(mijn kijk d'r op)
Uitgaande van de kaartjes (GFS) zou ik zeggen een ZO stroming. Lekkere warme lucht vanuit Griekenland en Turkije...
EC komt met een meer Zuiderlijke stroming (over het algemeen ook warm ).
Hopelijk hebben beiden het bij het juiste eind!
Medio volgende week zou het inderdaad richting de 25 graden kunnen gaan (voorzicht bekijken natuurlijk!!) | Gewijzigd: 11 juni 2013, 17:01 uur, door Ossekop
Kijk eens naar de gemiddelden en trek een nieuwe conclusie
Dat zou er ook nog wel eens goed naast kunnen zitten....
Vorige week gaf de pluim aan dat het vandaag iets van 15 graden zou zijn, ietsje meer volgens gemiddelde en we hebben toch een behoorlijke dag nu.
(maar ik geef toe dat die rond de 30 me een tikkie onwaarcshijnlijk lijkt. en over dat opschuiven, ach de kou (dik beneden de 20) lijkt ook steeds op te schuiven)
| Gewijzigd: 11 juni 2013, 17:02 uur, door jcroon
Ja klopt helemaal.
Maa rik vind het sowieso al meevallen de afgelopen 10 dagen.
Hier in Oss is het gewoon heerlijk weer geweest met nog geen spatje regen en vollop zon. Oke gisteren was het in de ochtend bewolkt, maar dat trok later op de dag weer weg.
Helemaal (nog) niets te klagen gehad over Juni! | Gewijzigd: 11 juni 2013, 17:08 uur, door Ossekop
Al vaker is voorgekomen dat een buitensporige verwachting die er helemaal alleen voor stond toch uitkwam. Een zeer kleine kans datwel, maar blijft een kans!
Overigens zou men peperdure computers met een enorme rekencapaciteit urenlang verwachtingskaarten voor slechts 1 tijdstip in de toekomst laten uitspuwen als ze toch geen schijn van kans zouden hebben om feit te worden?
| Gewijzigd: 11 juni 2013, 17:20 uur, door Ben47
Al vaker is voorgekomen dat een buitensporige verwachting die er helemaal alleen voor stond toch uitkwam. Een zeer kleine kans datwel, maar blijft een kans!
Overigens zou men peperdure computers met een enorme rekencapaciteit urenlang verwachtingskaarten voor slechts 1 tijdstip in de toekomst laten uitspuwen als ze toch geen schijn van kans zouden hebben om feit te worden?
En ik weet niet wat jij hiermee wilt duidelijk maken.
Waar heb ik het ergens over feiten ik geef alleen aan (in een verkapte omschrijving) dat er alleen maar naar één lid gekeken wordt?
Ik geef zelfs in mijn post erna meteen mijn kijk erop
En niet persé hoeft er één een feit te worden. Deze kan er overdag wel juist op zitten, en 's nachts helemaal naast. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat de leden er allemaal een 10e graad naast zitten. Dus de redenatie feiten vs gemiddelden slaat kant noch wal. of bedoel je de "donderdag 32 graden volgens de pluim"
Hier had moeten staan: "er gaat zelfs één lid voor de 32!"
| Gewijzigd: 11 juni 2013, 19:13 uur, door Ossekop
Westelijke stromingen is iets waar we door de bank genomen het meeste mee te maken hebben en dat resulteert soms in wisselvallig weer maar net zo vaak op "gewoon"' zomerweer met normale temperaturen en af en toe een buitje. Echt interessant, nee, maar niet per definitie slecht
Het zou zo maar eens kunnen zijn dat de leden er allemaal een 10e graad naast zitten. Idd, je gaf al in je post erna je kijk erop, maar dat had ik niet gezien tijdens het schrijven van mij reactie. Dat was eigelijk al een nadere uitleg op mijn vraag wat je met 'Kijk eens naar de gemiddelden en trek een nieuwe conclusie' bedoelde. Daar ben ik het ook mee eens.
Overigens kunnen niet alle 52 leden slechts 1/10 graad naast de feitelijke uitkomst zitten op de lange termijn. Hoogstens de pluim van 1 dag van te voren, want dan zitten alle members dikwijls allemaal boven op elkaar.
| Gewijzigd: 11 juni 2013, 20:32 uur, door Ben47
Het zou zo maar eens kunnen zijn dat de leden er allemaal een 10e graad naast zitten. Idd, je gaf al in je post erna je kijk erop, maar dat had ik niet gezien tijdens het schrijven van mij reactie. Dat was eigelijk al een nadere uitleg op mijn vraag wat je met 'Kijk eens naar de gemiddelden en trek een nieuwe conclusie' bedoelde. Daar ben ik het ook mee eens.
