Dat er windhosen zijn waargenomen oke.
Ik blijf erbij dat de eerste echte storm nog moet komen dit jaar.Als die maar geen koude (en onweerloze) periode aankondigt vind ik het best, anders mag ie nog even wegblijven
Laat dan wel de warmte 23+ zal blijven idd hebben we er nog iets aan
Inmiddels staat de teller (bijna) op 1mm
Het valt er met 0.8mm/hr uit, dus met een beetje geluk/pech halen we de 2mm vandaag nog.
Het was overigens wel nodig van sinds 27 Mei is hier niets noemenswaardig meer gevallen. Heel Juni zelfs nog geen drup.
Ik zie dat de laatste run ook nog steeds doortastend is wat betreft de Tmax op dinsdag!!
Meer en meer leden gaan voor de 30. Gemiddeld tikt ie ook al voorbij de 25
De regenintensiteit lijkt vooralsnog mee te vallen...
| Gewijzigd: 12 juni 2013, 23:22 uur, door Ossekop
Het kan zijn dat de warmte zich dinsdag en woensdag weet te handhaven. Zeker is dat echter, met name voor wat betreft woensdag, allerminst. De spreiding tussen de ongeveer 50 oplossingen loopt uiteen tussen circa 18 en 30 graden! Op beide dagen blijven de buienkansen groot en de hoeveelheden kunnen plaatselijk significant zijn.
Na woensdag is het aannemelijk dat de thermometers zich wederom rond het langjarige gemiddelde zullen ophouden. De westelijke (zonale) stroming ‘herstelt’ zich namelijk weer. Bron Jan Visser
Synoptische ontwikkeling
Zaterdag trekt een lagedrukgebied van Schotland richting Scandinavië en een bijbehorend koufront passeert ons land in de middag. Zondag volgt er weer stabilisatie a.g.v. een opbouwende rug. Een volgend Atlantisch lagedrukgebied komt maandag net ten zuidwesten van de Britse Eilanden te liggen, aan de voorzijde van het systeem wordt met een zuidelijke stroming warme lucht uit Zuid-Europa aangevoerd. Wat er vervolgens gebeurt is onzeker. Een mogelijkheid is dat het hoogtelaag overgaat in een trog die rond het midden van de week over onze omgeving oostwaarts trekt. Een ander scenario is dat het hoogtelaag afsnoert richting de Golf van Biskaje, hierbij wordt er tot en met het midden van de week nog iets warmere lucht aangevoerd. Ook zal bij deze mogelijkheid de stroming toch ook weer zuidwestelijk worden, hiermee maakt de zeer warme lucht weer plaats voor maritiem polaire lucht. Welk scenario ook uit zal komen, op de grens van warme en koelere zullen (pre)frontale systemen voor (convectieve) neerslag zorgen. In het vervolg lijkt een zonale stroming het meest waarschijnlijk met aanvoer van maritiem polaire lucht.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met zondag is de onzekerheid in het EPS-ensemble klein te noemen, gezien de kleine spreiding in de temperatuurpluim. Op maandag zien we de spreiding al wat groter worden a.g.v. de geleidelijk toenemende verschillen in de stromingspatronen. Het aandeel warme oplossingen t.o.v. de voorgaande runs opnieuw toegenomen. De kans op een warme tot zomerse maandag, met temperaturen van 22-26 graden, is nu met 80% groot te noemen. Op dinsdag en woensdag wordt de spreiding in de pluim zeer groot met zowel iets koelere als nog warmere oplossingen. De kans op zomerse temperaturen is op respectievelijk. dinsdag en woensdag 50% en 30%. We zien zelfs dat 20% van de EPS-leden maximumtemperaturen van rond de 30 graden laat zien. Later in de week kiest een meerderheid van de leden toch weer voor een licht wisselvallig weertype met temperaturen van rond of iets beneden het langjarig gemiddelde. De neerslagkans ligt gedurende deze periode rond 60%, waarbij er in het geval van zomerse of tropische temperaturen kans is op stevig onweer. Gedurende de rest van de periode lijkt een licht wisselvallig weertype het meest voor de hand te liggen met temperaturen die rond of iets beneden het langjarig gemiddelde liggen. Slechts 20% laat een zomers weertype zien met temperaturen rond 25 graden.
Samenvatting meerdaagse-periode:
In het weekeinde wisselend bewolkt en vooral zaterdag kans op een bui. De middagtemperatuur ligt met een graad of 19 rond de normale waarde voor de tijd van het jaar. Maandag beduidend warmer met later op de dag kans op (onweers)buien. Vanaf dinsdag is de verwachting onzeker, zowel iets koeler weer als (veel) warmer weer behoort tot de mogelijkheden.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (ca. 80%) op een licht wisselvallig weertype met temperaturen van rond of iets beneden het langjarig gemiddelde. Daarnaast is er een kleine kans (ca. 20%) op beduidend warmer zomerweer. De kans op neerslag ligt rond 60%.
Bron: KNMI | Gewijzigd: 13 juni 2013, 13:51 uur, door Ries
Ik denk dat dat die bel met warme lucht, hoge cape en veel neerslag is die momenteel heel Europa "bewandelt"
Nieuwe GFS run
*een nogal rood plaatje*
who! Als dit uitkomt wordt het echt HEET. Ik zeg: BBQ aan, roseetje erbij en genieten!
Zei ik gisteren al. Hooguit 27 graden in het uiterste zuiden. Daarna opnieue een hardnekkige zuidwester.
onderbouw je ''geblaat'' nou eens arnhem!
jij met je zuidwester...vertel waarom het een hardnekkige zuidwester word...kom met kaartjes...een verslag of desnoods een compleet weerbericht.
die citaten geven totaal geen toegevoegde waarde aan het topic
gr smoke.
weather without storms is no weather at all.
Loze kreten en voorspellingen uit de glazen bol hebben geen toegevoegde waarde.
Berichten zonder enige vorm van onderbouwing worden verwijderd.
Behalve ik Debbie haha want bij mij komt het bijna altijd uit. Goed even on-topic weer.
Laten we ons niet al te veel zorgen maken over wat wel en wat niet, het wordt gewoon
weer een heel stuk warmer daar gaat het om Alhoewel ik wel schrik hoe het omlaag
is gegaan
Edit Marga.. ppsst het was niet Debbie, maar ik | Gewijzigd: 14 juni 2013, 10:30 uur, door Marga
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1