen zijn lijken tamelijk groot, de kans op meer dan 3 mm is duidelijk groter geworden dan gisteren. De ontwikkeling die de operationele uitvoer voor het volgende weekeinde laat zien, wordt in hoge mate ondersteund door de EPS-uitvoer. Echter, de locatie van het zwaartepunt van het hoog is van cruciaal belang voor de maximumtemperatuur. De meerderheid van de leden houdt het zwaartepunt ten westen of ten noordwesten van ons land, wat resulteert in gematigde temperaturen. De rest van de leden komt met het hoog in de buurt van ons land of ten noorden van ons, met als gevolg meer zon en hogere temperaturen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Eerst licht wisselvallig met vooral op woensdag kans op regen of enkele buien. Later in de week droog en meer zon.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (70-80%) op een droog weertype met temperaturen rond of iets boven normaal. Kleine kans (20-30%) op een koel weertype met geregeld regen of buien.
Bron: KNMI
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Niet onaardig maar ik zit nu nog te wachten op die zwoele zomerhitte
Die mag van mij weg blijven. Temperaturen voor de komende week zijn prima! Mij hoor je niet klagen.
Haha, ik had het ook gezien. Je zal daar maar op de camping zitten........
| Gewijzigd: 1 juli 2013, 17:22 uur, door Marga
ja zeker weten!! ik was gisteren op de pier van hoek van hollad.
kwam er aan en het was frissen dan fris!!koude handen en later en dode vingertoppen!!.
ook die blaf wind die blijfd maar doorstaan. was echt niet lekker daar. tot de zon erdoor kwam.
het waait de laatste weken wel meer dan anders dit jaar of leg het aan mij???????????
....
het waait de laatste weken wel meer dan anders dit jaar of leg het aan mij??????????? Van Hoek van Holland heb ik em niet gevonden, maar hier de windrozen van juni voor Rotterdam en Vlissingen.
Links de metingen van juni 2013, rechts het langjarig gemiddelde
Bron windrozen: KNMI
Uitleg Windrozen door KNMI Klimatologie
De windroos laat zien hoe vaak de wind uit een bepaalde richting komt. Hierbij zijn de richtingen opgedeeld in twaalf klassen van dertig graden. Hoe langer een staafje, des te vaker komt de wind uit de bijbehorende richtingsklasse. In de windroos is een schaal weergegeven waarmee de procentuele frequentie kan worden afgelezen. De staafjes tezamen inclusief de variabele winden en windstiltes (stil/var) tellen op tot 100%.
De breedte van de staafjes geeft informatie over hoe hard het gewaaid heeft. Er worden drie snelheidsklassen gehanteerd, te weten 1-2 Beaufort, 3-4 Beaufort en 5 Beaufort en meer. Een tabel is beschikbaar voor het omrekenen van de windschaal van Beaufort naar andere eenheden.
De windroos is opgebouwd uit uurgemiddelde windsnelheden en gemiddelde windrichtingen over de laatste tien minuten van ieder uurvak.
Gekozen kan worden uit een zestal stations. Zie de kaart voor de ligging van deze stations.
De windrozen worden automatisch dagelijks opnieuw aangemaakt. Eventuele fouten in de data kunnen de eerste dagen nog worden verbeterd waardoor de windrozen wijzigen.
'Juni 2013: Vrij koel, aan de droge en sombere kant
Koud zeewater tempert juniwarmte
De gemiddelde maandtemperatuur zal in De Bilt uitkomen op 15,3 °C tegen 15,6 °C normaal. Daarmee is juni de zesde maand op rij met een gemiddelde temperatuur lager dan het langjarige gemiddelde. Dit is sinds 1985 niet meer gebeurd.'
Bron: KNMI 1 juli 2013
We kunnen wel een meetbereik hanteren waarbinnen een temperatuur als 'normaal' wordt beschouwd, maar dat doet niets af aan het feit de de gemiddelde temperatuur over juni wederom lager was dan de langjarig gemiddelde temperatuur voor die maand.
En dat voor de Bilt, want uit eigen waarneming blijkt dat de Bilt regelmatig hogere temperaturen aangeeft dan de omliggende stations. Blijkbaar ligt het station teveel binnen de invloedssfeer van Utrecht. | Gewijzigd: 1 juli 2013, 23:24 uur, door Ben47