Overigens kunnen niet alle 52 leden slechts 1/10 graad naast de feitelijke uitkomst zitten op de lange termijn. Hoogstens de pluim van 1 dag van te voren, want dan zitten alle members dikwijls allemaal boven op elkaar.
Geeft niets, al ik vond het wel vreemd, want normaliter ben jij toch degene die netjes beargumenteerd.
terugkomend op de post.
Er is eigenlijk maar één feit. En dat is wat je afleest op de metertjes op de "heugelijke" dag zelf
Maar ook duidend op een goede neerslag kans. Zou dit de eerst echte onstabiele zomerdag van 2013 kunnen worden met een flink onweer als toetje?
We zullen het zien
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Synoptische ontwikkeling
Vrijdag passeert er een trekrug, waarna er zaterdag een actief lagedrukgebied via de Noordzee oostwaarts trekt. Zondag volgt er weer stabilisatie a.g.v. een opbouwende rug. Vanaf maandag wordt de situatie onzeker. Er is een scenario waarin er zich net ten zuidwesten van de Britse Eilanden een hoogtelaag afsnoert of een hoogtetrog gaat vormen boven de Golf van Biskaje. Bij dit scenario wordt er aan de oostflank van dit systeem met een zuidelijke stroming (zeer) warme lucht vanuit Zuid-Europa via Frankrijk naar onze omgeving wordt opgestuwd. Later volgende week loopt de hoogtetrog door naar het oosten, waarna de (zeer) warme lucht waarschijnlijk weer verdreven wordt. In andere scenario's komt deze afsnoering van het hoogtelaag/hoogte trog boven de Golf van Biskaje niet tot stand of ontstaat er slechts een trog die vrij snel weer door trekt naar het oosten. Van opstuw van warmte vanuit Zuid-Europa is voor onze omgeving dan geen sprake.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met zaterdag is de onzekerheid in het EPS-ensemble klein te noemen, gezien de kleine spreiding in de temperatuurpluim. Op zondag zien we de spreiding al wat groter worden a.g.v. de geleidelijk toenemende verschillen in de stromingspatronen. Voor na het weekeinde is het aandeel warme oplossingen t.o.v. de voorgaande runs duidelijk toegenomen. Op maandag laat een meerderheid van de EPS-leden nu een warme tot zomerse dag zien met temperaturen van 22-26 graden. Op dinsdag wordt de spreiding in de pluim zeer groot met zowel iets koelere als nog warmere oplossingen. Op dinsdag, woensdag en donderdag zien we zelfs een aantal zeer warme leden (ca. 10%) met maximumtemperaturen van rond de 30 graden of zelfs iets daarboven. Een vrij grote meerderheid kiest in de loop van de week echter toch weer voor een licht wisselvallig weertype met temperaturen van rond of iets beneden het langjarig gemiddelde. De neerslagkans ligt gedurende deze periode rond 60%, waarbij er in het geval van zomerse of tropische temperaturen kans is op stevig onweer.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Licht wisselvallig weer met enkele buien, maar ook enkele zonnige momenten. Tot en met zondag ligt de middagtemperatuur met een graad of 19 graden rond de normale waarde voor de tijd van het jaar. Na het weekeinde is de verwachting onzeker, zowel iets koeler weer als (veel) warmer weer behoort tot de mogelijkheden.
Samenvatting EPS-periode:
Vrij grote kans (ca. 70%) op een licht wisselvallig weertype met temperaturen van rond of iets beneden het langjarig gemiddelde. Daarnaast is er een vrij kleine kans (ca. 30%) op beduidend warmer zomerweer. De kans op neerslag ligt rond 60%.
Bron: KNMI
Ik zeg alvast geen nee ! | Gewijzigd: 12 juni 2013, 11:53 uur, door Sneeuwlove
| Gewijzigd: 12 juni 2013, 14:47 uur, door jcroon
Hoop zelf weer op een mooie grote MCS met hoge bliksem activiteit.
Als temperatuur toch wil klimmen boven 25graden gaat mijn hartje bonzen | Gewijzigd: 12 juni 2013, 15:05 uur, door Hageljager
Hoop zelf weer op een mooie grote MCS met hoge bliksem activiteit.
Als temperatuur toch wil klimmen boven 25graden gaat mijn hartje bonzen eerste echte onweersbui die nederland gaat aan doen!? kijk op het onweerstopic op 29 mei!
Nou ben ik toch echt van mening dat dit niet een MCS was en ook geen heel hoge bliksem activiteit.
Dat er windhosen zijn waargenomen oke.
Ik blijf erbij dat de eerste echte storm nog moet komen dit jaar.